Hö vs. en-/hösilage!

MittNyaJag

Trådstartare
Har två hästar, varav den ena "jämt" varit lite knölig i magen, fasta kottar men "eftersås"...
Nu sista månaderna har han fungerat riktigt bra, skulltorkat hö och havre + vetekli...

MEN! De jag har köpt hö av innan har inget kvar nu..
Har hö så det räcker kanske en vecka.. *attans*

De andra i stallet har fixat ensilagebalar Man kan köpa in sig på..
Jag tycker det är lite för blött och mörkt att ge till hästar..
Blev genast lite orolig om jag vågar ge det till han med med dåliga magen?! Ponnyn däremot är 25 o har en mage av stål...

Ska jag börja vänja in honom långsamt på det med höet jag har kvar och prova eller skynda mig och försöka hitta hö på annat håll?

Försöka vänja in honom och prova ett tag, fixa riktigt hö igen om han blir dålig i magen?

Annonser i tidningen imorgon, ska se om det är några höannonser då..
Någon som har 1½-2 ton hö i centrala Dalarna blir jag tacksam. ;)

Sv: Hö vs. en-/hösilage!

kottar men "eftersås"...
:o :rofl: haha. ursäkta, men vad kul det lät. :D :p

ute lite sent där kanske, om det nu bara är en vecka kvar innan dit hö är slut. annars är det väl ingen fara att ge ensilage eller är det jätte blött? för att vänja in det på en vecka kanske är lite hastigt om hästen har en känslig mage!? men prova att vänja in honom lite smått & blanda med höet & se hur han reagerar, men det bästa är kanske att försöka att få tag på hö om du inte tror att han 'klarar av' ensilaget!?

har tyvätt inget hö över & sedan bor jag i småland så. ;) men lycka till & hoppas att du hittar hö!!

Det är ganska kort silage-tid kvar även i Dalarna.... Jag skulle satsat på hö ffa om hästen har en känslig mage. Med lite tur hittar du billigt hö nu när alla ska rensa sina lador.....Får du inte tag på hö, ge någon form av bakteriebalans under foderbytet. Kli kan ge lösa magar.

Lycka till!

Hihi jag tänkte samma sak.. kottar med sås :rofl: *blää*

Ger kliet bara lätt fuktat så det inte dammar, och det har stabiliserat hans mage kanon.. :)

Hur menar du, kort silagetid?

Det lät så säkert på dem jag köpt hö av hela vintern, att det skulle finnas, men nu när jag ringde, Då var det plötsligt tingat allt de hadde... *suck*
Är lite oense i stallet eftersom att det var meningen att stallkompisen skulle fixat hö, men nu fixade hon då detta silage trots att hon vet om den knöliga magen på min...

Ska man ha nått gjort måste man ju uppenbarligen göra det själv, och det blir ju kul nu när det snart är slut.. *suck*

Lägga mig i en snödriva och dö nu tror jag..

Det här är ett problem som uppstår nu när man puffar för hösilage hela tiden. Det kan säkert vara utmärkt till en del hästar men alla tål det inte. Min gamle fick kolikproblem direkt när jag försökte. Till exempel tidningen Hästfynd har åtskilliga gånger skrivit om att försöka påverka bönderna så att de inte släpper tillverkningen av vanligt hö. Själv bor jag i Skåne och här finns gott om vanligt hö. Själv hade jag inte börjat ge honom hösilage utan i stället verkligen letat vanligt hö.

MittNyaJag skrev:
Hur menar du, kort silagetid?
Snart är värmen här och då vill man inte ge silage då hållbarheten närmar sig 0 dagar......Såvida man inte ger småbal som äts upp på en gång.

Gå in på Hästlandet Dalarna och kollar under foderförmedling. Där finns en del bönder som säljer hö och annat foder i Dalarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar