Hmm, foderstat

Sv: Hmm, foderstat

Oj såg detta nu! Jag svarar dig senare... Hinner inte just nu, ska iväg en sväng.

Jag räknar med 0,4 MJ för den lilla mängd linolja jag ger (0,02 kg)samt 9 g smrp för algerna. Jag har räknat med 3 MJ och 70 smrp för linfrökaka, 1,2 MJ och 40 g smrp för jästen. Sammanlagt får jag ihop 72 MJ och 500 g smrp. Då får jag det till 6,9 (eller 7 i min Exceltabell som räknar med fler decimaler). Har jag fel värden på fodren?

Nej det var jag som tog i för mycket med MJ till oljan och algerna. Men räknar du inte med att algerna ger nån MJ alls?

Om det blir mycket mer hon får nu kommer hon väl ändå att bli tjock? (enl. min uträkning blir det 16 MJ och 110 g smrp mer än behovet jag räknat fram).Jag trodde det var protein hon ffa behöver om överlinjen är tunn? Har jag fattat fel?
Kruxet är att hon hon får för mycket mage så kanar sadeln fram, hon får skav av sadelgjorden etc. Så jag tycker också att hon behöver en bättre överlinje men vill inte att hon ska bli tjock för övrigt

Ja men hon ska nog även ha lite mera MJ så det du räknat fram nu tycker jag blir bra! Men höj silaget med ett HELT kilo (till 10.5kg), annars blir det så himla markant skillnad i foderstaten.

Hon kommer förhoppningsvis lägga hull och muskler över rygg och kors/rumpa och inte på magen så den blir större. Du kommer ju inte att öka grovfodret så mycket så jag tror INTE att magen kommer att växa.

Lycka till! :smirk:

Nix, jag hittar inga uppgifter om MJ i algerna - men det kanske någon annan vet? Jag har mailat Alg-Börje nu så får vi se om de svarar!

OK, då testar vi så får vi se hur det går! Linfrökaka ska shoppas och så skippar jag lucernen då det är slut!
Pållan blir lycklig som får så mycket mat till natten:) (kommer få: 2 kg + 2 kg + 2 kg + 4,5 kg).

Jag har andra år fodrat med lite soja när jag misstänkt att höt varit proteinfattigt (och inte haft ngn höanalys), men inte köpt någon i år (det är så stora säckar när man bara har en häst). Linfrökaka känns också som ett bättre alternativ eftersom jag dessutom behöver få upp fosforhalten (hösilaget är ju ganska kalciumrikt kvot Ca/P: 2,3) och dessutom är bra för mage och päls (vilket inte är fel med en eksemhäst!).

Jag får väl återkomma med hur resultatet blev (snygg musklad häst eller köttbulle, förhoppningsvis det förstnämnda!)

Tack för hjälpen! :bow: /Anna

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: remmis
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka