Hö till Hösilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Curtice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 514
C

Curtice

Hej!

Ledsen om detta redan varit uppe.
Jag suger på att söka rätt...

Vi ska flytta min dam om ett par veckor och då kommer hon få hösilage istället för hö... Bör man försöka få en övervänjningsperiod då? Grovfoder är väl inte lika känsligt som kraftfoder, men hö - hösilage borde väl vara skillnad?
Har nog svårt att få tag på silage tidigare än några dagar innan (då jag kommer hem) men alternativet vore ju att köpa med sig en höbal från nuvarande stall eller så..

Vad tror ni experter?

Sv: Hö till Hösilage

Jo, grovfoder är ännu mer känsligt. Att byta från ett parti till ett annat oavsett om det är hö - hö, hö - ensilage eller tvärtom räknas som foderbyte. Det kan ju skillja enormt i näringsvärde. Många kraftfodersorter har ju en analysgaranti och många är ju ganska likvärdiga i sitt innehåll. Så kraftfoder är definitivt inte större foderbyte som grovfoder är. Vid grovfoderbyte utan analys har du ju noll aning om vad det är du ger. Alternativet för dig, villket verkar smidigast är väl att få med dig hö från gamla stället och vänja in under ca 2-3 veckor. 1 höbal räcker nog inte.

Försök att ta med dig hö från ditt nuvarande stall och byt ut successivt. Hästen kan bli dålig i magen annars. Det är skillnad på att byta från hö till hösilage oxså. Silage innehåller mer vätska tänk på det. Men om du börjar med att byta ut ca 1 kg silage mot 1 kg hö per dag och sen öka givan med hö. Ca 2 veckors "inskolning" tycker jag är lämpligt om hästen inte visar något konstigt.

Oj, vad långsama övergångar som rekommenderas.
Vad finns det för risker om övergången går för fort? Finns det någon risk att det uppkommer skador som inte syns direkt ( ett ex. på något som syns är ju ex. dålig mage)

Kruxet är ju att de står på fri tillgång i hagen där, och jag vill ogärna ställa henne själv för att hon inte kan äta hösilaget i hagen.

Det skulle vara om vi gav henne hö i stallet vid insläpp o nattning... visserligen har vi gjort sånt byte förr, och det har inte varit problematiskt, dock var det då andra hållet, alltså hösilage till hö, är det lättare? Har dock aldrig märkt att hon varit känslig för foderbyten...

Nu står hon ju även på lucern, höet är inte analyserat, men tror inte det är något höjdarhö. (Men nej, säkert kan man ju inte veta, dock har hon blivit fin av lucernet till)

Hur som tänkte jag ge henne ngt som hjälper magen vid övergången också. Bakjäst eller något annat som verkar bra. :)

Det kommer nog gå bra. Får hoppas de i stallet släpper ett par balar till mig bara. De är ju inte överlyckliga över att vi flyttar...

Kruxet är ju att de står på fri tillgång i hagen där, och jag vill ogärna ställa henne själv för att hon inte kan äta hösilaget i hagen. Hur som tänkte jag ge henne ngt som hjälper magen vid övergången också. Bakjäst eller något annat som verkar bra. :)

Det kommer nog gå bra. Får hoppas de i stallet släpper ett par balar till mig bara. De är ju inte överlyckliga över att vi flyttar...

Jag skulle nog ställa hästen "vid sidan av" under 1-2 veckor. Både miljöbyte och foderbyte kan ställa till det rejält. Det brukar ta en vecka i hagen innan en ny får komma fram och äta vid foderbordet och kombinerar du denna stress med foderbytet så inses att det kan vara förenat med en del problem i hästens känsliga mage.

Köp på dig minst en veckas foder från ditt gamla stall! Du kan aldrig kompensera med andra tillsatser som jäst eller annat. Tänk på att jästen också är ett foderbyte. Foderbyten MÅSTE få ta lång tid.

Oj, vad långsama övergångar som rekommenderas.
Vad finns det för risker om övergången går för fort? Finns det någon risk att det uppkommer skador som inte syns direkt ( ett ex. på något som syns är ju ex. dålig mage)

Dom kan även få magsår... :eek:
hästar får det väldigt lätt vid tvära foderbyten.. :(

Du kan aldrig kompensera med andra tillsatser som jäst eller annat. Tänk på att jästen också är ett foderbyte. Foderbyten MÅSTE få ta lång tid.

Jag vet att man ska ta det lugnt med foderbyten. Jag antar att det är för att mikroorganismerna ska ställa om sig efter nytt foder. Men jag undrar verkligen om det innebär ett foderbyte att ge hästen lite jäst?

Det är alltid bäst om man kan ha en övergångsperiod när man byter grovfoder. Hur länge beror på hur känslig hästen är...

Dock är det inte alltid det går, jag har bytt stall två ggr utan möjlighet att få med mig grovfoder och det har gått bra. Från hösilage till hö första gången och från hö tillbaka hösilage(fri tillgång) igen andra gången.

Se om du inte kan få köpa med dig nån bal hö från gamla stallet o ge lite av iaf på kvällen så kanske inte magen blir lika ostabil. Själv har jag vid flera gånger gjort ganska så hastiga grovfoderbyten utan att hästarna reagerat.

Dessutom när min häst hamnade på klinik fodrade dom bara med hösilage, hon hade alltid ätit torrhö tidigare, det fanns dessutom ingen möjlighet att ha med efter hö, det blev snabbt foderbyte o det var inga som helst problem, dessutom blev det ett foderbyte till när hon kom hem ett par veckor senare o skulle äta sitt vanliga hö.

Kraftfoder byten är de oftast mer känsliga över än grovfoder.

Jag köper faktiskt resonemanget eftersom båda våra två fånghästar blev lösa i magen när vi började ge bakjäst. Jag drog ner på jästen och den andra tjejen i stallet blev så rädd så hon slutade. Har dock börjat igen nu med mindre mängd. Båda två fungerar nu bra. Läste också någon annan tråd där hästen blev sämre i magen i början när ägaren gav jäst.

Jag tycker bara att det är så lite det är frågan om.
Jag har inte märkt ngt på mina men det behöver inte betyda ngt.

Tyckte också det var lite. Men när jag läste Strajders inlägg började någonting i skallen gå igång. Märkte dock faktiskt ingenting alls på min gamling som numera också äter jäst med ett oerhört lyckat resultat. Han var jättekladdig i magen och jästen var ett jättelyft.

Facit blev: jag fick med mig hösilage från nya stallet några dagar innan flytt, har då gett hälften/hälften inne i boxen, och har inte märkt någon reaktion alls, förutom att hon gillar silaget bättre. =)
Eftersom jag använde mindre hö där då än jag betalat för, tog jag med mig mer gammalt hö till nya som hon fick i nya nu.

Hon verkar normal i magen vad jag kan se, när hon inte är stressad över annat - men så är det alltid.

Så det har nog gått bra, än så länge. Peppar peppar. :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka