Hö med lågt protein, hur få upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ELine

Har i år ett jättefint hö, tyvärr med endast 16g srp/kg. Hur gör jag för att få upp proteinet? Tänkte ge soja men skulle behöva ge ena hästen hela 1,5 kg soja för att få bra värden och det går ju bara inte.

Har räknat och räknat men får inte till det. Utfodrar för övrigt med havre, betfor och mineraler. Får inte bra värden med lusern heller i min uträkning. Vitafors Proteinmineral skulle gå men då måste jag ge 400 g/dag och det känns inte helt ok.

Vintertid utfodrar vi med hösilage också så det blir lite bättre då, men nu i höst måste jag fodra med detta hö.

Har analysen hemma (sitter på jobbet nu), kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna om jag bistår med siffror?

Sv: Hö med lågt protein, hur få upp?

Om du tar bort havre och betfor som inte fungerar speciellt bra med ditt hö värde utifrån den siffran du berättat om och istället räknar på lucern och Krafft + grön så tror jag nog du kan få till det väldigt bra. Visst blir det dyrt men det är ju bara en period.

Sv: Hö med lågt protein, hur få upp?

Enskilda foderstater är ej tillåtna, du har fått tips på hur du kan gå vidare.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka