Hö utfodringar

Amelia

Trådstartare
Vad tror ni om det här upplägget:

1 kg hö frukost
1 kg hö lunch
3 kg hö em
5 kg hö kväll/ natt

Fri tillgång vetehalm.

Anledningen är att hästen går ihop med en lättfödd ponny vars ägare (som även äger stallet jag står i) vill att hästarna ges sin frukost i hagen. Alternativet är att min häst går själv vilket jag helst vill undvika. Nu rids min häst också och ges krafftfoder inomhus på kvällen samt mineraler. Men själv tycker jag att det är aningens lite under dagen utifrån att han rids. Eftermiddagshöet och natthöet ges i smhn och räcker ganska länge. Håller han ångan uppe tror ni eller behövs det mer hö under dagen?

Sv: Hö utfodringar

Det beror ju mycket på vad din häst för något, (storlek, ras, ålder och värden på fodret) om det räcker eller inte. Som exempel är det nog ingen av mina vuxna hästar som hade klarat sig på 10 kilo grovfoder när andra inte behöver mer än 7 - 8.

Hur tänker du då? Själv anser jag att 10kg räcker utifrån 1,5 kg/100kg häst (analysen kommer i veckan) men jag undrar om man kan ge huvudgivorna på kvällen/ em, och som jag skrivit får han ju fri tillgång på halm. Eller är det för lite energi att klara sig på under dagen? Det är ett halvblod valack i medelåldern.:)

Rätt man ska utgå från kroppsvikt på hästen för att få fram minimi mängden, men du har ju inte tala om hur stor hästen är. Sedan är det viktiga inte hur många gånger en häst får man eller hur mycket utan hur lång tid det går utan att den har möjlighet till att äta.
Så om din plan fungerar eller inte beror ju dels på hur mycket hästen verkligen behöver för att klara sitt behov och hur länge den kommer att få vara utan innan den får mat nästa gång.

Sedan är ju inte minimibehovet alltid det som hästen klarar sig på utan den kan ju behöva mer, vilket flertalet av mina vuxna hästar gör.

Jag ser inga större problem med det. Man får helt enkelt avväga vad som är bäst för hästen, stå ensam och äta mer under dagen; eller ha det som det är nu + hagkompis. Själv föredrar jag att hästen har en kompis i hagen då "flock" är en utav hästens grundinstinkter och ett socialt djur. Psykisk hälsa är så gott som lika viktig som fysisk. :) Har han dessutom fri tillgång på halm så får han ju sitt tuggbehov tillgodosett. Han kommer nog "ha ångan uppe" under dagen också ;)

Som sagt, analysen kommer i veckan och en preliminär bedömning jag gjort utifrån rekommenderad giva/ kg kroppsvikt och är ca 10 kg om dagen, vilket (antagligen)kan komma att revideras. Detta var emellertid inte vad jag frågade om heller, utan om ni ansåg att största hömängden kunde ges under natt och eftermiddagen. Jag har alltid ansett att näringsbehovet utifrån arbete och vikt ej skall överskridas markant, ej heller att hästarna skall stå utan att tugga. Därav halmen.
Ja:
frukosten ges vid halv 8 (han brukar ha hö kvar i sitt hönät)
Lunchen ges vid 12
Em höet ges vid 17 i hönät
Natthöet ges vid 22

Jag håller med dig. Tänkte att ett smhi i hagen kanske på högre höjd eller nåt liknande kunde lösa en del men har lite idétorka..:crazy:
Problem nr 2 är att ponnyns hö är lågt i protein... Till nackdel för min kuse. Hoppas de väljer "rätt" hög:)

Inget problem att ge hästen större delen av högivan under natten så länge hästen har något att pyssla med under dagen.

Hej!

Det är klart att det går att ge hästen på det viset, men risken är att den blir väldigt hungrig dagtid.

Min fich 1.5 kg silage/ utefodring tidigare och hon var halvt galen av hunger. Jag la på 0.5 kg halm på frukosten så hade hon lite mer att göra och när det sen visade sig att hon klarar rätt stor mängd mat just nu fick hon 2 kg/utefodring istället. Nu är hon inte alls lika hungrig!

Testa och se skulle jag säga, märker du att hästen blir galet hungrig dagtid får du väl lösa det då :-)

/Lavinia

Det hela har löst sig självt. Väljer att inte jaga upp mig över detta, och stallägaren verkar ta det hela med ro även han. I morse när jag kom till stallet fanns det dessutom hö kvar i nätet.(hade lagt in en 5 kg i nätet, dessutom hade han fått 3kg extra på golvet av stallägaren till natten)- jag tippar på ett par kg. Dessutom var det inte länsat i hagen heller. Hästarna hade pysslat en del med halmen men även rester av middagshöet fanns kvar. Därför tänker jag att hästen själv får lov att välja hur han vill ha det, då han inte verkar vara något matvrak = ny erfarenhet..
Ponnyn verkar dessutom gilla halmen nästan lika mycket som höet.
Han verkar dock lite missnöjd över att få äta hö ur smhn inomhus, det märks på honom. Får ge det några dagar till antar jag.

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama