Hö i rundbalar.

Mysaan

Trådstartare
Ligger de packade som ensilagebalarna??? Och i så fall är det som med ensilagebalarna att de liksom blir dåliga efter ett tag???

Sv: Hö i rundbalar.

Jag köper hö i rundbalar (ca 175 kg per bal). Hålls ihop med snören runt om (ingen plast alltså), men jag tror att det finns andra metoder också?. Nej, det blir inte dåligt. Min häst har ju precis haft fång så hon får fjolårshö nu. Det är absolut inget fel på det.

Hur stora är balarna i kg ungefär??? Eller finns det olika storlekar där med???

Jag hade balar ett år som vägde drygt 300 kg styck.

Nackdelen med rundbal är att om höt är pressat när det inte är absolut torrt så blir det dåligt och då är det lätt att hela balen blir dålig och måste slängas.

*knapplån* Hur förvarar man detta hö? Svårt att få upp på skullen kanske. Kan man ha det ut på lastpallar och ha pressening över eller hur gör man?

Vi hade det på skullen, lyfte upp med traktor bara. Det ska förvaras lika som hö i småbal, det drar lätt åt sig fukt och blir dåligt.

Vi har rundbalar på ca 180 kg.Kan tyvärr inte förvara dom på höloft så dom står i ett skjul,men som sagt så drar dom tyvärr åt sig fukt och damm.Har öppet en stund varje dag för att förbättra luften lite.

Jättebra med rundbalar när man har lösdrift!

Det måste väl vara svårt att få det helt torrt, man kan väl inte blåsa det på samma sätt som med hö? Vi har faktiskt funderat över att testa ett år med detta, men kommit fram till att risken för mögel är för stor.

Ja höet var ju torrt när det kom(vad vi vet)men verkar bli fuktigt bara av att stå där.Men men..Förhoppningsvis blir inte höet förstört.

Snobben skrev:
Ja höet var ju torrt när det kom(vad vi vet)men verkar bli fuktigt bara av att stå där.Men men..Förhoppningsvis blir inte höet förstört.
men jag tycker det låter riskfyllt ändå. Även om det är torrt när det tas in så gör ju kondensen att det borde värma sig... Är det hårt pressat, ungefär som silage, eller är det gott om luft i balen? Skulle vara intressant att prata med den som tar in det hur dom torkar det o dyl.

Jag har fodrat med hösilage i flera år nu(300 kgs balar), och har en max två kasserade/år.... vilket inte är mkt eftersom jag stundvis haft en hel del hästar....
Man får ju ofta kadssera höbalar oxå... :crazy:
Jag anser att det är torrt och bra, den största fördelen är väl ändå att du slipper allt damm!!!

Mysaan skrev:
Ligger de packade som ensilagebalarna??? Och i så fall är det som med ensilagebalarna att de liksom blir dåliga efter ett tag???

Hur hårt de är packade beror på den som pressat och vilken press det är.
Hö i storbal är som hö i småbal dvs det är ingen "färskvara" ppå samma sätt som hösilage/ensilage.
Visst kan det mögla, precis som allt annat hö men då finns det en anledning. Oftast har det inte varit riktigt torrt vid pressning. Mögel utifrån är ju enhelt annan sak.

Jag tycker att det är viktigt att kärnan inte är för hårt pressad om jag tar rundbal. Vissa rundbalspressar ger en väldigt hård kärna. Just kärnan blir känslig om man tar hö.
Storleken på bal bestäms också av press/pressare. Varför inte prata med den du köper av INNAN han pressar.

Men är det inte riktigt torrt när man pressar, så torkar man ju det, (vilket vi, och de flesta häromkring gör oavsett) och det är det jag tycker verkar svårt när man har det i stora balar, det går ju inte att täta runt om när de är runda. Och även om man ställer in pressen på att inte pressa för hårt, så blir ju kärnan som du skrev, nästan alltid för hårt pressad, och då kan det ju mögla. Eftersom det då är torrt, bör ju möglet sprida sig lättare i hela balen, eller? :confused: För oss är det nog ensilage som gäller även i fortsättningen...

Senast ändrad:

Mysaan skrev:
Min erfarenhet är att det är mycket svårt att skörda hö i storbalar och samtidigt få en bra kvalitet. Jag skulle avråda från att köpa faktiskt. Ensilage (hösilage) är mycket bättre om man har storbalar.

Jag håller med, hösilage är det bästa. Hö ska man köpa löst om man ska ha det bästa. Det bildas lätt mögel i både rundbalar o fyrkantsbalar (hö) löspressat som hårdpressat.
Höet måste vara 100% torrt om det ska bli bra att pressa det o det är det nästan aldrig.

ancan skrev:
Jag har fodrat med hösilage i flera år nu(300 kgs balar), och har en max två kasserade/år.... vilket inte är mkt eftersom jag stundvis haft en hel del hästar....
Man får ju ofta kadssera höbalar oxå... :crazy:
Jag anser att det är torrt och bra, den största fördelen är väl ändå att du slipper allt damm!!!

Nu pratar vi om HÖ här, hösilage i storbal är något helt annat.

HaRLeKIn skrev:
Jag håller med, hösilage är det bästa. Hö ska man köpa löst om man ska ha det bästa. Det bildas lätt mögel i både rundbalar o fyrkantsbalar (hö) löspressat som hårdpressat.
Höet måste vara 100% torrt om det ska bli bra att pressa det o det är det nästan aldrig.
Hårdpresade småbalar har jag varit med om att skörda många och har man tork går det att få utomordentligt bra kvalitet.

Det skulle nog gå att skörda även storbalar om man bygger en tork men jag tror bara jag sett en bra tork anpassad för storbalar. De flesta verkar inte ha möjlighet att eftertorka sina storbalar.

Självklart blir allt hö bra om man tillgång till en tork, men det brukar inte vara så ofta som man får tag i sådana balar. Därför sa jag att löst hö är bäst för det torkas ju oftast på en tork o blir därmed mkt bra. Annars kan man alltid pressa skulltorkat hö i efterhand om man har möjlighet till det. Lite jobb, men ändå. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna