Hmm... kvot 5.6 på 36mån gammal unghäst?

milly

Trådstartare
Det är alltså vad analysen visar - 42g smb rp och 7.5mj /kg foder = 5.6 kvot. Den ska ju helst vara kring 7 på en häst i denna ålder... Hur stor vikt ska jag lägga vid detta? Inte en svårfödd häst (tvärtom) men vill ju ändå att han inte ska tappa muskler till våren då vi ska börja jobba lite...

Det är en nordsvensk bruks som går på lösdrift med fri tillgång på detta silage. I övrigt får han bara nåt kilo morötter varje gång jag hälsar på (3-4dagar/vecka) (o flytande b-vit tillskott, linfröolja för att jag vill ha glansigare päls) samt Tokosel 1gg per vecka.
Har prövat att ge honom foderjäst (bra både pga proteinhalten o b-vitaminer mm) men han vägrar att äta det! (blandat i allt möjligt o bara lite lite men det hjälper inte)

Tycker ni att jag ska lägga till nåt annat proteintillskott? Hans proteinbehov lär ju ändå va täckt menar jag... han moffar säkert i sig minst 20kg/dygn.

Sv: Hmm... kvot 5.6 på 36mån gammal unghäst?

Jag skulle lägga till lite sojamjöl, Krafft Protein eller Krafft Pluss Grön.

Ger mycket protein utan att tillföra så mycket energi.

Okej. Men blir det inte dumt då när ändå proteinbehovet är täckt med råge (bara att kvoten är lite för låg)?

Jag förstår inte din fråga?
Det är naturligtvis så att det är mängden energi, protein och annat som hästen får i sig som är viktigt och inte vilken kvot du har på fodret. Den är kanske bra till ................ ngt som jag inte kommer på just nu och nog aldrig har förstått meningen med.

Men om din häst redan får tillräckligt med proteiner så behöver den säkert inte mer. däremot borde det finnas en ganska stor risk för att den får för mkt energi och därmed blir tjock med detta foder och då den kvot du har.

Min fråga var om jag skulle justera kvoten trots att proteinbehovet faktiskt är täckt - med råge skulle jag tro. Egentligen vet jag redan svaret men det var nog mest för att diskutera med andra... jag visste väl egentligen att det är just som du säger, han riskerar bara att bli tjock, men jag är lite ringrostig efter att ha oaktiv med hästar fram till i höst då jag köpte en ny egen häst och dessutom en UNG häst som jag har ingen erfarenhet av förut.

Om du inte minskar på energi-intaget så kommer din häst att bli fet, vilket ju inte är bra, speciellt inte på en sån ung häst.
Äter han 20 kg per dag så får han ju i sig 20*7.5=150 MJ...vilket jag kan tänka mig är i närheten av det dubbla jämfört med behovet...?
Här får du ju kalkylera in riskerna för fång, överbelastningsskador och fetma och fundera på om det är rätt eller fel.

Ska du göra en ändring så bör det ju då vara en ändring som kan genomföras dagligen och inte bara när du är där. För hästens mage funkar inte så.

Han behöver ju kunna äta FRI TILLGÅNG då han går på lösdrift... Jag får bara ha koll på att han inte blir FET. Då får jag försöka göra nånting åt DET i så fall... Han är väl lite små rund för tillfället men mest en stor mage och inte tjockt lager med fett över revbenen/korset. Jag vet hur en riktig FET häst ser ut... :crazy:

Ja jag vet att det är en daglig tillförsel som gäller vid en ev större förändring av betydelse. Och då ingår tjänsten i lösdriftshyran (att stallägaren tar in dagligen o fodrar kraftfoder/tillskott) men eftersom inga andra hästar på lösdriften får nåt så tyckte jag inte de behölvde bara ta in min... för lite tillskott bara... Tokosel ger man ju bara 1ggr per vecka o det kan jag göra själv!
Men nu får han också morötter och b-vit då jag kommer! Morötterna dels för att ha nåt att blanda tillskotten i (Tokosel o Shyfeeder för tillfället) och dels för att de ger A-vit - vilket lagras i fettet o behöver mig veterligen inte tillföras dagligen, b-vit ska man visserligen göra det med om det verkligen behövs men nu ger jag det mest "utifall att", vilket man kan göra med just b-vit eftersom ev överskott kissas ut, och för att det är bra att ha då jag ska blanda i Tokosel pulvret. (ursäkta lång mening!)

Jag ahr aldrig haft en häst på fri tillgång förut, och som sagt aldrig haft en unghäst och därav min osäkerhet kring om jag gör allting rätt... För foderstatsberäkning o dylikt kan jag ju det mesta om egentligen... ;)

20kg/dygn är bara en gissning... jag har ingen aning omd en verkliga mängden men visst känns det som att 20kg är ganska troligt att han äter?

Senast ändrad:

Ja, 20 kg är en trolig mängd. Lite beroende på ts och storlek på stråna.

För övrigt kan du skippa b-vit om din häst inte har magproblem eller annat dyl.

För övrigt kan du skippa b-vit om din häst inte har magproblem eller annat dyl.

Det var mycket förändringar för honom i höstas (kastrering, avskiljd från mamma, flyttade till nytt ställe osv ) och på det pälsfällning/sättning så han blev på bara nån vecka väldigt matt i pälsen tyckte jag... och började ge Shyfeeder för att få tillbaka glansen... ger linfrölolja också... Men ger tills flaskan är slut o sen får vi se.

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?