Hö vs hösilage

Centaur

Trådstartare
Mina hästar har alltid ätit hö. Jag är jätteskeptisk mot ensilage (luktar pest och ser äckligt ut, dessutom starkt för magen) och hösilage har jag egt inte så mkt erfarenhet av, men eftersom det är samma princip som med ensilaget är jag tveksam till det också. :crazy:

MEN; jag tycker det blir svårare och svårare att hitta bra hö!!!! Ofta får man ge hö som är "sådär" därför att det inte finns annat att få tag på (obs inget mögel eller damm, men inte så bra som jag tycker det borde vara..). Och som vädret varit nu misstänker jag att det kommer bli svårt att få bra hö til hösten.

Så jag funderar på att ge hösilage istället faktisk...Har dock lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.:)

Luktar det illa?? Vill inte att stallet ska stinka ko. :p
Hur får man tag på Bra hösilage?
Kan man få små balar (har bara 2 hästar)?
Hur länge håller en öppnad bal?
Vilkens TS är idealisk?
Ska man satsa på Horsehage, är det bättre än vanligt hösilage?
Vad brukar det kosta?

Sv: Hö vs hösilage

Vilkens TS är idealisk?
Vad brukar det kosta?

Hej, i år är inte ett år jag hade börjat köpa hösilage ialla fall:devil:
Världens värsta snigelår och alla är oroliga för hur hösilageskördarna ska bli...
MEN om man bortser från det så;

Är hösilage toppen om man har fler hästar, småbalar finns dock säkert att köpa lite varstans. En öppnad bal vill jag göra av med på 3-4 dagar helst mindre under sommaren.
När man öppnar balen luktar det sommaräng så NEJ, det ska inte lukta illa. Är det lägre TS så kan det lukta mer men det är inte att rekommendera till häst.
Mina hästar gillar inte Horsehage...

/Malin

Personligen tycker jag inte att det luktar illa om Hösilage, lite annorlunda kanske men man vänjer sig. :) Vi har haft en häst som hö-vägrade efter att vi gett hösilage, han ville helt enkelt inte ha hö längre.

Hur länge en öppnad bal håller sig beror ju lite på temperatur och hur man sköter balen. Vintertid håller det sig längre än när det fortfarande är plusgrader (enligt min erfarenhet) Så allt mellan 2-10 dagar beroende på. Man kan få tag i hösilage i småbalar, dock finner jag det svårare, i alla fall i våra trakter, än att hitta stora.

Mina hästar har alltid ätit hö. Jag är jätteskeptisk mot ensilage (luktar pest och ser äckligt ut, dessutom starkt för magen) och hösilage har jag egt inte så mkt erfarenhet av, men eftersom det är samma princip som med ensilaget är jag tveksam till det också. :crazy:

MEN; jag tycker det blir svårare och svårare att hitta bra hö!!!! Ofta får man ge hö som är "sådär" därför att det inte finns annat att få tag på (obs inget mögel eller damm, men inte så bra som jag tycker det borde vara..). Och som vädret varit nu misstänker jag att det kommer bli svårt att få bra hö til hösten.

Så jag funderar på att ge hösilage istället faktisk...Har dock lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.:)

Vilkens TS är idealisk?
Vad brukar det kosta?

Ensilage och hösilage är samma sak, allt är ensilage endast ts-halten som skiljer. Ett väl hanterat ensilage luktar inte illa, gör det det så är det något fel. Köp från en aktiv lantbrukare som använder fodret själv, givetvis så behöver det inte bli ett sämre foder bara för att man bara odlar och säljer.

Hur länge en bal håller beror på luftemperatur när balen hållas öppen, hanteringen innan t.ex. hur fort den blev plastad från det att den blev rullad. Tycker personligen att ett ts på c:a 60-65% plus minus åt något håll är ganska lagom. Vill inte ha det för torrt, blir ingen process och inte heller för blött utan lätt fuktigt.

Har sedan jag blev mjölkbonde för 20 år sedan gett alla mina hästar ensilage och tycker personligen att det är det optimala fodret både för folk och fä. Men som allt annat så kräver det kunskap.

Kicki :)

Hm det ensilage jag sett har varit mörkbrunt och det STANK. Lukten hängde kvar i stallet i flera veckor, trots att dom som fodrade med det bara hade en bal i hagen. :crazy:

Det hösilage du luktat på var nbog inte så bra? Kosilage kan lukta sådär väldigt starkt, typ fränt. Men hösilage/ensilgae med högre TS som man brukar ge till hästar, det har inte den där 'fräna syralukten', utan luktar friskt, och lite syrligt (vid lägre TS). Men absolut inte illa!!

Bra hösilage är det ungefär samma kriterier på som att få tag på ett bra hö. Hör med producenten om han 'vet vad han pysslar med'. Han ska kunna redovisa för när det är skördat, hur snabbt det balades, kunna tala om hur hög stubb som lämnades, hur många lager plast det är och såklart presentera en analys. Dvs, se till att du köper av någon som MEDVETET tagit hösilage, ingen som försökt rädda en sönderregnad höskörd med att 'plasta skiten' =)

Det finns förutom horsehage som är i 25 kg säck, småbal på 30 - 50 kg (ca 40 kg är vanligast), som utan problem fungerar till två hästar vintertid om det är två stora hästar med god aptit. Däremot blir det problem höst och vår, men du kan ju fundera på att frysa det.

Öppen bal förbrukas inom 5 dagar vintertid, och mycket kortare på sommaren, helst bara 1, max två. Det finns de som tycker en vecka är okej vintertid, och om det bara är KALLT hela perioden (och inget tö på dagen t ex) så lär det knappast vara ett problem, men det beror ju på vad ni har för vinter hos er?

Idealisk TS är en smaksak, men de flesta hästar tycks föredra en TS på 55 - 65%. Under 50 blir för blött, och ger dels hanteringsmässiga nackdelar och även att många hästar reagerar från magarna då. Över 65% TS undviker iaf jag, för torrt och stråna blir hårdare, det är risk de sticker hål på plasten, lagringsstabiliteten är sämre och det blir oftast inte bra att plasta.

Horsehage är inte bättre än vanligt, korrekt odlat, balat och hanterat hösilage, det är dock mindre förpackningar och mycket dyrare. 2.50 kr/kg och uppåt brukar du få kika på för småbalshösilage, de flesta brukar ligga mellan 2.50 - 3 kr dock, men det varierar ju över landet.

Lite spinoff, men det finns studier som visar att hästar väljer hösilage, och av 'blötare' sort, om de får fritt val mellan hö, torrare hösilage och blötare hösilage. Jag har hitills inte mött en häst som inte gillar hösilage, men de finns säkert. Dock, mina äter MYCKET sämre om TS är över 60 - 63% än om det är lägre, och som mest aptitligt tycks de tycka ca 55% TS är.

Finns forskning på att det inte är TS-halten utan FS-halten som "maghästar" reagerar på. Däremot kan problemet med låg TS-halt vara att det blir svårt att få hästen att äta tillräckligt mycket för att täcka sitt behov.

En nackdel med hög TS-halt är att en sådan bal blir fortare dålig efter öppnandet är en med lägre. Med andra ord den får sämre hållbarhet.

Jo, därför jag skrev 'reagerar från magarna', dvs ospecificerat. Med tanke på att GRÄS har en extremt lågt TShalt, och det ju sällan ger minsta problem. Så att det måste vara något annat än TShalten känns ju logiskt, jag har rent hobbymässigt hänfört det till 'syran' i det blöta ensilaget.

Vad står FS för? *nyfniken* Det finns alltså fortskning på att att jag inte är ute och cyklar i mitt antagande? =)

FS = Fiber substans i fodret.

Har själv tidigare trott på alla andra som sagt att hästar reagerar på vått ensilage. Fick under vintern som varit väldiga problem med lösa magar. Ca 50 % av hästarna var lösa från och till. En av den så illa att han höll på att dö av vätskebrist under en mycket kraftig diarre period. Kunde inte fatta vad det var för vårt ensilage hade en TS-halt på mellan 84 och 86, som hö med andra ord. I våras så tog det slut och vi köpa in några fler balar som var blötare. Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra med den stackare som varit så dålig under vintern. Men äta måste han ju! Så han fick lite av det nya han med. Ingen som helst reaktion från magen :confused:.
Av en händelse så hittade på nätet (som jag inte lyckas hitta igen) det här från SLU om TS och FS i grovfodret. Då trillade ju polletten ner om vad som varit fel på vårt foder:idea:. Kollade analysen och hade väldigt högt FS-värde. Kommer inte ihåg just nu hur mycket det var.

Det hösilage du luktat på var nbog inte så bra? Kosilage kan lukta sådär väldigt starkt, typ fränt. Men hösilage/ensilgae med högre TS som man brukar ge till hästar, det har inte den där 'fräna syralukten', utan luktar friskt, och lite syrligt (vid lägre TS). Men absolut inte illa!!

Bra hösilage är det ungefär samma kriterier på som att få tag på ett bra hö. Hör med producenten om han 'vet vad han pysslar med'. Han ska kunna redovisa för när det är skördat, hur snabbt det balades, kunna tala om hur hög stubb som lämnades, hur många lager plast det är och såklart presentera en analys. Dvs, se till att du köper av någon som MEDVETET tagit hösilage, ingen som försökt rädda en sönderregnad höskörd med att 'plasta skiten' =)

Det finns förutom horsehage som är i 25 kg säck, småbal på 30 - 50 kg (ca 40 kg är vanligast), som utan problem fungerar till två hästar vintertid om det är två stora hästar med god aptit. Däremot blir det problem höst och vår, men du kan ju fundera på att frysa det.

Öppen bal förbrukas inom 5 dagar vintertid, och mycket kortare på sommaren, helst bara 1, max två. Det finns de som tycker en vecka är okej vintertid, och om det bara är KALLT hela perioden (och inget tö på dagen t ex) så lär det knappast vara ett problem, men det beror ju på vad ni har för vinter hos er?

Idealisk TS är en smaksak, men de flesta hästar tycks föredra en TS på 55 - 65%. Under 50 blir för blött, och ger dels hanteringsmässiga nackdelar och även att många hästar reagerar från magarna då. Över 65% TS undviker iaf jag, för torrt och stråna blir hårdare, det är risk de sticker hål på plasten, lagringsstabiliteten är sämre och det blir oftast inte bra att plasta.

Horsehage är inte bättre än vanligt, korrekt odlat, balat och hanterat hösilage, det är dock mindre förpackningar och mycket dyrare. 2.50 kr/kg och uppåt brukar du få kika på för småbalshösilage, de flesta brukar ligga mellan 2.50 - 3 kr dock, men det varierar ju över landet.

Lite spinoff, men det finns studier som visar att hästar väljer hösilage, och av 'blötare' sort, om de får fritt val mellan hö, torrare hösilage och blötare hösilage. Jag har hitills inte mött en häst som inte gillar hösilage, men de finns säkert. Dock, mina äter MYCKET sämre om TS är över 60 - 63% än om det är lägre, och som mest aptitligt tycks de tycka ca 55% TS är.

Ensilage man tar till kor luktar inte sämre än annat ensilage är inte direkt blötare heller om man inte rent p.g.a. t.ex. väder måste ensilera oavsett. Även där vill man ju ha ett medelhögt ts för att fodret inte ska innehålla för mycket vatten. Det är ju inte vattnet man är ute efter och för att en mjölkko ska kunna orka äta och sedan idissla så måste grovfodret vara lätt att äta. Vilket det inte är vid t.ex. 35-40%-ts.

Och hur snabbt grovfodret är balat spelar ingen roll, det är hur fort man har plastat efter balningen som spelar in.

Ensilage man tar till kor luktar inte sämre än annat ensilage är inte direkt blötare heller om man inte rent p.g.a. t.ex. väder måste ensilera oavsett. Även där vill man ju ha ett medelhögt ts för att fodret inte ska innehålla för mycket vatten. Det är ju inte vattnet man är ute efter och för att en mjölkko ska kunna orka äta och sedan idissla så måste grovfodret vara lätt att äta. Vilket det inte är vid t.ex. 35-40%-ts.

Och hur snabbt grovfodret är balat spelar ingen roll, det är hur fort man har plastat efter balningen som spelar in.

Jag menade plastat, tack för att du rättade =)

Fast, menar du att syrat ensilage inte luktar 'skarpare' (ska inte lukta ILLA dock) än osyrat hösilage (dvs där det bara plastas, det tillsätts ingenting och du har en TShalt som gör att ingen egentlig ensilgeringsprocess sker)?? Jag tycker det är tydlig skillnad (däremot tycker jag inte det syrade/ensilerade luktar illa, men det har helt klart en annan doft än 'obehandlat' hösilage). Utan att det luktar annorlunda för det är blötare? (Det jag menar har legat just kring 35% i TS, varför bonden velat ha/ändå skaffat det om det inte är bra vet jag inte dock..)

Hm det ensilage jag sett har varit mörkbrunt och det STANK. Lukten hängde kvar i stallet i flera veckor, trots att dom som fodrade med det bara hade en bal i hagen. :crazy:

Det ensilage du då såg var inget bra ensilage, tyvärr så drabbas vi alla av det ibland och tyvärr så finns det dom som säljer det åxå.

Att det blir brunaktigt är normalt men det ska inte lukta dåligt.
Ett bra ensilage ska lukta lätt syrligt och inte vara blött/vått, fuktigt möjligen lite mer fuktigt, men som sagt inte blött.

Även en ko, som jag skrev tidigare, måste ha ett grovfoder som är lätt att käka annars blir det en dålig produktion, tar det för lång tid att äta så påverkas idisslingen negativt som i sin tur genererar i för lite mjölk. Och om man som vi har sk. fullfoder till korna (man mixar grovfoder och spannmål och färdigfoder i en blandarvagn) så skulle det bara bli ett osmakligt klet.

Jag menade plastat, tack för att du rättade =)

Fast, menar du att syrat ensilage inte luktar 'skarpare' (ska inte lukta ILLA dock) än osyrat hösilage (dvs där det bara plastas, det tillsätts ingenting och du har en TShalt som gör att ingen egentlig ensilgeringsprocess sker)?? Jag tycker det är tydlig skillnad (däremot tycker jag inte det syrade/ensilerade luktar illa, men det har helt klart en annan doft än 'obehandlat' hösilage). Utan att det luktar annorlunda för det är blötare? (Det jag menar har legat just kring 35% i TS, varför bonden velat ha/ändå skaffat det om det inte är bra vet jag inte dock..)

Har man ett väldigt högt ts så sker ju ingen process och då blir det ju inte heller någon syrlig doft. Men även om man tillsätter t.ex. myrsyra i ensilaget vid ensilering så ska det inte lukta fränt eller stark, bara lätt syrligt. Och vid så låg ts-halt som t.ex. 35% ts så ökar syrligheten om man säger så. Vi ensilerar både med och utan tillsatsmedel och det blir bara en marginell skillnad luktmässigt. Att dom nu hade så lågt ts- kan ju bero på att det bara var att "håva in" eller som alternativ låta det gå förlorat. Har själv råkat utför det med några lass eller balar och visst märks det då skillnad.

Fast de hade lika år efter år, dvs de tog in det så? (Eller så klantade de sig år efter år? ;))

Hästarna var btw sjukligt sugna på det hösilaget (de fick inte äta det, men kunde de sno åt sig en sudd så var de överlyckliga).

Jag jämför det ju med mitt hösilage, som luktar 'friskt' helt enkelt, utan minsta syrlighet, medan när man (det här är några år sen) gick in i lagården vid utfodringsdags (dvs när silaget hanterades) direkt slogs av den där 'skarpa' (hmm, hittar inget jättebra ord, höll på att skriva fräna, men det var ingen NEGATIV lukt, det luktade gott, men väldigt.. skarpt/starkt.. )

Men då har jag lärt mig ngt nytt idag med då =) Men jag misstänker att det ensilage TS har erf av är av 'samma sort' som det jag försöker beskriva, och oavsett vad det berodde på att det luktade så, så kan man ju iaf konstatera att det INTE ska lukta illa eller skarpt =)

Jag var också skeptisk till hösilage förut, det enda som dök upp i huvudet var botulism och hemsk lukt :angel: Men jag har ändrat åsikt, och i höst kör vi med hösilage!
Det jag märkt, efter att ha varit i olika stall, är att ju blötare, desto mer lukt.
Vi har fått tag på ett sötrre företag som tar hösilage, som har kvalitetsgaranti och verkar väldigt seriösa. Vi har tidigare låtit ta hösilage på våran vall men det var endast stök och bök med det.
Den här firman tar i småbal som väger runt 30kg, vilket är bra för oss som bara har tre hästar. Smidigt att hantera också eftersem de kommer lastade på pall.

Fast de hade lika år efter år, dvs de tog in det så? (Eller så klantade de sig år efter år? ;))

Hästarna var btw sjukligt sugna på det hösilaget (de fick inte äta det, men kunde de sno åt sig en sudd så var de överlyckliga).

Jag jämför det ju med mitt hösilage, som luktar 'friskt' helt enkelt, utan minsta syrlighet, medan när man (det här är några år sen) gick in i lagården vid utfodringsdags (dvs när silaget hanterades) direkt slogs av den där 'skarpa' (hmm, hittar inget jättebra ord, höll på att skriva fräna, men det var ingen NEGATIV lukt, det luktade gott, men väldigt.. skarpt/starkt.. )

Men då har jag lärt mig ngt nytt idag med då =) Men jag misstänker att det ensilage TS har erf av är av 'samma sort' som det jag försöker beskriva, och oavsett vad det berodde på att det luktade så, så kan man ju iaf konstatera att det INTE ska lukta illa eller skarpt =)

Ja, eller så trivdes dom med att ha ett blötare ensilage eller kanske inte brydde sig så mycket! :) Det är ju lite olika givetvis även om dom flesta nog vill ha ett foder som inte är alltför blött.

För att göra det enkelt:

Ett bra ensilage luktar inte illa och absolut inte ko.
Optimal ts-halt i balar är mellan 40 och 60 %, vilket även är vad som rekommenderas för att slippa botulism och mögel.
Det finns små balar, men vet inte hur lätt eller svårt det är att hitta en producent.
En bal håller normalt ca 3-4 dagar, längre om det är kallt. Det går att påverka.
Priset varierar.

David

Det finns ett linjärt samband mellan ts-intag hos kkor och ts-halt där korna kan äta mer av torrt ensilage, men det gäller normalt bara mellan 20 och 40 % ts. Det finns även studier som visar att en för hög ts-halt (över 60 % om jag minns rätt) sänker konsumtion och produktion (men vi skulle väl i första hand diskutera hästar här).

David

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vilka erfarenheter har ni av att ge hö till en häst med bronkit? Är det bättre med hösilage? Min häst som fick diagnosen förra året har...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Evolution
·
Hästvård Vi har tyvärr inte fått tag på hösilage i år till vår hosthäst och jag undrar lite om man kan avgöra om höbalarna är bra eller dåliga...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama