Hö i hagen - vad händer om det regnar?

T

traff

Efter sommaren har vi tänkt använda oss av en grindöppnare för att utfodra höet under dagen när vi jobbar. Vi har tänkt lägga det i stora utfodringstunnor med hål så regnet, om det kommer, kan rinna ut.

Döm av min förvåning när vår inackordering vill bygga ett tak över fodret. De föreslog ett tak på en del av stallbyggnaden, säg 4 m för tre hästar. Snacka om att det kommer att gå vilt till då.

Min fråga är nu: - Blir höet förstört om det kommer regn eller snö på det. Jag vill ha på fötterna när jag träffar dem igen.

Sv: Hö i hagen - vad händer om det regnar?

Nej, höet blir inte förstört om det inte ska ligga länge, säg nån vecka!! Jag ser det bara som en bonus att få lite regn i det, då försvinner ju eventuellt damm :bump: . Nu är ju inte jag någon jätteexpert, men jag brukar köra med rundbalar ute i hagen och de räcker 10-14 dagar och har då aldrig blivit dåliga :cool: . Lycka till!

Sv: Hö i hagen - vad händer om det regnar?

I mitt stall lägger vi ut hö i så kallade pallkragar som står på vanliga EU-pallar. Detta har de att äta under hela dagen och det verkar inte bli dåligt av att det regnar på det. Däremot går jag på eget bevåg och krafsar undan hö som ser gammalt och ofräscht ut.

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hejsan, Jag funderar på att skaffa egen häst till hösten. Nu är det så att jag generellt är väldigt duktig hästkvinna och har...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: alegria
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 132
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall...
2
Svar
30
· Visningar
5 752
Senast: Sharonne
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama