Hö, halm och lusern...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 866
E

eiwo

Har sökt men inte hittat riktigt vad jag letar efter... Jag har en häst som jag ska ta hand om ett tag, och han behöver banta, rejält. Tyvärr har jag ingen analys på höet eftersom vi får balar en gång i månaden och det inte är från samma vall, tyvärr. Just nu får han 6 kg hö och 2-3 kg halm, väger runt 500 kg (inte vägd men mätt) men skulle nog behöva väga runt 430 kg...Funderar på om man skulle kunna byta ut något kilo hö mot lusern så jag vet att han får i sej proteiner, eller låter det helt galet? Han kommer ridas varje dag från och med jullovet, långa skritturet till och börja med... Vore väldigt tacksam för svar och råd!

Sv: Hö, halm och lusern...

Okej, hur mycket lusern ska jag ge då? Lika mycket som han skulle ha fått i hö?

Sv: Hö, halm och lusern...

Förra året var jag i samma situation som du är nu. Jag gav då min ponny ca 0,5 kg lusern och halvblodet 1 kg. De höll sig fina hela vintern.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?