Hö för fd fånghästar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare twilightwilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 256
Sv: Hö för fd fånghästar

Vill också förtydliga att när jag skriver hö menar jag riktigt hö och inte hösilage.

Okej,Vet sa till mig att hon inte skull ha så mycket hö, men det va kanske under medicinerginen, e helt ny på detta med fång..har läsat en hel del så jag börjar fatta:P
Det finns veterinärer som ligger kvar i det gamla tänkandet och anser att man ska svälta hästar i den akuta fångfasen.

Själv anser jag att det är lika mkt djurplågeri som att låta hästen ha ont... Hästen behöver ju få sitt näringsbehov tillgodosett oavsett om den är sjuk eller inte. Att enbart ge den halm är att sätta den på svältkost!

Alltså, Det vill mycket till om hästen ska få fång på hö. Ge hästen ett bra och näringsrikt hö.

:bow::bow:Precis. Min veterinär sa direkt mycket bestämt att hästen måste ju få äta. Sedan räknade hon upp precis vad han skulle ha. Funkade!

Min häst fick fång för 6 år sedan. Och jag försökte läsa på allt jag hittade då, vilket inte var mycket.
Men jag fick också de råden att han inte skulle äa för mycket hö och att man nästan skulle hålla dem på svält grensen. Detta har jag dock inte gjort och känt mig som en bov när jag givit honom extra hö kalla vinter dagar.

Nu har jag flyttat honom och har i sommar kunnat hålla honom smal för förta gången en hel sommar. Problemet blev ju bara nu att jag troligen givit honom för lite protein så han är mager men bukig. ( Läs annan tråd här på foder)

Känner mig helt lost i detta ämne nu. Trode jag visste vad som var bra för en fånghäst men icke. Det är ju bra att forkningen går framåt. men om alla vet. kunde göra lika. Hade en gammal vet. till min häst när han blev sjuk men et ska ju liksom inte spela nån roll vem man råka få ut.

Vår förra granne berättade att när han var pojk för en 50-60 år sedan så hade en häst som fick fång och den skar de av framänden på hoven och tömnde hoven på blod. Låter väl som en bra metod för nått som blibit fel i magen. :eek:
Men man har ju delat ut nobelpris för lobotomi och ddt så många toliga vägar kan ju forkningen ta.

Det finns många bra trådar om fång i detta forum. Jag känner igen det du beskriver. När min häst fick fång ställde jag massor av frågor till olika personer. Jag fick lika många olika svar som personer jag hade frågat, veterinärer, hovslagare och andra. Men sök lite på fång så får du en del bra tips.

Det där med hoven, att skära, så gör en del än i dag. Bla fick man se det på veterinärerna tror jag det var, en hovis på Strömsholms djursjukhus. Det blir ju en spänning i hoven, så antar det görs för att lätta på trycket. Det är väl inget konstigt att man gör så egentligen. Fång sätter sig ju i hovarna ÄVEN om det handlar om magproblem.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Glimris
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Trix
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 625
Foder & Strö Hej! Tänkte att ni här på Buke kunde bistå mig med lite kunskap eller i alla fall idéer. Jag har ett halvblodssto på fem år, som rids...
Svar
13
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka