Centaur
Trådstartare
Mina hästar har alltid ätit hö. Jag är jätteskeptisk mot ensilage (luktar pest och ser äckligt ut, dessutom starkt för magen) och hösilage har jag egt inte så mkt erfarenhet av, men eftersom det är samma princip som med ensilaget är jag tveksam till det också.
MEN; jag tycker det blir svårare och svårare att hitta bra hö!!!! Ofta får man ge hö som är "sådär" därför att det inte finns annat att få tag på (obs inget mögel eller damm, men inte så bra som jag tycker det borde vara..). Och som vädret varit nu misstänker jag att det kommer bli svårt att få bra hö til hösten.
Så jag funderar på att ge hösilage istället faktisk...Har dock lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Luktar det illa?? Vill inte att stallet ska stinka ko.
Hur får man tag på Bra hösilage?
Kan man få små balar (har bara 2 hästar)?
Hur länge håller en öppnad bal?
Vilkens TS är idealisk?
Ska man satsa på Horsehage, är det bättre än vanligt hösilage?
Vad brukar det kosta?
MEN; jag tycker det blir svårare och svårare att hitta bra hö!!!! Ofta får man ge hö som är "sådär" därför att det inte finns annat att få tag på (obs inget mögel eller damm, men inte så bra som jag tycker det borde vara..). Och som vädret varit nu misstänker jag att det kommer bli svårt att få bra hö til hösten.
Så jag funderar på att ge hösilage istället faktisk...Har dock lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Luktar det illa?? Vill inte att stallet ska stinka ko.
Hur får man tag på Bra hösilage?
Kan man få små balar (har bara 2 hästar)?
Hur länge håller en öppnad bal?
Vilkens TS är idealisk?
Ska man satsa på Horsehage, är det bättre än vanligt hösilage?
Vad brukar det kosta?