Hö ute i hagen till hosthäst?

M

mavil

Jag har ett problem. Nu har alla hästar i stallet fått börja äta hö ute i hagen. Men min häst är en hosthäst, och självklart börjar han hosta nu när han får torrt hö ute (inne så får han blött hö) så ja funderar på om han ska få gå i en egen hage och ha eget blötlaggt hö? för ingen annan vill eller orkar ha blött hö ute i hagen. Och ingen annan vill heller ha enselage eller höselage. Vad hade ni gjort?

Sv: Hö ute i hagen till hosthäst?

Tycker det låter mycket märkligt att hästen hostar av att äta hö ute. Hö i sig är inte dammigt, däremot är dåligt hö det! att blötlägga döljer bara dammet, det botar inte vad hästen får i sig.

att äta fräsht hö i utomhus miljö skadar ingen hosthäst. isåfall är det höets kvalite som är problemet.

det är jättebra kvalite på höt. grönt och fint är de. men så fort han får hö som e torrt hö ute så hostar han. och ja har hört att blötlägga bara döljer dammet, men han verkar må bättre av blötlaggt hö. men men jag har kommit fram till att ja får blöta alla hästars hö på morgonen ute i hagen. m

jo, jag har gjort de nu. så nu får han iaf fuktigt hö ute. : )

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 677
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka