Hö till silage

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Nu har vi äntligen fått hem vårt silage och ska börja ge av det. Då kommer ju nästa fråga- hur byter man bäst när man har en känslig häst?

Hon får nu 6 kg hö och ska så småningom få ungefär samma mängd silage (hon boxvilar och silaget har supervärden!!), hon får självklart halm för att få upp fiberhalten.

Hon komer alltså fortsätta äta halmen, men hur fort vågar jag byta över på silaget. Vill ju inte att hon ska bli sjuk (och hon är ju känslig i både magar och hovar så....).

/Lavinia, som hoppas att årets silage är lite mindre super..

Sv: Hö till silage

Gå över successivt till det nya och räkna med att övergångsperioden blir ca 14 dagar. Börja med att byta ut bara en ytterst liten del och håll koll så att magen hänger med, så kan du öka andelen nytt foder undan för undan :)

Utöver försiktig övergång skulle jag passa på att ge nån form av pro/prebiotika. Finns en uppsjö, men bakjäst, foderjäst, Prokolin, Probiosa Ipona, Pro Equo är några exempel.

Hej!

Ja det skulle ju vara en idé. Var hittar man nåt sånt som är smakligt?? Det får gärna smaka metacam, för det älskar hon! Hon tål inte betfor (diarée direkt) och med näringsvärdet i höet/silaget kan jag inte ge några tillskott som ökar energin. Hon har boxvila tills åtminstone på torsdag- sen får vi se..

/Lavinia, lätt nervös..

Är hästen vaccinerad mot botulism?

Det kan ju vara bra att kolla upp då det finns viss risk att hästar som äter hösilage får botulism. Nu vet jag att långt från alla vaccinerar, men det kan ju vara bra att känna till riskerna.

Hej!

Jag har koll på riskerna för botulism.. Det är nog det minsta av våra problem.

/Lavinia

Hej!

Ja det skulle ju vara en idé. Var hittar man nåt sånt som är smakligt?? Det får gärna smaka metacam, för det älskar hon! Hon tål inte betfor (diarée direkt) och med näringsvärdet i höet/silaget kan jag inte ge några tillskott som ökar energin. Hon har boxvila tills åtminstone på torsdag- sen får vi se..

/Lavinia, lätt nervös..

Min häst är tokig i foderjäst men det är nog inte alla hästar. Prokolin är typ avmaskningsspruta och finns på vissa apotek. Pro Equo är gjort på havre och det gillade min häst, finns i bag-in-box. Likaså Probiosa Ipona som är gjort på äpple-nånting. Ja, min häst gillade det oxå :d Annars går det hyfsat med Proviva. Bakjäst är ju enkelt att prova med.

Probiosa Ipona är det som funkat bäst för mig. Hoppas det går bra för er!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan! För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄