hö annalyser...

L

Lijsan___

Jo jag undrar, ni som har skickat in höanalys. :)
Hur mycket kostade det??
vad kollade ni upp?
för jag har skickat in och det kostade nästan 1000 kr :eek:och det är väll lite väl dyrt?? :confused:

Sv: hö annalyser...

Brukar kosta ca 5-600 kr för mig.
1000 kr låter dyrt.

Ja jag blev helt chockad.
För jag fick aldrig veta något pris och jag har frågat andra som jag känner ungefär hur mycket det kan kosta och dom har sagt max ca 600kr. Men jag funderar på att ringa dom och fråga om det har blivit något fel.

Ni som analyserar hö etc, tänker ni inte på att värdena skiftar enormt mkt beroende på var höt är slaget, ni får ju olika värden från olika delar av hövallen. Eller är jag ute å cyklar igen?

Vad menar du då??
När man gör en annalys så tar man ju inte bara hö från en bal utan från 3-4 olika och sedan klipper du ner höet i ca 5cm långa bitar och blandar. Sen tar dom nog medelvärdet eller något tror jag. ;)

Därför plockar man provet INNAN man balar, det tar en stund att gå runt.

Sen är det inte en exakt vetenskap men bra mkt bättre än att famla i blindo...

Men vad fick du på analysen? Det kostar mer om man vill ha mineraler, hygien osv osv.

Vad menar du då??
När man gör en annalys så tar man ju inte bara hö från en bal utan från 3-4 olika och sedan klipper du ner höet i ca 5cm långa bitar och blandar. Sen tar dom nog medelvärdet eller något tror jag. ;)

Ok, då vet jag, herregud vad jag har lärt mej mkt idag tack vare er! Tack från Tant Ylva

Jo min lärare (jag går på ett ridgymnasium) sa att jag skulle ta med växttråd men varför vet jag inte. Men kan det ha kostat mycket mer med att tagit med den :crazy:

Vi får analysen av bonden som tar analysen innan höet balas, alltså från flera olika ställen på fältet. Olika fält = flera analyser :bow:

Övrigt:

Ska jag ta analys själv brukar jag ta MJ/smrp samt mineralerna, då får man också reda på TS-halt och kalium tror jag det är.

Jo allt det har jag fått reda på också. :)
Men att det kan gå på så mkt pengar.

När vi skickade in kostade det runt 700 kr. Det beror på hur mkt du vill att dom ska analysera. Vi valde att få Smbrp, MJ och alla mineraler analyserade. Men man kan får typ hygien analyserat oxå och då blir det dyrare

Växttråd ?? Ja, det kan man undra varför hon sa så. Då blir det ju enskild analys på växttråd + paketanalys med näringsinnehållet = mycket dyrare ju.

Nu har jag läst massor av trådar om lärare på olika ridgymnasium som föreslå en massa konstigt dom inte ens kan motivera varför...Fråga din lärare VARFÖR, sen kan du meddela svaret. Vore högst intressant.

Ja det kan jag göra vet inte varför han tyckte att jag skulle ta med det. Men då har jag kanske redan fått svaret på varfet det var så J**la dyrt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 913
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka