Hö till en shettis?

Sv: Hö till en shettis?

Fast det allra viktigaste är väl ändå att man vet vad man fodrar med dvs har analys på sitt grovfoder? (inte bara som svar till dig utan även till "skrikande" Jeeves och många andra)
Men det betyder inte att alla måste sitta o räkna på exakta foderstater - det är ju upp till var och en hur man vill göra. Själv känner jag mig säkrast om jag kör med en uträknad foderstat från början och sedan följer hästen med öga och känsla.
DÅ har jag gjort allt jag kunnat och DET känns bra!
Varför ska det ena utesluta det andra? Den ständiga frågan till alla som är emot analyser och foderstatsberäkningar.

Jag förebygger hellre ev. brister än väntar och ser dom!

Sen till Jeeves - om höet har kritiskt dåligt med protein och hästen börjar tappa muskler så det räcker det ju inte att bara öka fodret! Man måste ju öka PROTEINET framförallt och då är det väl skönt att veta hur mycket som krävs? Och vilket proteinkraftfodermedel?

Jag tycker du pratar lite emot dig själv, förut sa du att dom skulle ha 6 gram protein/MJ och nu säger du att även om MJ-behovet skiljer sig så är proteinbehovet det samma, jag får inte det att gå ihop...

Får du det inte att gå ihop att proteinbehovet alltid är (i snitt) 6gram per MJ? :confused:
DVS - om en häst har ett MJ behov på 100Mj så är dennes proteinbehov 6x100 = 600gram och en annan häst har ett MJ-behov på 20MJ så är ju proteinbehovet 6 x20 = 120gram. Alltså SAMMA per MJ! Så ja, även om MJ-behovet skiljer sig så är proteinbehovet det samma. ;) 6 gram per MJ.

Ja det fattar jag, men det lät som du menade för hästen, inte för höet. Att proteinvärdet alltid är det samma för hästen. Nu blev det rörigt ;) Men då är jag med på hur du menar.

Jag ger så lite tillskott som möjligt, är höet sämre något år så ökar jag mängden hö + kraftfoder, inte svårare än så.

Jag har folk i min nära bekantskapskrets som är MKT noga och kunnig med att räkna på foderstater och ärligt talat, det är ingen skillnad på hennes hästar och mina i allmän kondition och skick, möjligen att mina faktiskt är friskare...

Har ETT sorgebarn i stallet och där misstänker man att hans kolikproblem hänger ihop med mkt kraftiga maskangrepp, som har varit svåra att få bukt med ( importhäst med en icke så god start här i livet ). Med den hästen så får man vara extra noga och ha mkt god uppsikt över hur magen verkar fungera, från dag till dag, och balansera foderstaten utefter detta. Han är relativt svårfödd och får rejäl kraftfodergiva men den måste balanseras med hög grovfodergiva, motion och till viss del tillskott som "smörjer" magen lite extra.

Man skulle behöva få flera nya hästägare att förstå att det inte räcker med dyra analyser och jag anser personligen att det kan ställa till det så att de lutar sig tillbaka och slutar TITTA på sina djur, i tron att de har den perfekta foderstaten enligt alla analyser.
Däremot skulle man sätta lite press på fodertillverkarna och se till att de håller god hygienisk kvalitet på fodret! Vet inte hur många gånger jag öppnat en säck och man ser att fodret definitivt inte är av god kvalitet. Det är fullt av tomma skal, torrt och dammigt, luktar inget gott.

Fast nu är ju en grovfoderanalys inte dyr. Jag skrev att analys och ögat måste gå hand i hand. Den som enbart lutar sig på en analys är fel ute, lika fel är den som enbart fodrar med ögat. För ögon ser välldigt olika och det är lätt att bli hemmablind. Vem säger att dessa 2 saker måste utesluta varandra ? Är det inte ett utmärkt verktyg att förena analyser med sina egna ögon ?

Jag själv kan INTE se på ett grovfoder hur mycket näring det är i det..kan du ? Jag kan bara se hygienisk kvalitee, och det säger ju inte direkt mycket. Och om jag då anser att, detta grovfoder ser dåligt ut, ska jag då snabbt springa och köpa nåt kraftfoder eftersom det kan hända vara kasst med näring i det ? Villket foder ska jag då köpa kan tänkas....Varför förenar man då inte en analys med seendet ?

Jag ger så lite tillskott som möjligt, är höet sämre något år så ökar jag mängden hö + kraftfoder, inte svårare än så.

Jo det är det - om proteinnivån är mycket låg i det aktuella grovfodret. Då räcker det inte att öka grovfoder mängden och det vanliga kraftfodret. Iaf inte till min nordis som föll ur så en vinter (då jag inte visste att det handlade om proteinbrist och inte hade analyserat hö).
Hon fick fri tillgång på hösilage och en massa kraftfoder (för att vara en mycket lättfödd häst annars) t o m en del lusern. Men när det är stor brist på protein i grovfodret räcker det inte ens med lusern! Det hände INGET med hennes hull/muskulatur, det bara fortsatte "falla".
När hon sedan började koprofagera också fick jag reda på att det kan vara proteinbrist... och började lära mig om foderstatsberäkning och analyser etc. Nästa vinter var hon jättefin TROTS kritiskt låg mängd protein i det aktuella höet för att jag visste att hon behövde en massa proteintillskott till det höet.

Så den erfarenheten jag själv har bekräftar det, för mig själv iaf, som det finns forskning på. DÄRFÖR tror jag så starkt på detta med att man bör analysera och ha koll på vad fodret innehåller!

Har ETT sorgebarn i stallet och där misstänker man att hans kolikproblem hänger ihop med mkt kraftiga maskangrepp, som har varit svåra att få bukt med ( importhäst med en icke så god start här i livet ). Med den hästen så får man vara extra noga och ha mkt god uppsikt över hur magen verkar fungera, från dag till dag, och balansera foderstaten utefter detta. Han är relativt svårfödd och får rejäl kraftfodergiva men den måste balanseras med hög grovfodergiva, motion och till viss del tillskott som "smörjer" magen lite extra.

Vad har det här stycket med ämnet att göra?

Man skulle behöva få flera nya hästägare att förstå att det inte räcker med dyra analyser och jag anser personligen att det kan ställa till det så att de lutar sig tillbaka och slutar TITTA på sina djur, i tron att de har den perfekta foderstaten enligt alla analyser.

Det finns alltid okunniga människor - vad det än gäller. För de okunniga blir det lätt fel hur de än gör! Med eller utan analyser.

Folk får göra som de vill, men jag kommer defintivt fortsätta analysera och beräkna för att vara på den säkra sidan. Det är för mig SJÄLVKLART att man följer hästen med "öga och känsla" också. Den kan behöva mer/mindre än "tabellhästen" och/eller en högre/lägre smbrp/mj-kvot mm.

Däremot skulle man sätta lite press på fodertillverkarna och se till att de håller god hygienisk kvalitet på fodret! Vet inte hur många gånger jag öppnat en säck och man ser att fodret definitivt inte är av god kvalitet. Det är fullt av tomma skal, torrt och dammigt, luktar inget gott

Ja HYGIENISK kvalité är förstås A och O.

Vi har en shettis på foder som hållt sig lagom tjock/smal i år. Knepet är att de får gå på dåligat bete om det är möjlit. Där det bara finns lite strån att äta ...

Halm innehåller ju inga proteiner men 4-5 mj/kg det innebär att man ska ha tillräckligt med proteiner i grovfodret för att väga upp den mj oxå alltså 24-30gram/kg halm

Herregud va glada och posetiva ni är. :) det är som det brukar vara med andra ord.

Hon har ju hållt på med shettis och fjordnings uppförning tror nu inte hon vet vad hon snackar om då ?? Det tror jag i alla fall. Just dom raserna lägger på sig lätt och ska inte stå på för mycket hö. Klart han ska få den mängd hö han behöver. Vill bara blanda ut det med lite halm för att han ska ha lite mer att tugga på. Men var någon stans står det att Nussikan hade skrivit att jag skulle ge hälften hö och halm ?? Menade som jag skrev att han ska ha lite att tugga på bara. Inte mindre hö.

Ni själva då parfekta människor ?? Om ni frågade en person som var utbildad och litar på sa att ni skulle ge en viss mängd med hö skulle ni inte lita på det då eller ?? Det tror jag i alla fall. Men det är ju väldigt lätt att sitta här inne och tror att man är någon snille som kan allt.

Vi har en shettis på foder som hållt sig lagom tjock/smal i år. Knepet är att de får gå på dåligat bete om det är möjlit. Där det bara finns lite strån att äta ...

fast det där gäller inte alla shettisar :angel: våra shettisar är i alldeles lagom hull och dom har gått på samma bete som halvbloden (bra bete) dom har även fri tillgång till samma hösilage som halvbloden äter vintertid (oftast räcker det med bara hösilage, inget kraftfoder ens till halvbloden) dom är lika fina i hullet då med. iofs. så är dom vana att få äta det dom vill (fri tillgång), så ingen är "mathysterisk".

D-ponnyn åt hysteriskt i början, första året h*n stod på lösdriften. h*n hade stått på minimumgiva av allt i många år då h*n har lätt för att lägga på sig. h*n gick upp i vikt precis i början, men sedan gick h*n ner till normalhull igen och där har det "stannat"

min ena shettis kommer från en uppfödare som har många shettisar. sysslar en hel del med utställningar osv. där går ponnyna på lösdrift med fri tillgång på grovfoder (hösilage) saltsten, mineralkrubba och kalk krubba, och en gigantisk kuperad hage. ingen av hans ponnys är överviktiga.

så nej, alla shettisuppfödare ger inte "reducerad tillgång". vet då inte han vad han sysslar med ? han är gammal och har haft uppfödning av hästar i hela sitt liv. (ardenner, halvblod och shettisar)

nej, jag tror inte på allt jag hör. fodringen gör jag som jag tror på, men en analys gör allt väldigt mkt. lättare. värre va det förr då vi inte hade den möjligheten, då märktes inte att värdena va dåliga innan hästen redan börjat tappa hull.

Nej, jag skulle inte blint lita på någon bara för denne råkade ha en utbildning. Utan jag skulle vara källkritisk. Det finns alltid någonstans en källa att gå till, och att bara blint lita på en person är att vara godtrogen tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
11
· Visningar
713
Senast: Marvin
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 857
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka