Hö/silage, vad fodrar ni med??

R

Raline

Ja som rubriken säger vad fodrar ni med och varför? Nämn vad ni tycker är positivt och negativt med respektive foder.

Vi tar in både hö och hösilage i storbal. Blir ca 15-20 balar hö och runt 90-100 balar hösilage (har några kor också så hästarna äter inte SÅ mycket:p)

Hö tar vi för att alltid kunna ha tillgång till grovfoder och slippa öppna en plastad för att sedan slänga det som blir över under betesperioden och för att kunna balansera en mage som är ur balans.

Hösilaget passar väldigt bra att fodra med för vår del då vi inte får plats med allt foder uppe på "rännet" och det går åt tillräckligt mycket foder för att fodra upp en bal innan den blir dålig. Det går åt ca en bal i veckan till hästarna. Skulle det gå åt mindre någon gång får kossorna äta upp resten av den balen, inte om det blivit dåligt såklart!

Skulle vara intressant att veta hur andra gör och tycker!

Sv: Hö/silage, vad fodrar ni med??

Jag ger mitt halvblodssto hö. Jag har alltid gett hösilage innan, men eftersom stallet inte hade någon analys på silaget vågade jag inte fodra på det (jag är en liten fodernisse! :D). Men höet hade analys, så nu får hästen det. Det fungerar bra, hon gillade inte förra stallets hö, men det här höet är väldigt gott!
Personligen skulle jag hellre fodra med hösilage.

M-oaa

Vi har hösilage.

Positivt:
Får det hemkört (småbalar) på pall, inget jobb från vår sida
Kvalitetsgaranti av vår leverantör, dvs får ersättning för dåliga balar
Jämn kvalitet
Har hosthäst i stallet, nu slipper vi garanterat damm från grovfodret
Jag finner faktiskt inga nackdelar. Vi har en bra leverantör, bra foder, slipper krångel med torrhö som möglar på skullen osv.

Vi har gått över till hösilage. Nu för tiden är det rätt få häromkring som tar hö i småbal, vissa tar nog i rundbal.

Vi gjorde så förra vintern då vi ville ge fri tillgång i hagen men vi har i år gått tillbaka till fasta givor, men har kvar hösilaget. Det är en trygghet för alla i stallet att vi hittat en bra leverantör som kör ut det. Då slipper alla leta på egen hand och åka med hästtransporter stup i kvarten, ett sånt lager räcker ju inte länge.

Mitt fullblod gillar dessutom hösilage MYCKET mer än hö. De andra äter nog det de får men väljer hösilaget först. Fullblodet äter knappt hö alls men kastar sig över silage.
Det som är negativt är väl att om en bal är möglig nånstans får man slänga hela balen, det är väldigt trist. Dock sker ju det ytterst sällan, tror inte vi slängt en enda från den leverantör vi har nu. Vi har aldrig haft problem med att slänga massor av hö pga mögel/fukt. Sen kanske man ser det som en nackdel att vaccinera mot boutilism, vet flera som hellre ger hö eller höftar och hoppas deras häst inte blir sjuk.

Vi har tillgång till både och, men även om stallägaren helst både skördar och hanterar silage så fodrar vi med hö...

Personligen föredrar jag generellt hö, pga de lägre näringsvärdena då jag har en lättfödd häst. Men ofta har höet alltför låga proteinvärden, så att man måste komplettera med dyra egna pengar. (Endast havre, betfor och mineraler ingår som tillskott i hyran...)

Hösilaget har oftast mycket högre proteininnehåll, men tyvärr även något mer energi.
En mix av hö och silage blir oftast perfekt, på pappret!

Men många i stallet har tyvärr en enorm proteinskräck, plus en uppfattning att hästar blir dåliga i magen av hösilage, så det är sällan vi kan använda det då balarna ligger på 2-300 kg styck. :grin:

Nu är det iofs 8 hästar i stallet i vinter, så kan de flesta äta åtminstone ett par mål silage per dag så kanske det går att ge av det. *hoppas*

Jag ger hö. Vet inga nackdelar om det är av god kvalité. Kompletterar ev. näringsbrist med kraftfoder.

Nackdel med hösilage är att det blir ett litet "foderbyte" när man öppnar ny bal, vissa hästmagar är känsliga för det. Tyngre att bära ut, man behöver ge lite mer än av hö.
Fördel är att hästarna oftast tycker det är smakligare än hö.

Iår ger jag mina hästar torrt hö, ifjol (de vinterkalla månaderna) fick de ensilage.

Att jag valde torrt hö iår var för att hanteringen av det är enklare än med ensilage, småbal vs storbal. Dessutom slipper jag stressen av att kassera en stor mängd ensilage pga att allt inte hinner gå åt inom den hygieniska tidsramen (har bara två hästar). Förra året var det svårt att få tag i torrt hö, så då hade jag inget annat val än att ge ensilage.

hösilage

jag letade efter ett stråfoder med bra värden i och hittade ett kanon silage så då fick pollen börja äta det.
får det hem levererat av en super trevlig tjej som är serös vilket jag tycker är super skönt.
Vi har samma tänk mycke grovfoder inget kraft.
Nu går pollen på första klassigt silage som är super fint i kvalite och värden. och jag är sååååååååååååå nöjd jag kan bli. billigt blir det också:D

Silage. Av flera anledningar: Fullblodet tycker bättre om det, alltså äter han mer av det och det går att få i honom både mer strå och mer MJ än med hö. Lättfödda ponnyn kan äta mer mängd foder på samma mängd TS och MJ jämför mer hö och är en mycket gladare ponny när han får lite mer tuggtid.

Dessutom är det för mig mycket lättare att lagra då jag har väldigt, väldigt svårt lagra hö.

Har pyttebal i år (Horsehage) så balarna går åt på nolltid, annars brukar jag ha 40 kgs småbal

Vi ger ensilage på vintrarna.
Mest för att det är mkt enklare med ensilage. Det finns ingen plats för eget hö (Vi ger av eget, ej av det stallet har) och det hö som finns där brukar bli dåligt ganska fort.
Och jag föredrar ensilage, dels för hästarnas skull då det är smakligare, oftast bättre näringsvärden, har mkt bättre hållbarhet osv. Blir det dåligt på skullen får man ju kassera allt, blir en bal dålig så kasserar man bara den balen.

Nu på sommarhalvåret har vi hö eftersom ensilagebalarna blir dåliga direkt och hästarna äter ju gräs så de behöver inte så mkt.
Ska väl snart gå över till ensilaget..

Fick precis reda på att stallet ska hämta nytt silage med analys idag! :bump:
Så då går jag nästan över helt, garanterat!

:D

M-oaa

Jag ger mina hästar hö.

För att vi tar in eget hö och efter som våra traktorer år till åren (den yngsta 50år) och till dom kan man inte ansluta någon inplastere till :D.

Och jag får utslag på händerna av silage och kläderna luktar urk.

Kram

Jag ger också hö. Har haft turen att i alla år få tag på bra hö. Tycker att silage luktar apa. Oavsett om det är bra eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama