Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, ja du verkar ju veta så varför ens svara?
Har du ens varit på vestlandet eller på shetlandsöarna? Det är deffenitivt ingen myt att dom klarar sig på lite "mat", visst har dom samma tuggbehov som någon annan häst, men näringsbehovet är inte lika stort eftersom dom är utvecklade att ta vara på varenda liten gnutta. Jag har läst foderlära i tre år så jag vet precis hur man lägger upp en foderstat och hur mycket olika hästar behöver. Har även läst avelslära och där lär man sig olika rasers olika förutsättningar och behov, så du behöver inte försöka trampa mig på tårna.
Just denna gången gick jag ifrån vad jag lärt mig för att prova någon annans metod, och det skulle jag ju som sagt inte gjort, men det är lätt att vara efterklok.
Det där är bara en myt, hästägare älskar att skylla alla möjliga besvär som hästen kan få på proteinbrist. Har du någon som helst studie som visar att det finns stor risk att hästar som äter halm får proteinbrist?
Denna häst har alltid fått halm och den enda gången hon har mått dåligt pga protein var när jag tryckte i henne för mycket
Men när någon (som ska veta vad hon pratar om) påstår att hon hade mått bättre av mer protein etc. så provar man ju, som tur är blev det ju inte så många dar.
Jag frågade om du hade någon studie eller liknande som bevisar det du påstår, att hästar löper stor risk att få proteinbrist pga att man ger halm, speciellt när det är som i detta fallet en shettis?
Hade du läst mina inlägg så hade du sett orsaken till att jag gav henne för mycket protein, för att jag litade på någon som påstod sig veta vad hon pratade om och körde med så många andra med att det var proteinbrist.
Visst KAN hästar få proteinbrist, men för tillfället verkar det gå någon trend i att skylla på det så fort hästen mår lite dåligt eller om man helt enkelt inte har något annat att komma med.
Varför skulle jag inte förstå den? Har du ens läst mina inlägg?
Om hästen behöver 6 gram protein/MJ så betyder ju det att en shettis, som inte behöver så mycket MJ, inte heller behöver lika mycket protein, det är ganska enkel matte. Så om shettisen alltså får i sig tillräckligt med MJ genom att äta 4 kg hö, och höet innehåller tillräckligt med protein så borde det ju betyda att den även får i sig tillräckligt med protein då, eller hur? Så hur kan den då få proteinbrist bara för att man lägger till 2-3 kg halm för att tillfredställa tuggbehovet?
Jag PÅSTÅR inget utan går efter fakta (som kommit fram enligt forskning).
Så du tror inte på att om man ger enbart halm, som innehåller NOLL av protein, skulle ge en shettis proteinbrist?Har du själv bevis på DET?! Har du fodrat din shettis med ENBART halm nån gång?
Det kan det fortfarande ha varit men du visste, som jag har förstått det, inte om HUR STOR bristen var och kanske gav för mycket ? Eller för snabb introducering?
Tycker du att det i MITT fall, med min häst, verkade vara så?
För mig är det helt uppenbart, så här i efterhand med mer kunskap, att det var just proteinbrist.
Men nu har ju DU missförstått/inte läst ordentligt vad JAG skrev från början! Som det kan bli....![]()
Jag skrev ju SÅ HÄR:
" om du tänker ge t ex hälften halm, hälften hö (och ditt hö inte är är speciellt proteinrikt) så finns risk för proteinbrist."
ALLTSÅ menar vi samma sak!
Nej hästen kan inte få proteinbrist om den redan från HÖET får sitt behov täckt och man därtill lägger till halm. Så där - är vi överens nu?![]()
men har aldrig haft problem med proteinbrist, men det kan ju som sagt vara väldigt olika från ras till ras, vi har ju lättfödda raser.