Hö för fd fånghästar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare twilightwilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 256
T

twilightwilma

Vad ska jag tänka på för att ge mina hästar som hade fång i somras rätt hö?

Är det enegivärdet eller proteinet som inte få vara högt? Vill inte riskera att de får fång igen!

Jag har två olika analyserade hösorter att välja på, båda har tyvärr högt energivärde; 9,0 resp.9,2 och smältbara råproteinet ligger på 19 resp 47.

De går på lösdrift och jag tänkte dryga ut höet med halm för att de inte ska bli överviktiga. De får inget kraftfoder. Någon som vet?

Sv: Hö för fd fånghästar

Om du har de två aternativen att välja på skulle jag definitivt välja den med 47g smb rp. Annars kommer dina hästar inte få i sig nästan NÅN protein! Särsilt om du dessutom ska ge halm (som inte inenhåller nån protein alls).
Även i det höet med 47g smb rp är det egentligen för lite i förhållande till energin och det passar egentligen inte att du ska späda ut det med halm för det stör balansen mellan energi och protein ännu mera.

Finns väl egentligen inget särskilt du ska tänka på, mig veterligen, när det gäller värden i hö/silage, det viktigaste med en fånghäst är att se till så det är av god hygienisk kvalité och inte ger störningar i magen samt att du håller dom i normalvikt.
Fånghästar har samma behov som andra hästar i övrigt - de ska ha alla sina behov tillgodosedda som alla andra. Det bästa är ju om du kan hålla dig till enbart grovfoder! Det är snällast mot magen på dom.

Hej milly! Intressant läsning som alltid när du skriver. Har en liten undran över svaret. Vad menar du med att det stör balansen mellan energi och protein när man fodrar med halm och hö? Inte för att jag gör det men den andra hästägaren i stallet gör det. I och för sig står ju min fångkille på halm men jag tror inte han äter så mycket.

Tilläggas kan också att vi har "megahö". Det fungerar bra varför jag håller med dig om att fånghästar kan äta samma hö som alla andra. Min har i varje fall inget problem efter en långsam invänjning.

Jag har en ponny som har haft fång. Jag ger henne lusern som är ett bra foder för fånghästar. I vinter kommer hon att få ett bra hö, lusern och halm. Hon får ej spannmål men betfor.

Det som är viktigt är att höet tillgodoser hästens behov av energi och protein utan att du behöver tillsätta kraftfoder som kan innebära en risk.

Att man vill ha låga näringsvärden (främst energivärdet) för fånghästar är för att man vill ge så mycket grovfoder som möjligt utan att riskera övervikt eller magproblem pga grovfoderbrist. INTE för att fånghästar ska ha näringsbrist, för det ska de inte...
En fånghäst har samma proteinbehov som en frisk häst, och det är bara bra om höet innehåller mycket protein så att man slipper komplettera med andra foderslag.

Båda dina höpartier ligger högt i energi, så du får kanske hålla nere givorna något för att undvika övervikt, men det beror lite på hur lättfödda individer du har. Höet med bara 19 gram protein går nästan bort oavsett vilken häst du har, det kräver väldigt mycket proteintillskott.

Så har du bara dessa två att välja på bör du ta det som ger 47 g smrp, och komplettera med ett proteinfodermedel.

Vad menar du med att det stör balansen mellan energi och protein när man fodrar med halm och hö?

När det är redan är lågt med protein energi i höet så ska man ju inte ge ännu mera energi utan mer protein. I halm finns det bara energi. Då spär du bara på DET mer och sänker kvoten (det blir ännu mera energi men proteinet hålls nere). Risken är då ännu större att hästen proteinbehov inte tillgodoses.
Halm passar bra om man har ett hö med hög andel protein (då sänker man proteinmängden i den totala foderstaten). När det är tvärtom så passar lusern bra (då höjer man proteinmängden i den totala foderstaten).

Tilläggas kan också att vi har "megahö".

Vad menar du med megahö? Är det en hög kvot i det? Mycket protein?

Tack för svaren! Då väljer jag det med 47 smp och ger luzern som tillskott. En långsam tillvänjning är alltid viktigt.

Hur mycket hö ska man ge ungefär? Min häs fick fång för ca 2,5 vecka sedan, har gått på medecin, och inte fått speciellt mycket hö, har dääremot fri tillgång till halm..Hur mcyket hö ska hon ha ungefär, har ingen höanalys, tyvärr..Me på ett ungefär bara...

Måste med rodnande (av skam) kinder erkänna att vi inte har analys. Men jag ska ta för jag ser att min new forrest kille (150 cm och kraftig ) nu efter en tid på ca 5 kilo om dagen och 1,3 kilo lucern förefaller rulla fram. Inte acceptabelt för en fånghäst, antar jag. Vi har mycket kraftig gödslad förstaskörd (tagen i .mitten av juni i Skåne innan det började regna).

Inser så klart att analys behövs! Tack för informationen. Nu fattar jag vad du menar.

Hur mycket hö ska man ge ungefär? Min häs fick fång för ca 2,5 vecka sedan, har gått på medecin, och inte fått speciellt mycket hö, har dääremot fri tillgång till halm..Hur mcyket hö ska hon ha ungefär, har ingen höanalys, tyvärr..Me på ett ungefär bara...

Den ska ha lika mycket mat som i vanliga fall. Jag tror inte på att låta fånghästar svälta. Det är viktigt att tarmarna ej stressas. Därför ger jag min häst mat ganska ofta. Sedan ska de naturligtvis inte vara för tjocka.

Okej,Vet sa till mig att hon inte skull ha så mycket hö, men det va kanske under medicinerginen, e helt ny på detta med fång..har läsat en hel del så jag börjar fatta:P

Det finns många åsikter om fång och alla veterinärer har ej samma sätt att behandla det på. Det kan vara så att de inte ska ha så mycket mat under själva medicineringen. Det kan jag inte svara säkert på. Men jag undrar om det stämmer. Min ena veterinär tror fortfarande att det orsakas av för mycket proteiner i fodret. Det blir lite jobbigt när man inte riktigt tror på veterinären.

Min veterinär sa direkt vid första besöket att min kille fick äta fem kilo hö om dagen och ett kilo lucern. Ingenting om att det skulle vara mindre under medicinering och inget om att det skulle vara några mindre kvoter av protein eller något sådant. Det har funkat och grabben är idag så frisk som man kan begära. En del veterinärer har kanske inte uppdaterat sig?

Tilläggas bör kanske att fånganfallet var inte så svårt och togs snabbt om hand. Kan ju också vara väsentligt för den positiva utgången.

När det är redan är lågt med protein energi i höet

Oj ser nu att jag skrivit lite fel där... ordet energi (som jag kursiverat nu) ska inte vara med där. Det ska stå "När det är redan är lågt med protein i höet "

Måste med rodnande (av skam) kinder erkänna att vi inte har analys.

Jag tycker att huvudsaken är att man VILL göra det och tar till sig ny kunskap. Och det gör ju du.

Men jag ska ta för jag ser att min new forrest kille (150 cm och kraftig ) nu efter en tid på ca 5 kilo om dagen och 1,3 kilo lucern förefaller rulla fram.

Låter som för lite grovfoder till en kraftig kille på 150cm. Han kanske får halm också? Och/eller går på gräs om dagarna fortfarande?

Vi har mycket kraftig gödslad förstaskörd (tagen i .mitten av juni i Skåne innan det började regna)

Det är mycket möjligt att det är ett kraftigt parti då. Men det kan man bara spekulera i, det beror ju på så mycket...

Okej,Vet sa till mig att hon inte skull ha så mycket hö, men det va kanske under medicinerginen, e helt ny på detta med fång..har läsat en hel del så jag börjar fatta:P

Många veterinärer är dåligt uppdaterade (:crazy::mad:) och tror fortfarande att det är protein som är boven i dramat. Därför säger dessa att man bara ska ge halm och inget/nästan inget hö... Halm innehålelr ju ingen protein, bara energi. Skulle en häst gå på enbart halm en längre tid så skulle den till att börja med tappa alla sina muskler, sen organ, hovarna skulle rasa... (och till slut dö om den gick på enbart halm och inte fick i sig nån protein alls (som ju är kroppens byggstenar!) ).

Jag kan säga att jag fått en massa konstiga förslag från veterinärer även vad gäller kolik. De är inga experter på foder iaf! Generellt sett (en del kan ju vara det men bara för att det är en veterinär behöver man inte tro att de kan och vet ALLT).

Min veterinär sa direkt vid första besöket att min kille fick äta fem kilo hö om dagen och ett kilo lucern. Ingenting om att det skulle vara mindre under medicinering och inget om att det skulle vara några mindre kvoter av protein eller något sådant. Det har funkat och grabben är idag så frisk som man kan begära. En del veterinärer har kanske inte uppdaterat sig?

Tilläggas bör kanske att fånganfallet var inte så svårt och togs snabbt om hand. Kan ju också vara väsentligt för den positiva utgången.

Jag är långt ifrån expert på fång utan har bara försökt att lära mig så mkt som möjligt efter det att min häst fick fång. Av det jag har lärt mig låter detta mer rimligt. Om det nu är så att fång ofta beror på att grovtarmens mikrobalans är rubbad så låter det inte lämpligt att svälta hästen.
Det verkar som om forskarna kommer med mycket nytt om detta.

Men som sagt det finns andra som vet detta bättre.

Jag har en arab (d-ponny) som fick fång vintern -04. Hon fodras idag med hö/hösilage med bra värden o får lite Lusern o betfor som krubbskrammel. Hon har nästan fri tillgång på grovfoder.

Yes, han står på halm.Fyller på ny frisk varje dag. Och ja, han går på gräs. Inte mycket eftersom han inte tål bete men det går nog ändå i en del.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Glimris
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Trix
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 625
Foder & Strö Hej! Tänkte att ni här på Buke kunde bistå mig med lite kunskap eller i alla fall idéer. Jag har ett halvblodssto på fem år, som rids...
Svar
13
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka