Sv: hö före kraft???
Min häst har haft foderstrupsförstoppning 2ggr i år
. Det började första gången i sommras med att ett pucko som hade sommarhäst inackorderad i vårt stall skulle flytta...Hon hade betfor över som hon slängde i hagen
. Ingen visste om detta förrän min häst tuggade i sej detta och naturligtvis blev jättedålig!!!! Veterinären kom och i över två timmar höll vi på med att "slanga" honom för att få bort den enorma klumpen med betfor som svällt upp i halsen på honom... Trodde faktiskt ett par gånger att han inte skulle överleva
. Men det gjorde han som tur var, tackvare en duktig veterinär och snabb behandling
. Denna hemska olycka har dock fått till följd att han lättare drabbas av foderstrupsförstoppning igen, vilket hände i söndags kväll, utan speciell anledning.Han har stenar i krubban, han är heller inte särskilt glupsk (vilket många verkar tro är den största anledningen till att sånt här händer), han hade bara gått i hagen hela dagen och det hade regnat hela dagen så han var inte törstig o torr i halsen. Dessutom är hans foder väldigt blött (havre och betfor) just för att minimera risken att det ska fastna. Trots allt detta hände det iallafall, men återigen slutade det lyckligt
. Jag villbara uppmärksamma alla på att om en häst drabbas av foderstrupsförstoppning en gång så är det högst troligt att det händer igen,hur försiktig man än är!!!