Hö vs. Hösilage

Sv: Hö vs. Hösilage

I Norrland gav jag alltid hö för där finns inte så värst mycket ensilage. Här i GBG finns nästan bara ensilage, så det får bli det grovfoder som är mest tillgängligt helt enkelt. Själv föredrar jag nog vanligt hö pga att det är mindre krångel med detta. Tänkte på: hållbarhet, vaccinationer och sådant. Man är inte så bunden med hö om man råkar ha ett fåtal hästar som man är med ensilage. Det måste ju förbrukas på en viss tid vid öppnad bal. Ensilaget däremot kräver ju inte lagringsytor under tak som med hö. Och det är ju ett pluss. Sen är ensilage lite jobbigare att hantera.

Hösilage!! Har man en dammöverkänslig häst är inte valet svårt... Dessutom verkar hösilage mycket godare och det är lättare att förvara.

Hösilage. Hästarna gillar det bättre än hö, vi har hosthästar i stallet, det ingår i stallhyran.

Vi brukar ivanliga fall ge hö, men iår fick vi in så lite så de får hösilage i hagen på dagen och hö inne under natten

Säger nästan som Immer;
Hösilage , på hästtandläkarens (som även är veterinär) inrådan

Hö fast jag toppar med liiite ensilage. Mina hästar blir dåliga i magen ifall de bara får av ensilaget (ganska låg ts) sen fryser balarna när det blir riktigt kallt och jag vill inte ge fruset enilage...

*jag får eksem på händerna om jag fodrar med hösilage om jag inte anvåder gummihanskar, och lukten sätter sig i kläderna

Det här tyckte jag var intressant, varför får du eksem av hösilaget?

Vi har hösilage, vet inte exakt ts-halten men det är rätt mycket ts i det i alla fall. Jag köper genom stallet och betalar 400:- i månaden för fri tillgång. Då står min häst i en hage med 5 andra hästar och de delar på en hösilagebal i hagen och så får man göra i ordning e.m. och kväll själv. Min häst får ca 3 kg på eftermiddagen och 4 kg på kvällen + halm också.

Hade jag fått köpa in mitt foder själv hade jag valt hö i stället eftersom jag inte förbrukar tillräckligt med hösilage till en häst.
Men nu när jag köper hösilaget genom stallet blir det enklast så.
Speciellt eftersom hon står i den hagen, dessutom tycker jag det är bra att dom har fri tillgång.

Ger hö då jag köpte in eget grovfoder och ville ha analyserat med mycket protein och hög kvot. Hittade inget hösilage med det.

Kan föredra hösilage annars då min häst gillar det bättre än hö, jag är ju gräsallergiker oxå så att hantera höet medför en rinnande näsa och hostande, men gott luktar det :o jobbigare att förvara hö.

Hösilage..
Mest för att min häst lider av luftvägsproblem (dammallergi) och sen tycker hon det är mkt godare. Men vi använder oss av torrt hösilage. Gillar inte det som är blött dels för magen, tänderna och desto blötare desto större risk för sjukdomar.

Hösilage, delsför att det dammar mindre men jag har hästen uppstallad på ridskola och där har vi valt att fodra med det. Den som absolut inte vill, kan fodra med hö.

Ja glömde att nämna att jag väljer ofta mellan hö/hösilage beroende på vad stallet där jag för tillfället har. Ofta ingår ju grovfoder i stallhyran och då brukar det smidigaste vara att ta det som stallet erbjuder. Mest pga att man då slipper att lägga ut pengar och slipper hämta/lasta in och att man slipper risken ifall det blir dåligt. Dvs mycket handlar om bekvämlighet för min del.

Ardnas skrev:
Det här tyckte jag var intressant, varför får du eksem av hösilaget?

Vet inte? har alltid haft eksem i arm och knä väk men när jag hjälper till hos min tränar som fodrar med hösilage så får jag det även på handlederna vilket jag alldrig har haft innan, men på två-tre dagar är det borta.

sedan hade jag det en vinter när jag prakteserade på en ridanlägnin ett år där dom fodrade med hösilage och det försvan när hästarna åkte på bette.

Har faktisk ingen anig om varför.

Kram

Jag fodrar med hö eftersom jag tycker det är svårt att hålla en bra kvalité på hösilaget. Sen är jag även lite rädd för att hästarna ska få i sig något olämpligt genom hösilage eftersom allting luktar och smakar likadant. Men hö är det nog lättare för hästarna att skilja på och peta bort något som är dåligt.

Hö. Tycker som en tidigare svarare att hösilage luktar pyton. Vet att hästar ofta gillar hösilage bättre men är också rädd för syrad mat. Hästar har jag fått lära mig är gjorda för att bryta ner socker varav det finns mycket i gräs. Hur blir det om man istället ger dem sur mat hela tiden. Är också orolig för magsår m m.

Dressyrfantasten skrev:
Vad ger ni? Hö eller hösilage och varför?

:bump:
Hö. För att det är vad som tas på egna åkrar av han som jag har hästen hos. Men jag skulle nog gärna ge hösilage hellre. För att jag tycker det är lite si och så med hygienkvalitén på höet när säsongen börjar lida mot sitt slut. :crazy:

Ingen som tror att det kan finnas ett samband mellan ökningen av fodring av hösilage och ökningen av fång hos hästar i sverige?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 992
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama