Hö i hagen

B

Bonza

Hej jag har släppt mina två hästar på bete men stödfodrar fortfarande morgon och kväll. Trodde inte de skulle vara intresserade av höet men de äter upp nästan allt jag ger dem. Men det växer ju hela tiden och nu undrar jag om jag skulle ställa in en stor rundbal på 300 kg och de äter mindre och mindre av den, hur länge kan den stå utan att den blir förstörd? Kanske tar det en månad för dem att käka upp den , håller sig höet ok så länge? Blir det förstört om det regnar några gånger på det? Tacksam för råd!

Sv: Hö i hagen

Nu under övergångsperiod äter de gärna hö och till och med halm eftersom gräset är så spätt så de behöver de extra växttrådarna. En 300 kgs bal tycker jag låter mycket att sätta in i hagen nu om ni har växande gräs och du inte har ett ordentligt takförsett ställe att lägga den på. Men om du har extra hö hur som helst gör ju förstås det extra slöseriet inget!

Hur länge den håller beror ju på vädret. Intensivt hällregn som går genom den förstör ju den på en par dagar medans bara uppehåll och något enstaka kortvarigt duggregn på ytan inte gör att den förstörs i samma omfattning.

Jag hade nog fortsatt att stödfodra portionsvis av ekonomiska skäl.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 118
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka