HÖ analys hjälp önskas

dobbis

Trådstartare
så har även jag fått min analys men jag är helt värdelös på att räkna kvoten och även veta vad jag behöver komplettera med när det gäller Ca,P,Mg,K
Analyssvar siffrorna /kg foder
smältbartråprotein 78
energi,foder 8.9
Ca 2.3
P 2.7
Mg 1.3
K 23.1

Vad blir kvoten och är höt bra eller dåligt för mina dräktiga ston,ett årsföl och en tjockis som är extremt lättfödd + fölfet

Sv: HÖ analys hjälp önskas

Bra hö! Du kommer att få komplettera med Kalcium så att mineralkvoterna blir rätt, i övrigt är det svårt att säga eftersom jag inte vet något öht om hästen. Protein behöver du iaf inte lägga till. :) Din häst kommer troligtvis att klara sig på enbart hö och kanske en smula mineraler.

Hbl ston med en god andel xx blod,tävlande/tränande,den ena dräktig ,tjockisen är min avater och är mycket :devil: lättfödd så där hade jag redan själv insett att det blir lite mindre hö och lite halm i byte.
Lyckades du räkna ut kvoten eller kan någon förklara hur man räknar den??:o:bow:

Jag fick det till att kvoten låg någonstans mellan 8-9. Kan det stämma? :crazy:

(bör inte ligga över 6)

Och mineralkvoten fick jag till 0.9
(får egentligen inte understiga 1.1)

Har jag räknat helt galet nu? Någon som kan mer?

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 628
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han...
Svar
9
· Visningar
1 232
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Lite sent fick jag analyserna och fodret ska beställas men vilket av dom? Behöver hjälp :) Vi är ca 6 hästar i olika åldrar från 7-17...
Svar
1
· Visningar
747
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka