Hö med mkt energi och lite protein!

BlackRose

Trådstartare
Kliat mig i huvudet i många dagar nu hur jag ska få ihop foderstaterna.
Behöver fodra med proteinkoncetrat... :crazy:

Vilket alternativ är mest prisvärt om man räknar hur mycket protein man får per krona i stället för kr/kg foder?

Lusern? Pellets eller strå? Soja?

Första gången på 11år jag blir tvungen att ge något annat än havre och betfor.
Hjälp? :bow:

/ förvirrad BR i foderdjungeln!

Sv: Hö med mkt energi och lite protein!

Skulle tro att du får mest protein/kr med soja, utan att ha koll på vad det kostar numera.
Angående lusern så är pellets mest prisvärt och förmodligen får du mest lusern-protein/kr om du köper Kvarnbyfoders, eftersom proteinhalten är högre i dem än i Kraffts och Dangroents.

Vars hittar man Kvarnbyfoders produkter?
Stamkund hos granngården (och där har de väl bara kraffts?)

Hört att man ska vara väldigt försiktig när man börjar utfodra med soja, men vad ska man tänka på när man ska börja utfodra? Mängder? Blötläggas?
Samma med lusernpellets, något man ska tänka på utöver det vanliga att vänja hästarna med fodret sakta men säkert?

Kolla efter återförsäljare i din närhet på deras hemsida. (googla :idea: )

Ja, det var ju en fördel om man stavade rätt när jag sökte tidigare :angel:

Tyvärr verkar närmaste ligga i västerås, och alldeles för sällan man åker åt det hållet. Så det får nog bli lusern, men då är frågan. Pellets eller strå? Är det en sakfråga eller hur ligger det till?

Hittade nu även KRAFFT PROTEIN. Kan det vara något?

Så förvirrad och frustrerad man blir när man får hö som inte stämmer överrens med det jag vill. :(

Där jag köper Krafft protein (KP) betalar jag ca 16 kr kg vilket ger ett pris på 4,85 kr/100 g Smrp.

KP har i princip samma värden som soja, men är dyrare.

Om du har ett hö med mycket energi kan det vara enklare att komplettera med KP/soja än med lucern för att få rätt kvot. Detta då lucern har ca 8-9 MJ / 100g Smrp medan KP/soja bara har 3,65 MJ / 100g Smrp

Så rent värdemässigt borde det vara bäst med soja?

Energivärdet i höet är skrämmande.. 10.3 MJ/Kg TS :cry:

Värdemässigt så får mest för pengarna om du kan få tag i potatisprotein. Har ungefär det dubbla värdet av soja och är det som ingår i Krafft Protein.

Jag köper mitt hos Kvarnby som säljer det som grisfoder. Men hör med de foderhandlare som finns i den närhet om har eller kan fixa det.

Vet inte var i västmanland du bor men Hälla Kvarn i Västerås säljer Kvarnbyfoders lusern :)
oj, såg precis att du skrivit att du har långt dit...

För att det dels inte innehåller någon stärkelse och dels att det inte bryts ner på samma ställe i tarmsystemet som t ex soja. Detta gör att risken för att rubba hästens tarmflora minskar om man använder potatisprotein. Sojan däremot som inte har samma egenskaper måste begränsas i mängd per utfodrings tillfälle för att inte riskera att rubba tarmfloran.
Potatisproteinet är ju en rest från just tillverkningen av stärkelse som i princip innebär att stärkelsen är borta och proteinerna är kvar i en mycket koncentrerad form.

Senast ändrad:

För att det dels inte innehåller någon stärkelse och dels att det inte bryts ner på samma ställe i tarmsystemet som t ex soja. Detta gör att risken för att rubba hästens tarmflora minskar om man använder potatisprotein. Sojan däremot som inte har samma egenskaper måste begränsas i mängd per utfodrings tillfälle för att inte riskera att rubba tarmfloran.
Potatisproteinet är ju en rest från just tillverkningen av stärkelse som i princip innebär att stärkelsen är borta och proteinerna är kvar i en mycket koncentrerad form.

Jag undrar hur pass mkt stärkelse soja innehåller, tror inte det precis men är inte säker.
Både soja och potaisproteinets proteiner måste väl brytas ner på samma ställe dvs i tunntarmen. Båda fodren innehåller proteinkoncentrat så som du skriver och kan därmed ge tarmstörningar om man ger för mkt av dem.

jag har förstått det som att det ena inte är bättre än det andra annat än för plånboken. Båda är lättsmälta och koncentrerade, soja mer än potatis. Det gäller bara att veta vad man gör så att man inte ger för mkt.

Den största skillnaden utan att gå igenom hela hästens matsmältning är att man ju inte behöver ge så mycket faktisk mängd av potatisproteinet som men ger av sojan för att få samma värde i foderstaten. I och med det så minskar också risken att man rubbar balansen för fosfor och kalk plus att potaisproteinet innehåller mer lysin än sojan gör.
Vill veta mer så sök här på forumet för HH har gjort en väldigt bra beskrivning av det i en tidigare tråd.

Den största skillnaden utan att gå igenom hela hästens matsmältning är att man ju inte behöver ge så mycket faktisk mängd av potatisproteinet som men ger av sojan för att få samma värde i foderstaten. I och med det så minskar också risken att man rubbar balansen för fosfor och kalk plus att potaisproteinet innehåller mer lysin än sojan gör.
Vill veta mer så sök här på forumet för HH har gjort en väldigt bra beskrivning av det i en tidigare tråd.

Jag förstår inte riktigt hur du menar dessutom svarar du inte på mina argument. Du behöver inte redogöra för hela hästens matspjälkningssystem för att förklara varför det inte bryts ner på samma ställe och varför då soja är sämre än potatisproteinet. Jag har ganska bra koll på systemet.

Man bör naturligtvis räkna på fosfor och kalcium och ha lite koll på läget.

Sedan hittar jag nog inte just den tråden du menar, orkar inte leta bland alla långa trådar om soja och potatisproteiner. Men jag hittade en annan läs gärna inlägg 9.

OBS jag menar inte att soja är ett jättebra foder. Men nackdelen med det är att det inte är miljövänligt och det är ju verkligen ett argument att hellre ge ngt annat.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=836051&highlight=Krafft+protein+soja

Senast ändrad:

Är det nån som har koll på vad det är för proteinvärde i vanlig bonnig potatis? Vet att mormor alltid gav hästarna potatisskalet förr i världen. Skulle oxå vara intressant att kolla upp proteinvärden i olika bönor. Vet att Quinoa är mycket proteinrikt, men det skulle ju bli snordyrt att ge är klart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.