Hö eller hösilage?

F

FiaH

Jag har en ponny som har känsliga luftrör. Har hittills bara haft henne en vinter. Förra vintern åt hon hö, och det var väl så där. Funderar därför på att ge henne hösilage i vinter, för att se om det blir något bättre. Först undrar jag, hon har ätit ungefär 10 kg hö per dag tidigare, hur kommer den ransonen se ut om jag ger henne hösilage istället? Hur mycket kommer hon att äta då? Är det något annat särskilt att tänka på ifall jag ger henne hösilage?

Tacksam för svar!:bump:
 
Sv: Hö eller hösilage?

Det blir nog bäst för hästen om den har känsliga luftrör. Men hur mycket beror ju på ts-halten och värdena i det.
 
Sv: Hö eller hösilage?

det låter bra att du ska byta till hösilage..skaffa analys på hösilaget och räkna ut en foderstat..du kan ju räkna på kanske 1,5kg ts/100 kg kroppsvikt...
 
Sv: Hö eller hösilage?

Du får väl analysera. Annars kan du inte veta. Jo, förässten, du kan torka ensilaget i ungen, men du får ju knappast reda på näringsvärdet...enbart TS halten.
 
Sv: Hö eller hösilage?

Hejsan!

Jag rekommenderar hösilage.

Hö blir ju lätt dammigt och hösilage är smakligare för hästen :)

Lycka till!

Isabel
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 247
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 002
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp