hö-hösilage

P

pinokkio

Jag har sålt min häst nu till en tjej som ger sina hästar hösilage, problemet är att min häst äter vanligt hö. Han har haft fång för några år sedan.Hur ska man göra nu? Tänk om han får fång vid bytet.Hon har tänkt att fodra med både och i början för att sedan övergå helt med hösilage. Ska fånghästar äta hösliage?
Vad händer om han får fång, är jag tvungen att ta tillbaka honom då?

Sv: hö-hösilage

Hade jag en häst som haft fång skulle jag INTE fodra med hösilage....
Och rent juridiskt sett vet jag inte om du måste ta tillbaka hästen om han får det igen..
Men, har du informerat nya ägaren om detta så vet hon ju om riskerna och jag tycker då att hon får stå för konsekvenserna...
Det är vad jag anser!

Jag tror inte det är någon större fara med att fodra med hösilage. Bara hon ser till att inte ge för mycket protein genom att kolla över vilken sorts krafftfoder hon ska fodra med. För om jag inte minns fel så är det väl proteinet som gör att hästen kan få fång. Han kanske inte helles ska gå på gräs under tiden han får hösilage för det nya gräset är ju väldigt proteinrikt.
En övergångsperiod med både hö och hösilage låter jättebra. =)

Jag har talat om allt med hans fång, när han fick det ,hur dålig han var mm.Hon är helt inställd med detta. Däremot så är hon inte van vid fång, har aldrig haft någon häst med detta.

Hon pratade även om att hon kunde få tag i halm,om det kunde vara ett alternativ?

Han behöver nog få något mer än enbart halm att äta, eftersom halm inte har någon direkt näring i sej. men det kanske ni redan har pratat om. =)

Vi pratade om att kanske blanda upp med det andra... jag känner att jag inte har en aning om hur det kommer att bli. Vill inte att han ska bli sjuk...Han är så pigg och fräsch nu.

Det finns en del som tror att hästar får fång av att äta ensilage. Vad jag vet finns det inte ngt som säger att det är så.
Min fånghäst äter ensilage. Hon fick fång förra hösten. Jag var dessutom då tvungen att snabbt göra ett byte från hö till ensilage pga att allt vårt hö blev förstört av fukten. Hon klarade det utan problem. Detta säger naturligtvis inte så mkt och är inte ngt att rekommendera. Det är viktigt att vänja hästen långsamt precis som du skriver.
Sedan är det som ngn annan redan skrivit inte proteinerna som ger fång. Det finns massor av trådar som handlar om det här på forumet. Sök på tex fång och proteiner så kan du läsa mer.

såg inte att det finns en inlagd ovan

Jag är 100 på att min fick fång av silaget.
Det är som ett foderbyte vid varje ny bal om man köper av en storproducent som jag gjorde då.

Ser oxå massor av halvblod som får Fång- mest de sista åren.
Tyvärr fanns det inget hö att få tag på i år, så jag köper ett torrt silage- med plastat hö- som ska komma från samma gärde.

2 balar har dock varit bara alsikeklöver:eek:
Bonden kunde inte förstå, när det fanns på en väldigt liten yta.

hoppas att han märker upp dem balarna till nästa år.

Förresten ger inte höbonden sina hästar silage. En av dem- halvblod har haft Fång

Senast ändrad:

Jag vet att många tycker det. Jag har läst ett arbete från SLU som har länkats i trådar härifrån som talar om motsatsen dvs att hästen inte reagerar på detta.
Jag kan inte tillräckligt mkt om det för att kunna diskutera vidare. Jag tror i och för sig inte att min häst är särskilt känslig för foderbyten. Nu får hon också en hel del lusern. När vi byter bal ökar jag luserngivan.

Hur upptäckte du klövern? Jag minns tråden från i somras så jag förstår dig.

Jasså det finns en undersökning- måste kolla- tack!

Inga problem med att se klövret- var BARA sånt- tro mig.
Gissa hur jag såg ut:eek:

Fast i ett stall med 100 hästar kanske 2 får fång.
vad beror det på?
vi säger att de har samma hull, foderstat o motion.

måste vara ngn annan faktor med.

Det är ju snabba foderbyten som orsakar fång. Tex: sommaren har varit torr, ungefär när hälften av sommaren gått börjar det regna, då kommer gräset igen och växer med förnyad kraft = Foderbyte.

Du har grovfoder för ca 2 månader, du märker grovfodret början ta slut OCH oftast försent, du köper nytt = bonden har kanske INTE samma grovfoder från samma vall = foderbyte.

Du ska introducera från hö till ensilage, du blandar i ca 1-2 veckor = foderbyte...man bör blanda längre än så.

MÅNGA hästägare är sååå snabba med att byta foder, då främst grovfoder. Varför kan man inte hålla på en lååång tid och framförallt, ha lite framförhållning NÄR grovfodret börjar sina. Många köper nytt när dom har typ 3 balar a´10 kg/st kvar.

OCH det klassiska..OJ vad mycket gräs det var i denna hage..visserligen fruset, här släpper vi hästarna så får dom böka/leta och beta = fruktaner i fruset gräs/fång

Varför hastar så många hästägare ? Många bara ser lika långt som näsan räcker.

Fast i ett stall med 100 hästar kanske 2 får fång.
vad beror det på?
vi säger att de har samma hull, foderstat o motion.

måste vara ngn annan faktor med.

Nu är jag inte med riktigt. Vad då 2 av 100 ? Är du inne på ensilage fortfarande eller ngt annat? (Jag bara undrar så jag vet vad jag svara på).

Om jag ska spåna helt fritt så olika hästar kan nog vara olika känsliga för sockeromsättningen i kroppen dvs vissa kan klara ex en del kraftfoder men andra inte. De kan också hitta ngt olämpligt i hagen som de äter. Min häst ex äter allt som går att äta.
Men detta är bara mina funderingar.

Hösilage- ja:angel:

att min val. fick fång o inte den andra är inget konstigt.
var lite överviktig o är manisk på mat.

Det var antagligen därför som han även blev så sjuk i somras, men inte den andra- Gluffso:love:

Jag skulle gjort ungefär som du sa, sälj eller ge med några höbalar så att hon kan vänja hästen långsamt från det gamla till det nya fodret. Det är Viktigt med försiktiga foderbyten och särskilt till fånghästar.

Vad händer om han får fång, är jag tvungen att ta tillbaka honom då?

Varför skulle du vara tvungen att ta tillbaka hästen om den får fång? Du har verkligen gjort vad du kan, när du har informerat den nya ägaren om hästens sjukdom. Inget dolt där! Nu är det upp till den nya hästägarens skicklighet, och tur, om pållen ska hålla sig frisk...

Tack för det. Jag har verkligen sagt allt för att de nya ägarna ska få de bästa förutsättningar.Men man vet aldrig när det väl händer något,det är en lömsk sjukdom.Det är tråkigt om det blir bråk....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka