Hö med kvot på 10,5

Lill76

Trådstartare
Jag fick analysen på vår andraskörd hö igår och som sagt kvoten låg på 10,5. 89g smbp/kg hö. Det är det högsta vi någonsin haft och detta på en andraskörd. Vårt hösilage som är taget som förstaskörd ligger har en kvot på 8,8 och det tyckte jag var på gränsen till för bra......
Eftersom jag har 2 ganska svårfödda unghästar ska väl inte detta vara några problem. Vår kraftfoderkostnad denna vinter kommer ju att bli obefintlig :D

Sv: Hö med kvot på 10,5

:) Vad bra!! Helt fantastiskt. Hur ser energin ut då?

På höet ligger det på 8,5 MJ. På hösilaget har jag inte värdena i huvudet.

Suck, vissa har det bra. Vårat hö ligger på en kvot under 4. Jag är nu på jakt efter nytt hö. Det blir så dyyyyyyyyyyyrt annars.

GRATTIS!!!

Mvh//LG

Usch JAG skulle, som sagt, INTE vilja ha ett sånt hö :eek: . Då skulle jag ju knappt kunnat ge nåt till min nordis!!

Kvoten får gärna vara bra, så klart, men energin och proteinmängden får gärna vara LÅGT så att man kan ge dom ordentligt att tugga på.

Tyvärr är ju nackdelen den, förstås, att hö med låg energi/proteinmängd kostar lika mycket som hö med hög e/p mängd.
Men för hästens bästa tycker jag att det är bättre att de får sitt tuggbehov tillfredställd - med RÅGA helst!

Men svårfödda hästar kanske ett sånt hö är bra? Har bara erfarenhet av lättfödda kallblod...

Lill76 skrev:
Jag fick analysen på vår andraskörd hö igår och som sagt kvoten låg på 10,5. 89g smbp/kg hö. Det är det högsta vi någonsin haft och detta på en andraskörd. Vårt hösilage som är taget som förstaskörd ligger har en kvot på 8,8 och det tyckte jag var på gränsen till för bra......
Eftersom jag har 2 ganska svårfödda unghästar ska väl inte detta vara några problem. Vår kraftfoderkostnad denna vinter kommer ju att bli obefintlig :D

Problemet är att du måste tillföra väldigt mkt energi så de inte rasar ur hull. För hög kvot kan göra så att de blir magra. Förra året hade jag en kvot på 10 och fick ösa i dem energi i form av olja och betfor för att få ner kvoten. Det krävs energi för att bryta ner så mkt protein.

Jag har en svårfödd häst, så för min del skulle det vara toppen. Jag är för så mycket grovfoder som möjligt. Med för låg energi hinner jag inte få i henne så många kg som hon skulle behöva och måste följaktligen fodra upp med kraftfoder (just nu g.mycket tyvärr).

Welsh skrev:
Problemet är att du måste tillföra väldigt mkt energi så de inte rasar ur hull. För hög kvot kan göra så att de blir magra. Förra året hade jag en kvot på 10 och fick ösa i dem energi i form av olja och betfor för att få ner kvoten. Det krävs energi för att bryta ner så mkt protein.
Enligt vad jag har läst påverkar det inte att det är hög kvot i grovfodret. Däremot i kraften. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Enligt vad jag har läst påverkar det inte att det är hög kvot i grovfodret. Däremot i kraften. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh//LG
Vad jag har lärt mig så är det inte farligt med för hög proteinhalt om det kommer från grovfodret men jag har sett på mina att de faller ur om kvoten blir för hög när de bara äter ensilage och inget annat och kvoten är 10......

Oj vilket hö... Tur att du har svårfödda hästar. Jag skulle inte kunna ge det till mina som alla tre är väldigt lättfödda och ligger på 6 i kvot.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 121
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka