HÖ - förra årets...

PrittePuff

Trådstartare
hur funkar det att fodra med förra årets hö?

har fått erbjudande av en bonde att köpa hö på rundbal,
men det är från förra året... bonnen säger att det är väldigt bra kvalitet.

Har möjlighet att fodra med det hela vinter om det funkar...

ska självklart ta analys och så, men tänkte om det var dumt att köpa "gammalt" hö? eller funkar det lika bra som årets?

Senast ändrad:
Sv: HÖ - förra årets...

Funkar lika bra om höt är av hygiensik bra kvalitet och värdena var bra från början. Det enda som händer vid lagring är att vitaminvärdet sjunker.

okej, det låter ju bra.
jo, bonden är schyst och har bra han med hö. så det är nog av hygienisk bra kvalitet.

så jag behöver troligen extra vitaminer till?

det känns bra att ha gjort ett klipp här då! :bump:

hur funkar de me proteinet i gammalt hö?
ja har bytt helt till hö nu från ganska proteinrikt hösilage.
kommer hästen få för lite proteiner nu då?

Uddatyp skrev:
hur funkar de me proteinet i gammalt hö?
ja har bytt helt till hö nu från ganska proteinrikt hösilage.
kommer hästen få för lite proteiner nu då?

Går inte att svara på om du inte har analys på fodret. Men hö tappar inte energi/protein under lagring så om det finns analys från förra året så gäller den nu också.

pemi

Fjolårshö brukar damma mer. Sedan var det ju ett ganska dåligt hö-år förra året, många fick regn på det och det tog tid att få det torrt. Fråga om du kan få prova en bal innan du köper mycket.

Senast ändrad av en moderator:

jag tror inte han fick nåe regn på sitt... men man vet ju aldrig...
jag har redan beställt 12 balar av han, men inte fått hem dom än.
Men om det första balen är dålig, borde jag kunna ångra mig, liksom låta köpet gå tillbaka....

om det dammar mer, kan man undvika det genom att vattna det innan man fodrar me det?

Dammiga balar betyder oftast mögliga balar. Om höet ligger på storbal så är det i princip ett måste att höet var snustorrt när det balades eller att det eftertorkats (inte helt lätt). Som jag fattat det är det svårt att få riktigt bra kvalitet på hö när den ligger i storbal. Kolla första balen du får hem så den inte dammar mycket speciellt när du kommer en bit in i den. Gör den inte det så borde det fungera bra.

Senast ändrad av en moderator:

Höet kan vara dammigt utan att vara mögligt. Det går att lösa genom att vattna på höet-då dammar det inte så mycket när hästen äter- fast dammet försvinner ju inte utan mer döljs. Man kan vara noga och skaka det innan, helst ute, så försvinner en del damm. Men jag hoppas ditt hö är jättefint! :)

*Christine* skrev:
jag tror inte han fick nåe regn på sitt... men man vet ju aldrig...
jag har redan beställt 12 balar av han, men inte fått hem dom än.
Men om det första balen är dålig, borde jag kunna ångra mig, liksom låta köpet gå tillbaka....

om det dammar mer, kan man undvika det genom att vattna det innan man fodrar me det?

Det är skillnad på damm och damm. Vanligt damm sticker iväg snabbt och skingrar sig medan mögeldamm ligger kvar och dallrar i luften. (svårt att förklara, lätt att se skillnad om man vet)

Att vattna gör bara att du inte ser dammet, det finns fortfarande kvar...

i fjol i slutet av säsongen fick vi (gratis) fjolårshö av vår höbonde eftersom han hade slut på det vanliga. Det var helt ok men säkert inte mycket värde i det eftersom det var ängshö som är ganska magert redan från början....

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 045
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar