Hö, hösilage???

Sv: Hö, hösilage???

Dojo Kelder skrev:
Spekulerar lite...
Om vi säger att vi har ett hö och hösilage båda med bra normalvärden... vilket skulle ni välja??? Hur e det med givan på dessa??? Mer lr mindre av något av dem??? *Fundersam...*:confused:

Hejsan.

Jag tillhör dem som står i ett inackorderingsstall. Då får man i bland vara glad och tacksam för att stallägaren har bemödat sig om att finna ett bra hö, vilket faktiskt hände hösten -05. Vårt stall fick ett kanonfint hö. Jag var jätteglad, verkligen, men sedan fanns det de i stallet som i alla fall inte blev nöjda och sa att de ville ha hösilage. Och trot eller ej men när hösilaget kom så var även det av superkvalité.
Jag fortsatte att ge hö men så en dag så fick min häst vittring på den öppnade hösilagebalen, när vi passerade den och han sa -"Men herregud här ligger det ju det godaste jag kan tänka mig!!" Jag blev faktiskt förvånad eftersom han förra vintern inte visade någon större entusiasm över hösilaget vi hade då. Men nu, jisses!
Så nu får han hösilaget och är nöjd. Jag trode nog att det skulle gå åt en väldig massa mer (med tanke på hans uppenbara gillande) men det skiljer inte så förfärligt mycket i åtgången, han får fri tillgång på lösdrift.
Så med facit i hand, denna vinter kör vi med hösilage. Tydligen för att det är godare än hö denna vinter :smirk:

Det viktigaste är i alla fall att hästen gillar det den får. Annars så blir det hur som hellst dyrt om man i slutändan får kasta det hästen ratar.

Mvh Myy

jo det är juh det, de flesta gör inte som du utan säljer ändå per kg foder..
skulle man istället ha priserna per kg TS jämt så skulle jag hellre välja hösilage..

Hösilage, mina hästar går på lösdrift med fri tillgång och är lugnare än någonsin. De mår bättre nu än de gjort på länge tror jag. Får ofta kommentarerna att våra hästar är så trevliga och lugna. Aldrig några bråk runt utfodringen. :)
Det är allt för många hästar som får för lite grovfoder med följderna att det blir ett stingsligare, oroligare sätt på dem pga hunger och rastlöshet. En häst är gjord för att äta ca. 18 tim/dag, hur många uppfyller det kravet på sina hästar? Sett alltför många skräckexempel på ffa stora halvblod som få minimalt med grovfoder och stora givor kraftfoder med tarmstörningar/magsår som följd. Så för min del hösilage med god hygienisk kvalitet på fri tillgång.

*lånar din knapp*

För att svara på ursprungsfrågan, som jag inte gjorde innan, så använder vi Ensilage, eller ett mellanting mellan ensilage och hösilage. Mina hästar, kalvar och getter älskar det, och det är det lättaste för oss att ha när vi har så många olika djur. Vi ställer ut bal i hagen så de får fri tillgång, och sen har vi en bal inne som går åt på ca tre-fyra dagar beroende på väder.
hösilage och ensilage har inte lika mycket vitaminer som hö, men det tycker vi är lättare att tillföra än att gå och släpa på en och en småbal.
Nästa år ska vi göra ett försök med att torka höet ordentligt och använda rundbalspress för att se om det går att se en framtid med hö i storbalar. Problemet för oss är att vi bor så nära kusten att det sällan blir helt torrt, och då måste man blåsa det...

Hösilage, utan tvekan.

Jag ger hösilage till mina två hästar, och köper rundbalar på ca 250-300 kg för 200:-/st. En bal räcker en vecka.
När det blir varmare kommer jag att köpa mindra balar, men än så länge håller hösilaget sig bra en vecka.

Immer

Inte_Ung skrev:
Med bara 2 hästar så får man ju kasta massor av silage om man skall köra med storbal, så det blir ju attans så oekonomiskt.
Jag har ju inte ens stora hästar utan två ponnyer, en D och en A.
//marti - som fortfarande inte växt upp...

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 992
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel