Hö eller hösilage ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Heffaklumpen
  • Startdatum Startdatum
H

Heffaklumpen

Hejsan

Vad fodrar ni med till starthästar/ unghästar?

Jag har hört så himla mycket olika nu vad som är bäst.

Jag använder hösilage till både starthästar och unghästar, men jag har hört att det är bättre med hö till starthästar. Naturligtvis beror det ju på vilka värden hö/hösilage har och vilket kraftfoder man använder.
Vad tror ni? och vad använder ni ?

Sv: Hö eller hösilage ?

Anänder hösilage till mina hästar, starthästen och unghästen, och det fungerar bra och har gjort det i många år.
Varför skulle det vara bättre med hö?
Det viktiga är värdena på allt foder man ger och givetvis kvalitén.

Har använt båda delarna. Ser ingen annan skillnad än att det är lättare att hålla en jämn hygienisk kvalitet med torrt hö.

Ja det är ju det jag inte vet. Jag tror någon har sagt att det har med proteinet att göra.
Vad jag har hört så använder Gooparna främst hö och stall Magnus Jakobsson oxå, men jag vet inte om det är så jag har bara hört det.

...men flera andra (faktum är de flesta travtränare jag har varit hos, eller har kompisar som varit hos) fodrar med hösilage. Jag tror inte det spelar någon roll så länge kvalitén är bra och värderna ok. Jag fodrar med hösilage då det dels är billigare och dels är det som finns att få tag i här efter den här sommaren.

jag har aldrig varit hos en tränare som fodrar med hösilage...

Allt hösilage har inte högt proteinvärde, proteinvärdet kan vara högt i vanligt hö också.
Begär en analys av grovfodret så du ser om värdet är för högt eller inte.
Vet hur många travtränare som helst som fodrar med hösilage!

Det har knappast med proteinvärdet att göra, det kan ju variera lika mycket som i torrt hö.
Däremot kan vissa hästar få problem med magen då pH-värdet blir lågt. Detta gäller främst vid blötare ensilage och har då även med den totala TS-mängden att göra.

Nä, faktum är, inte jag heller, och då har jag ändå jobbat hos ganska stora och framgångsrika tränare.

Det är nog så att i min del av landet så är det lättare att få tag i hösilage till sina hästar. Vi fodrar just nu med hösilage, som är ganska torrt, har bra värden. En sådan bal kostar 250 spänn för 500 kg, jämför med höet som är svindyrt och inte alls blivit bra, 3 kr / kg.

Har besökt många tränare som fodrat med både hö och hösilage, såväl amatörer som proffs. Många har dessutom gjort individuella skillnader mellan hästarna, vilka som ska ha vilket.

Hela grejen är väl att få en helhet som fungerar? Korrekt näringsmängd för den träning som hästen för tillfället utför, samt tillräckligt stor andel grovfoder i den totala foderstaten.

Så försöker en annan tänka i alla fall... :p

Vi använder både hösilage & hö (på bal)
varierar lite, t.e.x. 1 bal hösilage, sedan 2-3 balar vanligt hö. (går åt 1 bal/vecka) Hösilaget är grövre & därför vill vi blanda ut det med lite "fattigare" hö just då de går på bal & äter dygnet runt (lösdrift). våra hästar får inte den där gräsliga "hömagen" då.

När det kommer till foder så ger vi alla hästar ung-djurs foder. häst i tävlingskondition 5kg/dag & de som vi tar det lungt med får ca 1kg/dag.
Dessutom får de Miner för högpresterande hästar & vetegroddsolja.
+ en mängd morötter :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 219
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 104
Senast: Enya
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar