Hö eller ej i transporten till tävling?

Deimion

Trådstartare
Hej! Brukar du ge hästen hö till och från tävling? Har hört både gott och ont ang det så vill gärna höra din åsikt. Motivering till är inte heller dumt :)

Sv: Hö eller ej i transporten till tävling?

Mina hästar får aldrig hö i transporten under färd. Varför? För att jag inte vill utsätta dem för den avsevärda försämring av luften som det innebär med höpartiklar som flyger runt i det mkt begränsade utrymmet (även det allra bästa höt dammar).

Däremot kan de få hö när vi är på tävlingsplatsen, då jag kan ha transporten mer öppen

Jag ger inte hö/hösilage under transport. Känns som en säkerhetsrisk. Däremot ger jag hösilage mellan klasserna på tävling när hästen står i transporten.

Jag ger hö i transporten på väg till tävling... tävlar distans och hästen måste få i sig så mkt mat det bara går, har man då 3-4 timmar till tävlingsplatsen så kan inte hästen stå utan mat den tiden för då är det risk för att magen stannar.

den hästen jag hade förut åt inte så mkt när man hade kommit fram då han bara kollade efter starten då, i grindarna åt och drack han dock väldigt bra.

Min häst stressar lätt upp sig när han vet att han är påväg någonstans så att ha enselage som han får tugga på underlättar mycket och en nöjd och avslappnad häst kliver av transporten :)

Jag ger alltid hö i transporten... Har aldrig ens haft en tanke på att det inte skulle vara bra. Nu blir jag ju osäker!

Men jag kommer nog fortsätta servera hö under färd. Skall hästen prestera när man kommer fram är det bara bra om den har mat i magen, så minskar risken för magsår.

När jag bara åkte korta turer fick han aldrig hö under färden. Nu har vi gjort en höbar att lägga hö i, för när vi åkte långt i våras blev han jättestressad så det är bra att han har nåt att pyssla med.

Mina hästar får alltid hö i transporten, för att ha ngt att göra (hur kul kan det va att stå därinne helt fixerad och inte kunna röra sig) och att vara nöjda och glada när vi kommer fram. Aldrig haft problem med luftrören på mina, men har oxå väldigt bra luft i transporten. :)

Nej, pga att luften blir så dålig i transporten.
Reser mest bara korta resor på max 1 timme och då klarar hon sig bra utan.
Hon står lugnt och bra ändå.

Mina hästar får alltid hö i transporten, för att ha ngt att göra (hur kul kan det va att stå därinne helt fixerad och inte kunna röra sig) och att vara nöjda och glada när vi kommer fram. Aldrig haft problem med luftrören på mina, men har oxå väldigt bra luft i transporten. :)

Hur binder du dina hästar? :confused:

Och oavsett hur bra luften i transporten är... Skulle du själv vilja stå mil efter mil instängd i ett litet utrymme med höboss flygande? Höt serveras vid hästens huvud, och oavsett hur bra ventilation släpet har så dammar det, och det dammet kommer då mitt i ansiktet på hästen.

Jag undviker att köra med hö. Enda gången jag möjligtvis kan ge är om vi åker så tidigt till en tävling att hästen inte hunnit äta sin frukost.

mina hästar få alltid hö på hemvägen

Hej! Brukar du ge hästen hö till och från tävling? Har hört både gott och ont ang det så vill gärna höra din åsikt. Motivering till är inte heller dumt :)

Förut gav jag alltid hö i tranporten på hemväg från tävling. Efter att en av mina hästar fick foderstrupsförstoppning på hemvägen har jag slutat med det. Däremot kan jag ge dem hösilage under uppsikt på tävlingsplatsen, eller i transporten om det är unghästar eller lite oroliga hästar som ska åka långt (då är de oftast inte så glupska och mår bra av att ha något att sysselsätta sig med). Hösilage har ju fördelen att det innehåller en del vatten och att det inte "yr runt" som hö kan göra.

Men jag ger inget på hemväg från tävling. Hon som fick foderstrupsförstoppning fick det trots att hon skrittats av ordentligt, varvat ner, ätit gräs och druckit vatten... Som tur var löste proppen upp sig så hon klarade sig utan men, men det var en otäck upplevelse.

Prova själv att stå en transport med samma utrymme som en häst har. Jag menar naturligtvis inte att de inte kan röra sig en millimeter, men det är inte mkt plats att röra sig på om man jämför med en hage eller tom box. Klantigt formulerat kanske.

Ja, vi har alltid lite hö och/eller lusernhack för att göra resan extra angenäm för hästen.
Alla ventiler öppna o lilla luckan på glänt eller öppen.
Åker sällan mer än 30-40 minuter, oftast mindre än så.

Åker man lång så kan man fukta höet med vatten.

Förstår tanken med att det blir dålig luft dock, fast hästarna verkar inte ha några problem med det, och de verkar gilla att ha något att äta. Hästar som formligen trycker i sig kanske inte är lämpligt att fodra i släpet, då blir det ju större risk för förstoppning och sådant skit.

Prova själv att stå en transport med samma utrymme som en häst har. Jag menar naturligtvis inte att de inte kan röra sig en millimeter, men det är inte mkt plats att röra sig på om man jämför med en hage eller tom box. Klantigt formulerat kanske.

Och lägg då till att du i det kraftigt begränsade utrymmet ska tvingas stå ut med dammig/dålig luft också...

Förstår hur du menar, men då kan man se till att ge hästen lite mer rörelseutrymme (mina åker exempelvis alltid med mellanväggen åt sidan)
Självklart är utrymmet mindre än i en vanlig hage/box/spilta, men ingen av mina hästar har haft några som helst problem att stå bekvämt i transporten, inte ens min största (hbl på 172cm och rejält maffig)

Tror inte att dina hästar skulle vara mindre nöjda när de kom fram om de hade fått åka utan hö (och tänk sedan på det positiva det för med sig även ur skadesynpunkt. Inget hönät --> mindre saker att trassla in sig i --> mindre skaderisk).

*Knapplån*

Mina hästar får aldrig hö i transporten pga att hon fick foderstrupsförstoppning en gång, när hon kördes. Antagligen var hon stressad och tryckte i sig för mkt på en gång.

På kortare resor har jag inget hö åt dom i transporten. Däremot på längre. På de längre resorna stannar jag ofta och ser till att dom dricker vatten. Hittills har de hästar jag haft tagit emot vattnet tacksamt, vissa kan ju vara lite svåra med det. Samt, de har inte tagit hö under resans gång utan när vi stannar till i samband med vattning.

Är man orolig över damm kan man dränka höpåse/nät med höt i så att det är genomblött.

Har alltid hö med, kör i god tid så hästen får chansen att äta i lugn och ro efter framkomst innan det är dags att värma upp. Helst dagen före om det finns möjlighet för övernattning.

mina hästar åker alltid med hösilage (åker aldrig långt).
Mina hästar e mkt lugnare när dom har hö att tugga på å koncentrera sej på

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama