Hö till kossor

E

Egonson

Vad för värden brukar det vara på hö till mjölkkor?

Vi ska få köpa sånt hö, med höga värden dock vet jag inte VILKA värden och jag vill gärna förbereda mig på hur höga värden det kan tänkas handla om.

Sv: Hö till kossor

Jag vet inte exakt vad för värden man pratar om till mjölkkor, men eftersom ingen annan svarat... Man kan jämföra mjölkkor med ett digivande sto, man behöver således ett hö med mycket höga värden, vi pratar kanske 8-9 MJ och 60-70 g smb rp men exakt kan jag inte säga, utan det är "önskevärde" för ett digivande sto..., det kan vara högre värden också, många bönder tar sitt grovfoder, väldigt tidigt.

Omöjligt att svara på så där bara.
Vissa jag jobbar hos har haft en proteinhalt långt över 100 g.
120 närmare bestämt.
Andra tar bara in nåt hö för att korna ska kunna tugga i sig nåt torrt kilo, och bryr sig inte om att ha "toppade" värden.

Jag förstår såklart att det är omöjligt att svara på, men nu när jag vet att det brukar vara så pass höga värden på "kosse-hö", kan jag iaf vänta mig att få komplettera med mkt halm eller lågkvot-hö till min dam.

Ska klart be om analysen, men som sagt ville jag bara ha en hint om vad jag kan vänta mig (alltså högt i både energi och protein som jag förstått).

Anledningen till att vi ska köpa av "kosse-höet", är att höet vi har nu (låg kvot, bara 3) har blivit dammigt så vi måste kassera det. "Kosse-höet" var det närmaste åtkomliga och det är av fin hygienisk kvalitet.
Får som sagt blanda ut med halm om det är krisigt höga värden på det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt hö producerat till mjölkkor tidigare år. Senast låg det på 9 Mj och 113 g Smrp per kg foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
338
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar