Hö på storbal- andra skörd, snabbt svar - please!!

K

Kanon

Har hittills bara kört på småbalar av bra kvalité, men nappade på en annons om hö i storbal, och efter att ha hört meig för bland hästvänner som tyckte det funkade utmärkt så beslutade jag mig för att prova...
Har satt ut balen i hagen på ett par lastpallar, hästarna var lite skeptiska till en början, men äter nu för fullt...
Nu till min fråga..
Höet är av andra skörd, alltså inte så näringsrikt som mitt andra, varför jag kompletterar med några kilo "småbalshö" emellanåt.
Höet i storbalen är väldigt kraftigt och innehåller nog en del tistlar å annat, men är torrt o så i övrigt.
Anledningen till att jag vill prova detta koncept är för att sysselsätta hästarna som ft går på lösdrift, och smidigt att veta att de alltid har tillgång till hö, även om de "plockar bort" vissa delar av balen.
Finns det någon risk att det skulle vara dåligt för hästarna, dvs kan några ofördelaktiga växter eller annat kunnat "slinka med" i en andra skörd?!

Sv: Hö på storbal- andra skörd, snabbt svar - please!!

Jag fattar inte varför alla tror att andraskörden automatiskt är sämre?? Förra året var min andraskörd betydligt bättre näringsmässigt än min förstaskörd. Så det är inget som säger att andraskörden är sämre.

Sv: Hö på storbal- andra skörd, snabbt svar - please!!

Allt vårt hö förpackas enligt ensilagemetoden i stora rundbalar. Vi ger våra hästar ensilage både från första och andra skörden och sålänge ensilaget inte mögglat eller på annat sätt förstörts så är andra skörden i 9 fall av 10 lika bra som den första.

Om höet är slaget på en bra åker, dvs utan en massa "ogräs" så behöver du inte oroa dig för olämpliga växter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 280
Senast: L8P8
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama