Hö-analyser?

A

Annikan

Analyserar alla här ert hö eller finns det de som bara tittar på hur hästen ser ut och fodrar efter det istället för att analysera höet och sätta ihop foderstat ihop med kraftfodret?
Vad kostar det att skicka ett höprov till Analycen? Hur lång tid tar det att få svaren?

Sv: Hö-analyser?

Jag analyserar inte. :angel:
Är man bara uppmärksam på hästarna går det aldels utmärkt. :)

De flesta här inne analyserar och tittar på hästen, man kan inte bara gå efter siffrorna...

Räknar man ut att en häst behöver 58 MJ (500 kg häst,normalfödd, lätt arbete), komponerar ihop en foderstat enligt den förutsättningen och efter ett tag kanske man ser att det inte är tillräckligt för just den här hästen...

Den kanske behöver mer MJ för att den är svårfödd, eller mindre för att den är lättfödd. Kvoten kanske behöver höjas för att hästen behöver mer protein för att kunna bygga muskler osv osv.

Tillslut vet man vad just den här hästen fungerar optimalt på, då kan man ligga kvar där nästa gång man räknar foderstat (nytt hö, ändrat arbetstillägg, dräktighet mm) och så slipper man den där perionden då man ser att hästen behöver mer mat, MJ, protein eller vad det nu kan vara...

Vi analyserar. Sen så räknas foderstat utifrån förra årets värden så att man kommer nånstans i närheten och därefter är det bara att hålla koll på hästen och se vartåt det barkar. Har haft hö från samma fält i fyra års tid nu, och värdena har varierat mellan 7-8,2 MJ, och 20-51 smb rp. Det blir rätt stor skillnad på 6 kilo hö (120 eller 306 g smb rp på samma giva).

Det tar en par, tre dagar att få svar på provet. Analycen är särklass snabbast, men t ex Agrilab billigare. Tänk bara på HUR provet tas - det prov du tar ut svarar på den frågan, men det behöver ju inte vara ett representativt prov för hela fältet. Att vara noggrann här är busviktigt.

Jag började räkna för två år sedan och är mycket nöjd med resultatet. Tog mig ca 1 år innan jag hittade exakt rätt nivå på foder för min häst men nu har jag en gammal gubbe som är fin i pälsen, fäller som han ska, bra i hull och bygger muskler bra. Förstår inte att man inte får lära sig mer om foder och dess inverkan på hästen på tex ridskolor. Jag visste ingenting om detta när jag köpte min häst utan gav honom lite som jag tyckte verkade lagom dvs (vid motion 6-7 dgr/v) 12 kg oanalyserat hö, 2 kg havre och 2 kg Groov. Per DYGN till ett normalt halvblod... Det sjukaste var att han var fin på det dec-mars och sen började han bli fet så då tog jag bort både hö och kraft (han orkade/hann inte äta upp allt hö) så att han fick 10 kg hö, 1 kg Groov och 1 kg havre. Mycket bättre. När jag sedan började analysera och förstå varför man ger vissa fodermedel så insåg jag hur knasigt det hade kunnat bli om jag haft honom längre. Vill påvisa vikten av att analysera för att veta att hästen får i sig sådant som inte visar sig på det yttre om hästen får för lite utav det. Lika viktigt är det att ha ett kritiskt öga för att kunna se om hästen behöver mer mat, om analysen inte stämmer osv osv. Jag kan bara komma på fördelar med att analysera grovfodret och skulle aldrig drömma om att ge ett oanalyserat grovfoder till min häst igen.

Svammel svammel men förhoppningsvis med en liten poäng. ;)

/Linda

Jag skickade mitt hö till Hjortens Lab förra året och det gick på 494 kr inkl moms o mineralanalys, dom var billigare än Analycen som tar 319 kr för hö och 363 kr för hösilage men det är BARA för protein o energi sen tillkommer analys för mineraler (kalium, kalcium, fosfor o magnesium) vilket kostar 182 kr vilket alltså blir 501 kr för hö och 545 kr för hösilage sen tillkommer momsen oxå så i slutändan landar priset på 626/681 kr :crazy:

när jag räknar är det både analys OCH titta på hästen.. märker man att hästen inte ungerar ändrar man i foderstaten..

Jag analyserar för att lugnt kunna fodra med ögat. Det blir lätt så mycket pyssel hit och dit om något visar sig inte stämma senare.

det lär finnas analys på vårat hö men jag har aldrig sett till den :smirk:
inte för att det gör ngt, jag tycker att det går alldeles utmärkt iaf!

HS Miljölab tar:
Hö/hösilage
näringsanalys med mineraler kostar 512:- + moms =(640 kr) per prov
Då ingår energi, råprotein även beräkning för smältbart råprotein, NDF-fiber och mineralerna kalcium , fosfor, magnesium, kalium och natrium

Hygienanalys/mikrobiologiska analys då de analyserar mögel, jäst o bakterier kostar 450:- + moms per prov

Jag har tänkt fodra med hö de första 3-4 månaderna som jag har min unghäst hemma = tills jag vaccinerat honom färdigt för Botulism, då kommer jag börja använda det silage som resterande hästar i stallet använder.....
Rekomenderar ni mig att analysera höet trots att jag kommer använda det så kort tid? Eller ska jag lägga krutet på silaget.... känns lite onödigt att analysera för en så kort period.... eller? Vad säger ni?

Analyserar alltid numera. Brukar skicka till Analycen (via Lantmännen), priset har någon redan skrivit.
Tiden för analysen har varit lite olika, antagligen pga när man skickar in det (hög- eller lågsäsong). Jag lämnade in 3 prover för analys förra måndagen och fick svaren via mail i morse, dvs 8 dgr (måndag vecka 36 till tisdag vecka 37).
Jag säger som någon annan, det ger en trygghet att slippa använda "ögat". Jag tycker oftast att det har gått lite för långt innan man ser med ögat att en häst får fel foderstat - och hur ser du om det är energi eller protein den får för mkt av, båda ger mage. Och hur vet du att hästen får i sig tillräckligt med Ca, det är inte bara att mata på med mineralfodret, för det kanske inte klarar afv att hjälpa upp Ca/P-kvoten som behövs tills just det höet.

Nej, jag tackar den dag då jag beslutade lägga lite extra pengar på detta och har numera alltid jättefina hästar utan att ens fundera! :)
(Förutom på sommaren då, gräs är ju sååå gott...)

Förr om åren analyserade jag inte. Sedan kom det hit en tjej som ville att vi skulle analysera höet. Några i stallet knorrade lite. Tyckte att det var onödigt. Men efter att ha fått anlaysen så blev vi glada. Det var ett jättefint hö och man behövde inte lägga till så mycket annat kraftfoder.
Efter det har jag alltid beställt analys INNAN jag beställer höet. Är det dåliga värden köper jag ett annat parti.
För några år sedan lärde jag mig själv att göra foderstater och det är ju jättekul. Jag får en kul stund och hästarna får en bra vinter. :)
Dom faller inte ur på ryggen som dom har en tendens att göra i jan-feb. Det tar ju så lång tid att få dom fina igen. Iaf till min svårfödda gamla halvblodsvalack som är halvblod/fullblod.

Jag analyserar OCH tittar på hur hästen ser ut. ;)

Jag förbeställer hösilage och anger ungefärligt näringsvärde som jag vill ha.
När jag har fått hösilage + analys gör jag en foderstat och fyller på med lite kraftfoder och lämpligt mineraltillskott.
Sen bryr jag mig inte om själva analysen så mycket i alla fall, för pållen har i stort sett fri tillgång. :D Och han äter alltid det han "måste" äta.

Men jag tycker det är skönt att veta VAD jag ger och att jag själv bestämmer ungefärligt näringsvärde i förväg. :bow:

Sedan ifjol så analyserar jag. Tycker det är jätteintressant att räkna foderstat & speciellt då jag har en åring som det känns extra viktigt för.
Tittar även på hästarna hela tiden så dom är fina i hull & hårrem och mår bra. :)

Jag analyserar och tittar på hästen. Stallägaren fodrar alla sina ponnyer med ögat och eftersom jag är enda inhyrningen betalar jag allt själv. Skickar till analycen. Senast tog det ett par dagar att få svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna