Hm.. vad kan jag göra??

S

sunil

Min häst är allmänt hängig och hostig, lite rinnig i näsan. Hur ska jag ta hand om honom nu? Jag rider inte eller så, men finns det något jag kan ge honom?? Förresten, hur många grader har hästen när den har feber?

Sv: Hm.. vad kan jag göra??

För att veta vad just din häst har i normaltemp måste du tempa den då och då när du vet att den är frisk. Normalt sett har en häst runt 37-38 grader i kroppstemperatur. Ta tempen då och då och övervaka så att den inte stiger för mycket. Får den över 39 grader skulle jag kontakta vet för konsultation. Fodra hästen som vanligt och låt den inte anstränga sig för mycket eller bli extremt nerkyld, men du behöver inte bylsa på den en massa täcken.

Om min hästs normaltemp är rnt 37.5, om han får över 38 är det feber då??

Ja lite förhöjd temp är det ju, men blir det inte mer än så är det ju ingen fara. Håller det i sig länge får man ju kolla upp vad det kan vara, men en liten förkylning går ju över av sig själv med lite vila. Man får vara uppmärksam på andra symptom också. Blir man orolig är det ju bättre att ringa vet och höra en gång för mycket än en gång för lite.

Är det samma häst som hade "gaskolik"??? Gick det över eller kom veterinären?

Viktigt är att hålla hästen varm, torr och absolut inte motionera den. Har även hört att man kan ge Timjan i maten mot hostan. Oftast blir hästar med "vanlig förkylning" friska efter någon vecka men det är nog bäst att ta det lugnt och bara skritta i början.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka