Hö rännenas utformning nu för tiden?

Maléne

Trådstartare
Ja jag undrar hur hörännerna ska vara utformade för nutidens väder? Här där jag bor så byggde min morfar ladugården -56 då hade man ju luftspalt mellan brädorna uppe på hörännet.
Men eftersom det är så fuktig luft i vårat kära sverige nu för tiden på hösten och våren så blir det ju problem, yttersta lagret med hö möglar :devil: gjort det i några år nu, men jag är så trött på detta, allt extra jobb det medför och pengar med för den delen :mad:.

Har ni oxå dessa problemen? Om INTE hur är det byggt?

Min tanke är att bygga om den lite, sätta sådan "fuktspärr" duk (som man sätter på husen) sedan plåtklä ladugården, skulle detta hjälpa? eller är det bara utkastade pengar?

Sv: Hö rännenas utformning nu för tiden?

Är det ingen som förvarar större partier utav hö? eller har alla samma problem?

Jag tycker det bästa sättet att undvika mögel är halm. Brukar köpa en rundbal eller två för att packa in mitt hö och det fungerar jättebra!

Ja jag brukar lägga ett lager med hö för att täck som sedan slängs men vill bara kunna ta in höet och sen vara säker på att det är säkert, blir ju extra jobb med att ta fram, täcka, ta fram, täcka osv. Sedan är det inte så lätt att få tag i fin halm heller tycker jag.
Men det blir väl att göra så ändå :grin:

Nä det är hopplöst med all fukt! Har hört om några som gjort höloftet nästan helt luft tätt och haft en avfuktare eller liknande där... Men det är nog både svårt och dyrt.

Okej det är ju det som är min tanke, fast utan avfuktare. Vet du om det funkar för dom?
Men i år får det ju bli skydd utav antingen hö eller halm.

Hur mycket hö förvarar du hemma?

Vad har hört så ska den typen av förvaring fungera bra men det är nog ganska omständigt att bygga och som sagt dyrt.

Jag förvara inga jättemängder ungefär 3 ton. Brukar lägga ett lager på ungefär 30 cm halm på golvet sedan 50 cm runt om på sidorna och över. Viktigt att lägga höbalarna på rätt håll oxå. Den vikta långsidan skall vara utåt inte den med skärytan :)

Mitt stall var ladugård tidigare och är byggt någongång tidigt 1900-tal. Det är luftspalt mellan plankorna precis som du beskrev. Just detta gissar jag är anledningen till att jag inte får problem med fukt även om det är fuktigt väder. Det vädrar så bra. Grannens stall byggdes för ca 5 år sedan och är så tätt att det blir problem. Jag har några balar med gammalt hö liggande efter väggarna som skydd ca 1,5 m upp. (Låg där redan innan vi flyttade in för 11 år sedan. Möglar inte) Tror de byggde bättre förr. De visste vad som krävdes då.

Det är ju väldigt skumt, det brukar kunna vinda på rätt bra där uppe också men ändå får jag problem när den blöta fuktiga hösten kommer :(
Blir så trött på detta problemet, har satt sådan fuktspärr papp som man använder till hus på insidan och höet som ligger mot den klarar sig, problemet är ythöet? Vad har du för tak? Jag har eternit. Har du skog bredvid eller ligger den helt öppet?

Mitt stall är byggt för ungefär elva år sedan och är byggt med tätt trägolv och med fuktspärr som innantak innanför plåten på rännet. Det håller ändå inte torrt utan jag förvarar hö´t under halm. När det är riktigt fuktigt ute så kan det droppa ifrån fuktspärren :grin:
Runt väggarna har jag ett lager med småbalshalm och sedan lägger jag lös hackad halm ovanpå höbalarna. Jag kan ju helt klart säga att jag har mindre problem med mögel sedan jag började köpa rundbalshö även om vi inte täcker lika mycket nu som vi gjorde när vi hade småbalshö. Nu lägger vi bara runt 20-30 cm löshalm ovanpå och tidigare när jag hade småbalshalm så jag la en bal ovanpå. Orsaken till att jag inte gör det längre är för att jag inte får tag i småbalshalm längre men har lätt för att få tag i rundbalshalm.

Peppar peppar men jag har bara fått slänga mycket hö en vinter på de senaste åren och det var en riktigt varm vinter i kombination med att det var dåligt täckt med halm. Innan jag började med rundbalshö så fick jag alltid slänga småpartier som hade legat på vissa ställen. Det var som om det inte spelade någon roll hur mycket jag täckte.

Vi har ungefär 18 ton på loftet och vårt knep är att inte lägga något hö mot väggarna. Vi börjar typ 2,5 m in på loftet och staplar istället så högt vi orkar. Har även presenningar på de väggar där det blåser mest ifrån så att det inte blåser fuktig luft rätt in. Det finns gott om lufthål i övrigt så det blir inte instängt. Det fungerar bra och vi har klarat oss de senaste åren från att få mögel i höet. Nu har det iofs varit kalla vintrar men hösten innan har ju varit normal så.

Okej Nu har jag nog fått tag i halm iallafall, men det kanske är kört att få ordning på det då? har testat med att inte ha det mot vägarna men det hjälper inte, utan det är allt hö som har kontakt med luften som blir dålig :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka