Hmm... kotledsinflammation?

Asa_S

Trådstartare
Bakgrunden är denna: spiktramp, vet verkar ur, sätter gipspropp/bandage. Dagen efter är hästen svullen runt kotan, detta blir värre under dagarna närmast (ser ut som lymfangit, detta utseende uppkommer vanligtvis hos denna häst på alla 4 när det fryser på i hagen (oskodd) varför jag hänför det till hovskadan). Varannan dag under 5 dagar får hästen finadyne (?) intravenöst, dag 6 påbörjas 5-dagarskur i pulverform, svullnaden är då på väg ner. När svullnaden går ner framkommer att hästen fått en galla en liten bit ovanför kotan på utsidan, den är hård och när man trycker på den, går den "igenom" emellan senorna och buktar ut på andra sidan (fast inte lika mycket). Dag 6 har hästen även blivit skodd med sula, varvid vinkeln på hov/kota blivit rejält upprätad, väl mycket enligt min mening, och verkar störd och spänd i rörelsemönstret. Denna hovslagare gick också ner 1 ½ storlek på sko och raspade ner hovväggarna rejält runt om (hon har väldigt tjocka hovväggar). Fortfarande 3 veckor efter skoningen avlastar hästen (enligt min mening) framhoven ngt i trav, ingen taktojämnhet märks och hon ser inte alls lidande ut, men hon verkar mer spänd i halsen när hon kliver på denna hov. Telefonkontakt med DV, som tycker att det låter som kotledsinflammation. Jag har aldrig haft någon häst med kotledsinflammation, så jag vet inte, och vill inte heller anlita DV nå't mer då de pratar om varandra och verkar hoppa från diagnos till diagnos, utan väntar på att min ord kommer tillbaka från sem.

För mig verkar det orimligt (men ej omöjligt) att hästen skulle ha drabbats av spiktramp och kotledsinflammation samtidigt, så frågan är om denna galla på något sätt går att härleda till spiktrampet och behandlingen därefter? Och OM det är kotledsinflammation, klarar hästen att skrittas lindad/olindad, ska den stå i hagen eller är det boxvila som gäller? Kan tillägga att gallan var mindre dagen efter skrittur olindad för ca 1 vecka sedan. Eftersom jag inte velat riskera att försämra något har hästen bara gått i hage sedan dess (och före).

Känner mig väldigt kluven, eftersom tanken är att hon ska säljas vill jag ju inte att hon ska stå mer än nödvändigt, hon har börjat rasa muskulärt och det tar ju längre tid tillbaka ju längre hon står, å andra sidan vill jag ju absolut inte förvärra något som ev finns. Det känns som sagt osannolikt att det skulle vara kotledsinflammation, hon har ridits i lägre träningsdos än tidigare under ca 2 mån före spiktrampet. Vad tror ni att det är? / Å

Det kan vara kotledsinflammation eeler någon annan inflammation och vore jag du skulle jag åka till någon närliggande klinik och få det kollat!
Jag menar om du nu ska sälja hästen är det ju bra om det är helt friskförklarad och har den redan markering utan böjporv då är risken stor att den visar på böjprovet och du kan ändå inte sälja hästen...
Min häst reagerade först vid böjprob och hade inte visat någonting vid ridning innan, mer än en viss stelhet i halsen vid långering utan inspänning...så det är inte alltid lätt att upptäcka, de kanske har på båda benen fram eller bak och då kan det dröja länge innan de visar något.
Vi for iaf till klinik och får behandling nu, och han tillfrisknade bra och snabbt med boxvila/sjukhage och skritt turer på en halvtimme om dagen plus anti inflammatoriskt första behandlingen.

Det är en bra och "billig" (nåja) försäkring att kolla på klinik då de kan kolla igen det mesta och verkligen komma fram till problemet. Har du helförsäkring kostar det självrisken och sen täcker försäkringsbolaget resten...

Lycka till och ta hand om din krabat!

Att hästen får lymfangit efter ett spiktramp är inte helt ovanligt. Men att det skulle ge en reaktion i kotleden har jag väldigt svårt att köpa. Det finns ingen koppling på det viset.
Däremot kan hästen mycket väl fått en reaktion i kotleden om det är så att skoningen ändrade hästens hovvinklar drastiskt.

Det låter som du säger rätt orimligt att hon skulle få kotledsimflammation i det benet hon fick spiktrampet, sådana inflammationer kommer oftast av överbelastning av det ben inflammationen sitter i och det låter ju helt tokigt.

Tänk också på att det finns fler leder än kotled på ett ben. En av mina är pensionerad pga förändringar i hovleden. Det yttrade sig som inflammation i just det ben hon haft en fraktur i, frakturen hade dock ej gått upp i leden men hon hade ändå fått en förändring. :(

/// ghost

Jag hade en häst förut (foderhäst) med påbörjad lymfangit.
Han hade sår i karleden (dock inte mugg utan han hade gjort illa sig, på vad vet jag inte, hade bara hästen en kort tid)
Men i alla fall så han gick med stödbandage i hagen och fick jodopaxbandage. Och det hjälpte. Men han gick i hagen som vanligt

Hästen hade lite (torra) "flugsår" på sidan av karleden och vet trodde svullnaden uppkommit pga dessa. Fick våtvärmande omslag, därefter torrt ett dygn och sedan jodopaxbandage 6 timmar utan resultat. Däremot tyckte nästa vet inte att jpxbandaget varit en så lysande idé, då det visade sig att hästen blivit alldeles skorvig runt kotan av det. Hon blev sedan kal fläckvis. Jag hade blandat jodopaxen enl anv på flaskan, men tydligen blev det för starkt eller vad det nu berodde på. De svullnader hon får på höstarna går heller inte ner med våtvärme (alsolsprit), så jag hade inte just några förhoppningar. Däremot går de bort när hon får skor och rör på sig, så även denna gång.

Men gallan måste ju bero på något, och frågan är vad? Antingen har jag rätt och svullnaden berodde på hoven, eller så berodde svullnaden på samma sak som gallan och är alltså ett symptom på att något annat är fel. DV sade att just gallans placering, en liten bit ovanför kotan, samt det faktum att den gick "mellan" senorna när man tryckte på den fick henne att tänka på kotledsinflammation.

Apropå ingenting så har hästen idag bytt hage, sprungit sig svettig och trampat av sig skon på den skadade hoven, med all den belastning det innebär på senor och ligament, så det kan bli intressant att se vad som händer nu... Man kan ju hålla sig för skratt, om jag säger så. / Å

Jag kommer naturligtvis inte att sälja hästen om den är halt... Frågan är bara om "hältan" beror på hovskadan, något annat som gallan och ev svullnaden är ett symptom på, eller för trång sko? Det är ju tyvärr så att det inte går att utesluta något av det, och jag väntar tills min vet kommer tillbaka, han har tillgång till både rtg och ultraljud. DV fick ridskolan här att behandla en ponny för gaffelbandsskada i 2 mån. Ultraljudet visade sedan att den aldrig haft någon (??). Veterinärerna är OK, men de är väldigt snabba att både ställa diagnos och medicinera utan riktiga belägg, tycker jag. / Å

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 224
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp