Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men jag tycker det låter riskfyllt ändå. Även om det är torrt när det tas in så gör ju kondensen att det borde värma sig... Är det hårt pressat, ungefär som silage, eller är det gott om luft i balen? Skulle vara intressant att prata med den som tar in det hur dom torkar det o dyl.Snobben skrev:Ja höet var ju torrt när det kom(vad vi vet)men verkar bli fuktigt bara av att stå där.Men men..Förhoppningsvis blir inte höet förstört.
Mysaan skrev:Ligger de packade som ensilagebalarna??? Och i så fall är det som med ensilagebalarna att de liksom blir dåliga efter ett tag???
Min erfarenhet är att det är mycket svårt att skörda hö i storbalar och samtidigt få en bra kvalitet. Jag skulle avråda från att köpa faktiskt. Ensilage (hösilage) är mycket bättre om man har storbalar.Mysaan skrev:Ligger de packade som ensilagebalarna??? Och i så fall är det som med ensilagebalarna att de liksom blir dåliga efter ett tag???
ancan skrev:Jag har fodrat med hösilage i flera år nu(300 kgs balar), och har en max två kasserade/år.... vilket inte är mkt eftersom jag stundvis haft en hel del hästar....
Man får ju ofta kadssera höbalar oxå...
Jag anser att det är torrt och bra, den största fördelen är väl ändå att du slipper allt damm!!!
Hårdpresade småbalar har jag varit med om att skörda många och har man tork går det att få utomordentligt bra kvalitet.HaRLeKIn skrev:Jag håller med, hösilage är det bästa. Hö ska man köpa löst om man ska ha det bästa. Det bildas lätt mögel i både rundbalar o fyrkantsbalar (hö) löspressat som hårdpressat.
Höet måste vara 100% torrt om det ska bli bra att pressa det o det är det nästan aldrig.