Hö vs. Hösilage

Jois

Trådstartare
Har ett fullblod som jag alltid har gett vanligt hö, dock önskar bonden i nya stallet att jag ska ge honom hösölage istället- för att det är enklare för honom givetvis men ändå..

Nu undrar jag vad den egentliga skillnaden är och vad man bör tänka på om jag byter.. Tips och råd emottages tacksamt!

Sv: Hö vs. Hösilage

Hösilaget är generellt mer poppis hos hästar för att det är fuktigare/smakrikare . Vad som är viktigt att tänka på är att det skall lukta gott och inte vara några vita fläckar(en del säger mögel en del svamp)eller annan missfärgning. Hösilage är en färskvara så välj storlek på balar så att de tar slut på några dagar. Många anser att hästen skall vaccineras mot botulism (förgiftning pga av döda djur i balen) innan foderbyte andra anser att risken är så liten att det skall hända att de låter bli. Prata med din veterinär och fråga så du kan bilda din egen uppfattning.
Eftersom det är ett relativt blött foder får man även öka fodermängden 1 kg hö=1,5 kg hösilage.

Jag var med om när kontrollen inte funkade och min häst blev njursjuk(enl veterinär förgiftning/mögel ej botulism) med högfeber.Han överlevde men det tog 6 månader innan han var i form igen.

Det du bör ha koll på är hur mycket vatten silaget innehåller, så att du kan beräkna hur mycket torrsubstans hästen verkligen får.

En häst behöver absolut minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt, och med "vanligt hö" (84% TS) får man oftast beräkna 1,2 kg foder per 100 kg.

Ett blötare silage (ligger vanligtvis på 55-70% TS) betyder att man får ge mera av fodret för att komma upp i rätt TS-mängd.

Det kan även vara bra att ha lite koll på innehållet av växttråd för att undvika lös mage och liknande problem. Ett alltför finstråigt foder ger inte tillräckligt mycket arbete för tarmen, och då bör man komplettera med något "grövre", t.ex. halm.

Har ett fullblod som jag alltid har gett vanligt hö, dock önskar bonden i nya stallet att jag ska ge honom hösölage istället- för att det är enklare för honom givetvis men ändå..

Nu undrar jag vad den egentliga skillnaden är och vad man bör tänka på om jag byter.. Tips och råd emottages tacksamt!

Skillnaden är mindre torktid innan intag och allt foder är ensilage är endast ts-halten som skiljer, namnet hösilage är myntat av hästägare för att markera ett torrare grovfoder. För att kolla ts-halt så väger du fodret och sedan lägger du det i mikron på svag värme. Sedan väger du igen och får på så vis fram ts-halten.

Har du t.ex. 50% ts-halt så ska hästen ha 0,5 kg extra per tänkt kilo foder. Dom vita prickarna som någon skrev om är inte mögel utan svamp. Helt ofarligt men bör ändå inte ges, man plockar bort berörda partier. Lämplig ts-halt på ensilage är runt 55% ts. Alltför torrt ger dålig ensileringsprocess och allt för blött för mycket pressvatten.

Om du har hästen hos en aktiv lantbrukare så ska du inte behöva vaccinera mot botulism, har gett mina hästar ensilage i 20 år utan att vaccinera, är mjölkprod. och odlar allt grovfoder själv så då har man bra koll på hantering i alla stadier.

Hur länge balen håller beror på flera saker, årstid, temperatur samt hur fort den är plastad efter det att den är balad. Svalare tid på året så kan en bal lätt hålla en vecka och kortare när det är varmt.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 698
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 413
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 310
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka