hmm... färg fråga???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neve
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 323

neve

Trådstartare
Har en otroligt "dum" fråga... Efter att ha fött upp lite hästar så har jag märkt att framförallt tecken i huvudet på hästen, bläs, stjärn mm, stannar i sin ursprungliga storlek medans hästen växer, det blir alltså propitionellt mindre. Om det tex är en stor stjärn som täcker nästan hela pannan, ca 5*5 cm som föl, så behålls storleken ca 5*5 cm när hästen är vuxen och då täcker den ju bara ca halva panna.

Själva frågan blir då-Hur kommer det sig?

Det naturliga hade ju varit att tecknet växer me hästen-att huden växer propitionellt/jämt med/över hela hästen.:idea:

Nu verkar det ju mer som huden växer "utifrån"!?!:confused::angel:

Vore kul om det är någon som kan förklara detta fenomen på ett bra sät!:D

Sv: hmm... färg fråga???

Jag har inget svar på din fråga, men jag har märkt samma sak - fick ett föl med en JÄTTEstjärn, som idag visserligen får räknas som en stor stjärn, men den täcker absolut inte "hela" huvet längre! Finns det någon rimlig förklaring tro? Eller är det bara naturens under..? :smirk:

tja, någon förklaring borde det ju finnas!

Frågan är väl bara om någon har orkat "ta reda" p åden el inte...:angel:

Kanske inte det man forskar först på.... El så är svaret allt för simpelt, bara att vi inte insett det än! :idea::rofl:

Det är likadant med hundar, vad jag vet.

Den förklaringen jag har hört är att anlaget för vita tecken gör att färgen liksom inte "hinner" ända ut till ändarna av djuret, det är därför det vita sitter på benen och huvudet. Och då är det väl en så stor bit som inte fått färg helt enkelt, och det är samma bit oavsett hur stor hästen är. Ett ärr växer ju inte heller, exempelvis.

men "växer" verkligen inte ärr som är "ytliga"? Har faktiskt inget så har aldrig märkt hurvida de växer el inte...

Vet minst en person som har ärr efter blindtarmsoperation, som inte växt, men däremot fått underlig form i samband med att hon växt....

men om det nu är så att ärr inte tänjs ut, så kanske det inte är så konstigt att tecken inte gör det heller...

bra fråga, har också funderat på detta. Vhip kan ju bli fler med åren, har jag märkt på mina, men stjärn verkar inte växa, men tex lykta hålls ju konstant, växer med proportionerligt. Hur är det med bläs? Den kanske bara blir längre men inte bredare? Hmm, hoppas vi får svar.. :)
U

Jag har ett ärr på et finger efter att jag brände mig på ett element som liten och det har växt "med mig". D.v.s. ärret täcker fingrets längd på samma sätt som nu som när jag var liten, det har inte blivit kortare allteftersom fingret växt. Som tur är så är det i det närmaste osynligt om man inte vet att det finns;).

Jag undrar också om det finns någon dominans ifråga om tecken, det finns ju ston som fått många avkommor med exakt samma teckning oavsett hingst?

:bump:

Vad "kul" att höra att ärret växt "med dig"!

Men vill ha fler teorier/svar om varför det är så här!!!!:D

Vet en fölunge som föddes med väldigt bred bläs och den har breddat sig lite men är MKT smalare idag! Bläsen alltså!

Kan bara instämma att jag också sett samma tendens med tecken som varit kvar i samma storlek som vid födseln på minst en fölunge.

14612864.jpg

Dom här tecknen har vuxit med hästen. Han är två år på bilden, har tyvärr inget kort på honom som föl.
Kanske att det har blivit lite större mellanrum mellan bläsen och mulen.

Det var en del som kommenterade hans tecken som föl so sa nåt om att den troligtvis skulle bli mindre när han blev större.

Jag tycker iaf att tecknen är fina fortfarande :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 142
Senast: Camigween
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 906
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 601
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka