Hmm, säkert korkad fråga om analys

lady_vip

Trådstartare
Har försökt hitta mitt svar, men inte funnit nåt så jag frågar såklart här.

Beställde analysgrejerna för några dagar sen och det kom idag (eurofins). Kan man ta ensilage från en bal som varit öppen 2 dagar?

På följesedeln står det Grönmasse-analys, men jag beställde ensilageanalys, är det samma sak?

Ska jag vänta att skicka till måndag? Ex Kolla Masken ska man ju inte skicka en torsdag och det är dessutom halvt helg i morgon...

Sv: Hmm, säkert korkad fråga om analys

Är balen okej kan du ta provet ifrån den. Du ska dock inte skicka det imrogn av den anledningen att du bör ta prov från minst 5 balar ( för att få en säkrare analys. Värdena skiftar på olika ställen på gärdet så tar du bara på den här balen nu så kansde du får ett jättebra värde trots att resten är sämre eller tvärtom. Tar du från flera balar så blir provet mer representativt för hela partiet.
När du tagit ett prov från en bal så fryser du helt enkelt in det tills du kommit upp i rätt antal balar.
Angående vad analysen heter så vet jag inte det eftersom jag alltid skriver mina egna följesedlar där jag talar om vad jag vill ha analyserat. En ovana jag har från jobbet.

Sv: Hmm, säkert korkad fråga om analys

Ojoj... Då tar det ju lååång tid innan jag kan få ett resultat... Kan man på nåt sätta öppna balar och återsluta utan att de tar skada?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har lite frågor angående analys av hösilage som jag hoppas kunna få svar på :) Jag fodrar med hösilage, i mindre balar. Har nu...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: Hippokondriker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka