Asa_S
Trådstartare
Bakgrunden är denna: spiktramp, vet verkar ur, sätter gipspropp/bandage. Dagen efter är hästen svullen runt kotan, detta blir värre under dagarna närmast (ser ut som lymfangit, detta utseende uppkommer vanligtvis hos denna häst på alla 4 när det fryser på i hagen (oskodd) varför jag hänför det till hovskadan). Varannan dag under 5 dagar får hästen finadyne (?) intravenöst, dag 6 påbörjas 5-dagarskur i pulverform, svullnaden är då på väg ner. När svullnaden går ner framkommer att hästen fått en galla en liten bit ovanför kotan på utsidan, den är hård och när man trycker på den, går den "igenom" emellan senorna och buktar ut på andra sidan (fast inte lika mycket). Dag 6 har hästen även blivit skodd med sula, varvid vinkeln på hov/kota blivit rejält upprätad, väl mycket enligt min mening, och verkar störd och spänd i rörelsemönstret. Denna hovslagare gick också ner 1 ½ storlek på sko och raspade ner hovväggarna rejält runt om (hon har väldigt tjocka hovväggar). Fortfarande 3 veckor efter skoningen avlastar hästen (enligt min mening) framhoven ngt i trav, ingen taktojämnhet märks och hon ser inte alls lidande ut, men hon verkar mer spänd i halsen när hon kliver på denna hov. Telefonkontakt med DV, som tycker att det låter som kotledsinflammation. Jag har aldrig haft någon häst med kotledsinflammation, så jag vet inte, och vill inte heller anlita DV nå't mer då de pratar om varandra och verkar hoppa från diagnos till diagnos, utan väntar på att min ord kommer tillbaka från sem.
För mig verkar det orimligt (men ej omöjligt) att hästen skulle ha drabbats av spiktramp och kotledsinflammation samtidigt, så frågan är om denna galla på något sätt går att härleda till spiktrampet och behandlingen därefter? Och OM det är kotledsinflammation, klarar hästen att skrittas lindad/olindad, ska den stå i hagen eller är det boxvila som gäller? Kan tillägga att gallan var mindre dagen efter skrittur olindad för ca 1 vecka sedan. Eftersom jag inte velat riskera att försämra något har hästen bara gått i hage sedan dess (och före).
Känner mig väldigt kluven, eftersom tanken är att hon ska säljas vill jag ju inte att hon ska stå mer än nödvändigt, hon har börjat rasa muskulärt och det tar ju längre tid tillbaka ju längre hon står, å andra sidan vill jag ju absolut inte förvärra något som ev finns. Det känns som sagt osannolikt att det skulle vara kotledsinflammation, hon har ridits i lägre träningsdos än tidigare under ca 2 mån före spiktrampet. Vad tror ni att det är? / Å
För mig verkar det orimligt (men ej omöjligt) att hästen skulle ha drabbats av spiktramp och kotledsinflammation samtidigt, så frågan är om denna galla på något sätt går att härleda till spiktrampet och behandlingen därefter? Och OM det är kotledsinflammation, klarar hästen att skrittas lindad/olindad, ska den stå i hagen eller är det boxvila som gäller? Kan tillägga att gallan var mindre dagen efter skrittur olindad för ca 1 vecka sedan. Eftersom jag inte velat riskera att försämra något har hästen bara gått i hage sedan dess (och före).
Känner mig väldigt kluven, eftersom tanken är att hon ska säljas vill jag ju inte att hon ska stå mer än nödvändigt, hon har börjat rasa muskulärt och det tar ju längre tid tillbaka ju längre hon står, å andra sidan vill jag ju absolut inte förvärra något som ev finns. Det känns som sagt osannolikt att det skulle vara kotledsinflammation, hon har ridits i lägre träningsdos än tidigare under ca 2 mån före spiktrampet. Vad tror ni att det är? / Å