Hmm... när ta hem?

Asa_S

Trådstartare
I tisdags blev stoet betäckt och jag sitter och klurar lite på när det är bäst att ta hem? Naturligtvis kommer hon ju gå kvar brunsten ut, och min ursprungliga plan räknade med åtminstone nästa brunst för att kolla om den kommer eller ej. Nu säger dock hingstägaren att det finns möjlighet att ultraljuda på en station i närheten vilket ju ger möjlighet att ta hem tidigare.

Nackdel: hon vill inte så gärna gå in i transporten och eftersom jag har stoet på foder så vill jag inte gärna utsätta vare sig henne eller hingstägaren för de ev risker det kan innebära rent fysiskt att lasta och ultraljuda.

Fördel: hon kan komma hem tidigare vilket skulle kännas bra för mig eftersom hon är där på min risk och jag inte äger hästen. Dessutom skulle jag ha kontroll över hästens status, vilket jag inte känner att jag har idag (detta har inget att göra med hingstägaren men ifråga om mina hästar är jag kontrollfreak och ännu värre när det gäller lånade hästar).

Hon står i dagsläget 40 mil bort och transporten hem måste ju också räknas in i sammanhanget. Det mest praktiska arrangemanget för vår del är egentligen ett tredje alternativ, nämligen att hon står kvar till midsommar och att vi hämtar henne när vi åker från sommarstugan 15 mil därifrån. Men då kommer hon att vara på dygn 35-40, förutsatt att hon blir dräktig på denna brunst.

Hennes och avkommans väl och ve är absolut viktigast, och kostnaden för UL kontra förlängd uppstallning går nog på ett ut skulle jag tro, åtminstone om vi räknar till nästa brunst. Stannar hon kvar till midsommar så uppvägs det av att vi kan skippa en av 80-milstripparna så det går nog också på ett ut. Det som känns mest osäkert är just vad som händer sedan hon kommit hem - ytterligare en tripp senare i sommar pga resorbtion känns inte så lockande.

Går det att ge något generellt råd?

Sv: Hmm... när ta hem?

Hur åker hon? Hade hon blivit minsta stressad över transporten och resan hade jag helt klart låtit henne gå kvar över 45 dygn!

Nu vet jag ju inte säkert att det berodde på det, men enda gången jag haft ett sto som resorberat hämtades hon hem fr station efter 16 dygn, var hysterisk under hemresan (ca 2,5 tim) och började senare brunsta och tog sig inte igen.

Om du är kontrollfreak (vi är många) kan du kanske hitta någon som kan kolla till henne om du inte har möjlighet att åka själv. Kanske finns någon här som bor i närheten!

Hon åker någorlunda stillsamt (inte den mest stillsamma men långt ifrån hysterisk) men gräver ordentligt när bilen stängs av vid tankning etc. Jag och dottern gjorde korta stopp på vägen dit för tankning och toa men åt all mat i bilen under körning för att inte i onödan ta tid. Det var varmt och hon blev delvis svettig under tunt våffeltäcke med halvsläppt vinterpäls (kallblodstravare) men inte alls på halsen och såg pigg och nyfiken ut varje gång vi öppnade. Jag upplever henne mer som otålig än stressad - än så länge. Det var inte hennes första längre resa men jag tror att hon inte åkt så ofta under åren tidigare, har mest varit skogsmulle. Lastningsproblemen består i att hon växer fast och väntar på att man ska ge upp och börja om lastningen från början, hon slänger sig inte eller så, åtminstone inte med mig. Med ägaren har hon tydligen dragit iväg. Ang UL tycker hon inte speciellt mycket om att man rör sig runt hennes kropp men är väldigt social med huvudet.

Eftersom jag inte alls misstror hingstägaren så måste jag tyvärr bekänna att det nog bara är mina egna ögon som kan lugna mig :o beträffande kontrollen. Det är liksom hela uppsynen jag måste se, uttrycket i ögonen osv och utifrån det hingsthållaren berättar kan jag bara dra slutsatsen att det inte går någon nöd alls på henne. Hon hade inte brytt sig ett jota om att hon blev ensam i hagen trots att hingsten tydligen inte helt såg det goda i idén att lämna sin dam för att återbördas till lillebror :cool:. Det är rent så att jag överväger att dra dit med transport och allt bara för att åka till UL själv men det faller på sin egen orimlighet. Jag måste ju faktiskt utgå ifrån att andra kan vara lika hästvana som jag :o. Nej, jag får nog lugna mig. Men är det rent för tidigt då vid midsommar också, tänker du?

Stoets känsligaste period är mellan 16 och 42.
Där har dom lättast för resorbering.

Så antingen tar du hem henne före 16 och letar rätt på en veterinär med ultraljud som kan kolla henna hos dig eller annars så bör hon stå kvar på station där hon är nu. Skulle hon vara tom på 16 så är det ju enklast att hon står på plats.

För märrens skull och eventuell framtida dräktighet så bör hon alltså stå kvar.

Man kollar ju även före 30 för att se om allt är ok, att hjärtat slår osv.
För det är då man kan rätta till eventuella krångligheter och börja om ifall det behövs.

Så tja..kontrollfreak eller inte så får du avväga för och nackdelar och hur viktigt det är att hon behåller sin dräktighet. ;)

Lycka till!!

AM

Nu tänker jag vara lite besvärlig och fråga om det rent av är lika bra att jag hellre överväger att hon är kvar ytterligare en brunst, alltså betäckningsbrunst + 1 + 1? Det alternativet fick jag börja fundera över då hon inte ställde upp sig tidigare men jag var tveksam då. Nu när jag vet att hon låter sig betäckas iallafall och förhoppningsvis är dräktig så hamnar det i lite annan dager då hon isåfall hinner ombetäckas på brunst 3 om hon resorberat fram tills dess. Efter det åker hon hem hur som helst, fast före dag 16 då då...

Oj, oj vilken djungel. Jag förstår fullkomligt de som köper hela totaltjänsten "avkomma" men delar av min familj skulle nog få spunk om jag lade de pengarna på min hobby...

Då ska jag också krånla och rätta mig lite. Från dag 20 till 42 skall stoet stå där hon står...Skrev fel på några dagar i all hast.

Sen förstår jag nog inte riktigt frågan.

Om hon är tom på 16 dagars kollen så bör hon ju stå kvar då det är bara någon dag kvar till nästa "omgång".

Och om jag förstått det hela rätt så tänker du prova tre gånger?

Så är ju i alla fall brukligt. Sedan börjar det ju bli sent på säsongen.
Men..men...

AM

Som jag tolkar hingstägaren har de flesta ston åkt emellan och jag tror att det varit upp till stoägaren att välja att UL eller ej under tiden hemma, det är inget de erbjuder hos sig - men de kan åka iväg och göra det åt mig om jag vill. Tror inte hingstägaren själv har kollat sina ston med UL utan helt enkelt har kollat om stoet har brunstat om och isåfall betäckt igen, men det här är jag ju inte alls säker på, och hon har ju sina hästar hemma hela tiden, förstås.

Jag hade räknat på att hon absolut skulle behöva stå kvar över två brunster, sedan måste jag fundera igen. Stoet är ju inte mitt men blir hon dräktig så har vi ett överenskommet pris och naturligtvis vill jag ju göra vad som kan göras för att hon ska bli dräktig. Samtidigt gick jag in i detta med vetskap om att hon seminerats en säsong för flera år sedan utan resultat (därav min tvekan ang fortsättning efter 2 brunster) där den enda informationen de fått var typ att det var ett sådant år. Så jag är jätteglad över att hon faktiskt ställde upp sig för betäckning även om det blir bara ett språng denna brunst (dagen efter var hon inte med på noterna längre men ska testas dagligen tills brunsten klingat av).

Jag funderar och funderar men det enda jag kommit fram till hittills är att det onekligen verkar mycket enklare att ha nära till stationen :D. Men det ger sig väl, jag ska ju inte bestämma något ikväll.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka