Hö/hösilage - tillräckligt med mineraler?

M

Mio min Mio

Vill gärna veta hur vanligt det är att grovfodret innehåller de mineraler som en häst behöver. Skulle därför vilja att ni skriver ett inlägg och säger om ert grovfodret täcker mineralbehovet eller om grovfodret ej täcker mineralbehovet och i så fall säga vad som saknas.

Naturligtvis så behövs analyserat grovfoder och en uträknad foderstat för att svara på denna fråga! Jag är alltså inte ute efter diskussioner om huruvida analys och foderstatsberäkningar ska göras eller inte, eller vilka mineraler som är bra o.s.v. Det finns det redan massor med trådar om. Jag skulle gärna hålla tråden som ren fakta, dvs. vill veta hur vanligt det är att hästägare får tag i grovfoder som passar just sin häst med avseende på mineralbehov.

Hoppas på många svar! :banana:

Jag kan börja:
Nej, mitt grovfoder täcker ej mineralbehovet. Det som delvis saknas är Magnesium, Selen och Fosfor.

Sv: Hö/hösilage - tillräckligt med mineraler?

Täcker kvoten om man räknar med kraften.
Det som saknas är selen som hon får extra.

Utan kraft så hade inte grovfodret täckt vare sig Ca, P, Mg eller selenbehovet (även om jag räknat på att hon äter 15 kg hösilage per dygn)

Har tyvärr inte en komplett analys utan på det "viktigaste".
Misstänker selenbrist eftersom det är en klassiker här i sverige, täcker garanterat; Energi, protein, fosfor, kalcium, magnesium, mangan, kalium = allt som analysen visar.
Då har jag räknat på lite olika mängd och det täcker ändå, 6kg TS/8kgTS (de har fri tillgång på silage, så svårt att säga hur mycket de äter :p )
Ger ändå lite mineraler som tillskott och e-vitamin/selentillskott (rätt lite, men för att inte behöva ge så mycket mineraler/krafft) och liite kraftfoder. Mest för att kunna blanda tillskottet i och för att de inte ska bli ledsna vid fodringarna. Den ena verkar iofs sjukt nog behöva mer trots att den får nästan dubbla sitt behov av protein och energi, så den får ca 5hg krafft grund per dag + olja.

Min häst får i sig tillräckligt med ca, P, Mg och K från gråvfodret är selen som det inte finns bara... :)

Vårt grovfoder brukar generellt vara ganska mineralfattigt, främst på fosfor.

I år är det rikligt med Ca, ger fosforbalans och tokosel som tillskott.

Vårt hösilage täcker inte magnetsium och selen behovet för min häst.

Vårt hö har bra mineralkvot men är för lågt av Ca och P, lite för lite Mg.
Ger B.Ursonne mineralpellets för att täcka det + selenet.

Tack för svar så här långt! Gärna ännu fler svar...
Av 8 svar så verkar det som att det fattas:
Selen: för 8
Mg:för 5
Ca: för 1
Fosfor:för 6
(Om jag har förstått era svar rätt ;))

Nuvarande hösilage är ganska mineralfattigt men eftersom de går på fri tillgång så äter de så pass mycket att behovet täcks ändå. Selen tillförs dock (finns i princip aldrig i Sveriges grovfoder)

Inga andra som vill svara?

Status nu är 9 svar där följande mineraler saknas i tillräcklig mängd:
Selen: för 9
Mg: för 5
Ca: för 1

Våra mineralkvoter är bra och grovfodret täcker mineralbehovet för de flesta hästarna, undantag för dräktiga ston och föl (de får mindre mängd mineraltillskott). Däremot saknas selen i grovfodret.

Mitt hösilage har för låg Ca/P kvot för mina hästar, saknas alltså kalcium. Sen saknas förstås selen som alltid.

Jag gör ett tillägg - det kanske är så att det är för mycket fosfor istället om jag tänker efter. Med tanke på hur mycket mina hästar äter skulle kalciumet räcka om det inte var för att det fanns så mycket fosfor att kvoten blir fel.

Vore kul med fler svar så man kan dra lite statistiska slutsatser...

Status nu är 11 svar där följande mineraler saknas i tillräcklig mängd:
Selen: för 11
Mg: för 5
Ca: för 2 (1 av dessa pga hög forfor kvot)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka