Hö/hösilage med låga näringsvärden

Jate Volim

Trådstartare
Finns det att få tag i?
Jag skulle vilja ha ett grovfoder med så lite energi som möjligt men fortfarande en ok proteinkvot. Alternativt ett hö med enbart låga värden och komplettera med mitt vanliga grovfoder och lusern. Jag har en lättfödd, två normalfödda och en liiite svårfödd häst så ett hö av goda värden finns men då blir den lättfödda fet och den ena normalfödda mullig...

Är det möjligt att få tag på ett sådant foder? Vart ska man leta?

Mvh JV

Sv: Hö/hösilage med låga näringsvärden

Vet inte riktigt, men något som slog mig var ifall man slår 1 gång på året väldigt sent, alltså när det blommat/blommar så borde väl näringsvärdena vara låga. Men om kvoten är ok då är jag inte säker på.

Välkommen i klubben ;)

De tär jättesvårt just för att proteinet gärna sjunker fortare än energin. Kan gå lite lättare med baljväxter än med gräs.

Annars kan man skaffa ett foder med för hög kvot och blanda med halm tills kvoten blir lagom.

Gräsfröhalm kan funka men är svårt att få tag på och kan vara av tveksam hygienisk kvalitet.

/Sara

Tack :D Saken är att det inte gör mig ngt om även proteinkvoten sjunker bara energivärdena är låga. Jag har ett proteinrikt grovfoder att blanda i för att höja kvoten och det gör inget om jag får komplettera med lusern. Problemet är att jag inte hittar EN enda annons/leverantör med låga näringsvärden över huvud taget :( Att blanda med halm är ett bra alternativ men tyvärr äter hästen inte halm. Åtminstone inte de sorter som vi har haft hemma. Hon är ett riktigt matvrak men liite kräsen och halmen i boxen har hon aldrig rört över huvud taget trots att den är av god kvalitet (om än ströhalm) och andra hästar äter den.

Dolly: Ja, det är troligt men vi har inte möjlighet att producera eget hö utan måste försöka hitta en leverantör.

Havrehalm brukar vara mest smakligt men det kanske är det du har?

Du kan inte beställa riktigt "dåligt" foder av någon producent så dom helt enkelt väntar med att slå ditt tills värdena är kass? *ryser ända in i agronomsjälen* :D

/Sara

Nej, det är inte havrehalm jag har men jag tvivlar på att hon skulle äta det ändå. Men visst jag är villig att testa så man kan ju se vad man får tag på.

Ang. höet så kan jag säkert höra med ev. leverantör om de kan vänta med att slå. Frågan är ifall så många är villiga att göra det för så liten mängd s.a.s. Risken är ju att det blir svårare att få det fräscht också, ju närmre hösten man kommer. Kanske blir det lättare med hösilage i så fall?

Mvh JV

Jag har sådant. Det hittas lättast vad gäller andraskörd. Och silage är lättare än hö.

Just nu har jag silage med 4 resp 5 MJ/kg foder, och en kvot på 12 resp 9. Blött silage dock, det första är ca 40%, det andra är 50%). Har ett till med låga värden, grovstråigt dessutom, det ligger dock lägre i protein.

Det förstnämnda är en sen andraskörd, det andra är en tidig förstaskörd. Det grovstråiga är en sen förstaskörd (men som sagt, där är proteinet aningens i underkant) Men generellt, just kombon lågt MJ och högt protein får du enklast med andraskörd, och enklast med silage.

(Det förstnämnda är lokalprocucerat av liten foderproducent, de två andra är horse hage, kan du tänka dig att hosta upp det snuskigt höga priset för HH så kan du ofta få nästan hur mkt som helst att välja på värdemässigt och TS-mässigt. Jag ringde och frågade om lågt ts (max 55%), finstråigt samt lågt MJ och högt protein och fick flera att välja på förra året. Dock så iom att jag var SENT ute fanns det inte full mängd av det jag valde, därför jag köpte high fibre med, att blanda i åt den lilla lättfödda, det är inte alls lika gott som det finstråiga nämligen. Sen ringde min gamla lev sent i höstas och tyckte 'du, jag har silage jag tror du kommer älska här, blev väl blöt andraskörd, vill du köpa'. Och gissa om jag ville..)

Just nu har jag silage med 4 resp 5 MJ/kg foder, och en kvot på 12 resp 9. Blött silage dock, det första är ca 40%, det andra är 50%).

Fast det blir ju 10 MJ/kg ts och med ett såpass högt energivärde är det ju inga problem att få en vettig kvot.

Problemet är ju att få låga energivärden utan att proteinet dyker.

/Sara

Det du ska leta efter är ett hö slaget på mossmark/ängsmark, dvs mark som inte är så näringsrik. Det hö jag har brukar ligga mellan 5-7 Mj/kg foder och proteinet ligger bra, så bra att kvoten blir en bit över sex. Hö´t är slaget i normal tid.

Fast det blir ju 10 MJ/kg ts och med ett såpass högt energivärde är det ju inga problem att få en vettig kvot.

Problemet är ju att få låga energivärden utan att proteinet dyker.

/Sara

Jag har haft 8 MJ/kg TS som lägst - med bibehållen kvot, så går få lägre om man letar vidare. Och om man i itd 'beställer' är det ju ännu enklare. Annars så producerar de ju med sikte på kring 10 - 12 MJ/kg TS. Det är lättast sälja helt enkelt. Men om man bokar innan skörd etc, så kan man ju få det än mer skräddarsytt MJ-mässigt.

Åh, vad orättvist!

Ska kika lite på HH - hur mkt får man betala för det på en höft? Hur långt kör de för en eventuell leverans och vad kostar då frakten? Har för mig att jag har kikat innan och jag har ingen leverantör nära mig.

Så det bästa sättet är egentligen att höra av sig till de leverantörer man känner till och tala om vad man vill ha och att de kan höra av sig om de råkar få ett sådant hö/silage?

Kanske ska man lägga ut en annons framåt sommaren också?

Mvh JV

Okej :) Jag får helt enkelt leta bland höleverantörerna i min omgivning. Phu, kommer nog att ta en stund :crazy:

Funderade lite kring att "beställa" lågenergi hö/silage men undar då lite kring hur mkt man kan styra näringsinnehållet i förväg... Någon som vet?
Det är ju lätt att ringa och säga att man vill ha ett foder med lågt energivärde (runt 4-5) men med bra proteinkvot. Frågan är hur lätt det är att producera :crazy: Jag är ju såklart beredd att betala lika mkt som för ett hö med "bra" värden.

Funderar lite kring havrehalm och gräsfröhalm också...
Gräsfröhalm kan ju ha MJ runt 4-5 och innehåller lite protein. Kan man ge större delen av grovfodergivan med gräsfröhalm och sedan några kg vanligt hö + lusern för att få en bra proteinkvot?

Mvh JV

Funderar lite kring havrehalm och gräsfröhalm också...
Gräsfröhalm kan ju ha MJ runt 4-5 och innehåller lite protein. Kan man ge större delen av grovfodergivan med gräsfröhalm och sedan några kg vanligt hö + lusern för att få en bra proteinkvot?

Mvh JV

Ja det kan man och det är ofta en bra lösning om man inte får tag i hö med lågt Mj.

Okej, men hur svårt är det att få tag på gräsfröhalm av bra hygienisk kvalité? Är kvalitén (fortf. den hygieniska) generellt sämre i gräsfröhalm som ju inte tillverkas för utfodring till häst? Vart kan man vända sig för att få tag på det? Om man är ute i god tid, kan man då få en hygglig bonde att göra silage av det och i så fall hur påverkar det halmen i övrigt?

Om man väljer havrehalm istället som ju inte innehåller något protein alls, vad ska man då tänka på? Det blir ju mer lusern såklart och större andel vanligt hö = mindre grovfoder. Gräsfröhalm vore klart bättre.
Jag har läst någonstans att gräsfröhalm innehåller ca 15-20 g smb rp/kg och det underlättar ju lite om hästen får lite protein från halmen också. Är mina värden korrekta eller har jag drömt det? :D

Mvh JV

Varierar precis som med hö, värdet alltså. Så du bör ju analysera för att veta, men siffrorna är ju inte helt fel att gå på. Men sett gräsfröhalm variera ganska stort i både MJ och protein, och du KAN alltså råka få 6 MJ och 8 gram srp/kg foder.

Göra bal-silage av halm blir sällan bra, halmen är för torr, det sticker lätt hål på plasten. Vet inte om det är lättare med gräsfröhalm dock.

Sen får du ju tänka på ättid och TS. Här t ex så 1 kg 'vanlig' halm ger MER MJ än 1 kg silage, ironiskt nog. Om de äter på sänker det inte ättiden heller. Men det höjer TS ganska rejält, och om man lyckas få till det rätt så har de plockmat längre tid, och det minskar tiden utan mat. Men skulle jag byta ut silaget mot att ge halm + lucern bara t ex skulle jag inte vinna ett dugg dessvärre, då MJ skulle sticka iväg långt över vad det blir av samma mängd TS av silage.

Men blandningen blir bra, och just att kunna kasta in lite halm i foderstaten är en av anledningarna jag vill ha hög kvot (den andra är att kunna täcka proteinbehovet på väldig lite TS, iom att det måste begränsas hårt iom MJ)

Ja, det förstås. Analys behöver man ju alltid men bara så att man har ngt slags riktvärde. Min tanke är att om halmen innehåller lite protein men fortfarande lågt MJ så behöver jag inte ge lika mycket hö och lusern. Både höet och lusernet gör ju att även MJ drar iväg.

Det är ett evigt pillande. Egentligen är det inte omöjligt att fodra min lättfödda på ett normalhö men jag AVSKYR att behöva väga varje strå och inte kunna "slänga till" lite extra när det regnar/snöar/blåser/är kallt. Jag har en hungrig häst med humör och hon mår inte bra om hon inte får äta, vilket ju är logiskt. Någon annan häst kanske hade fungerat på 10-12 kg hö och inget kraftfoder men hon mår inte bra då och således inte jag heller :(

Nästa vecka ska vi troligen åka och hämta 100 balar av ett "fånghö" och se hur kvalitén verkar på det samt se närmre på analys o.s.v. Om både jag och hästarna gillar det ska vi försöka boka upp ett parti till vintersäsongen :d

Mvh JV

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 350
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna