hjulstabron rättegång idag.

landsbygdsbo

Trådstartare
De två männen som valde att forcera bommarna vid hjulstabron hade inte bara stulit bensin. De körde ett oskattat o oförsäkrat fordon, föraren var hög på amfetamin, de struntade i polismans anvisningar...allt detta skäl nog att stoppa fordonet.

Om nu polisen befinns skyldig till tjänstefel...ska då banverket befinnas skyldiga när någon kör mot rött ljus eller bommar och blir ihjälkörda av deras tåg?

Inväntar med intresse dom o domförklaring...

Sv: hjulstabron rättegång idag.

Spontant tycker jag att åtalet förefaller mycket märkligt. Låt oss anta, att bron hade öppnats, för att ett fartyg skulle passera. Då skulle det ha betraktats som en olyckshändelse.

Som jag ser det, finns det ingen anledning att åtala den polis som fattade beslutet. Tvärtom visar bilistens agerande att det var rätt. Om han inte hade stoppats, hade han senare kunnat vålla en olycka, kanske köra ihjäl någon.

En annan fråga är när man ska inleda en biljakt. Där saknar jag kunskap om vilka regler som gäller.

Som jag ser det, finns det ingen anledning att åtala den polis som fattade beslutet. Tvärtom visar bilistens agerande att det var rätt. Om han inte hade stoppats, hade han senare kunnat vålla en olycka, kanske köra ihjäl någon.

Om han hade kört ihjäl en barnfamilj strax efter bron så hade det säkert ifrågasatts varför de inte öppnade bron så de fick stopp på dåren.

Att det gick som det gick visar ju bara hur viktigt det var att få stopp på vansinnesfärden.

Man kanske får fundera på varför personen körde som denne gjorde. Hade denne gjort det om polisen INTE varit efter dem? Troligtvis inte va?

I Sverige ska polisen inte delta i vansinnesjakter. Det är en regel vi har, för att skydda övriga medborgare så mkt det bara går.
I USA tex, där använder man varje medel man har för att få stopp på folk, oavsett hur farligt det blir, oavsett hur många som kommer i vägen. Är det verkligen mer rätt??

Jag ser mer rättegången som ett sätt att trycka på att det inte är ok att göra vad som helst bara för att man är polis, utan att man måste tänka efter före. Därmed inte sagt att jag tycker att de gjorde fel i sak.

Självklart hade inget hänt om inte polisen jagat dom. Så då ska polisen sluta lägga sig i? Ifall att?

Jag känner att kan man stjäla bensin, köra oskattat och obesiktat (dvs olagligt fordon utan lämplig kontroll) så är man inte rädd för att köra ihjäl nån. Och ja, jag anser hellre att polisen tar dessa före dom kör ihjäl nån människa.

Senast ändrad:

Nej de ska givetvis inte sluta jaga folk. Men IDAG får de inte jaga folk om de utsätter andra eller brottslingarna själva för risker, vilket man ju uppenbarligen gjorde i det här fallet.

Nu dog bara brottslingarna, men nästa gång kanske jakten sker på en mindre väg, och kanske går där en hel skolklass med barn över vägen precis när brottslingarna och polisen kommer i alldeles för hög hastighet. Är det ok då att 20 barn dör för att polisen ska fånga någon? Det är attityden i USA, de ska fångas till varje pris.

Jag är iaf glad att det inte är så i Sverige.

Fast nu låg väl inte polisen särskilt nära när detta hände? Ändå körde killarna rätt ut från bron. Det hade lika gärna kunnat vara en vanlig broöppning just då.

Sjukt åtal!
Heja polisen!

Alla som sätter sig påverkade bakom ratten är en dödsfara för alla andra i trafiken och ska stoppas och straffas till varje pris. De här killarna valde att straffa sig själva. Allt var deras val...från början till slut!

Nej de ska givetvis inte sluta jaga folk. Men IDAG får de inte jaga folk om de utsätter andra eller brottslingarna själva för risker, vilket man ju uppenbarligen gjorde i det här fallet.

Nu dog bara brottslingarna, men nästa gång kanske jakten sker på en mindre väg, och kanske går där en hel skolklass med barn över vägen precis när brottslingarna och polisen kommer i alldeles för hög hastighet. Är det ok då att 20 barn dör för att polisen ska fånga någon? Det är attityden i USA, de ska fångas till varje pris.

Jag är iaf glad att det inte är så i Sverige.

Även i USA avbryter man om det löper fara för andras liv. Men kanske inte för att det löper fara för den kriminelle....

Man kanske får fundera på varför personen körde som denne gjorde. Hade denne gjort det om polisen INTE varit efter dem? Troligtvis inte va?

I Sverige ska polisen inte delta i vansinnesjakter. Det är en regel vi har, för att skydda övriga medborgare så mkt det bara går.
I USA tex, där använder man varje medel man har för att få stopp på folk, oavsett hur farligt det blir, oavsett hur många som kommer i vägen. Är det verkligen mer rätt??

Jag ser mer rättegången som ett sätt att trycka på att det inte är ok att göra vad som helst bara för att man är polis, utan att man måste tänka efter före. Därmed inte sagt att jag tycker att de gjorde fel i sak.

En amfetaminuppblåst bilförare i en oreggad, oförsäkrad bil samt (kan man ana) utan körkort har inte på vägen att göra.

Om de sedan är så blåsta att de spränger nedfällda bommar och rödljus framför en öppen bro...ja det bevisar ju bara detta faktumet.

Nu slipper kanske någon annan oskyldig trafikant råka illa ut i framtiden.....

Du jämför med USA, så vitt jag kan förstå befann sig polisen inte ens inom skottavstånd till narkomanerna, än mindre gjordes försök att tränga dem av vägen. Man följde bara efter inom syn-avstånd och överlät åt dem att välja väg o fart..vilket de gjorde med bravur.

Senast ändrad:

Men det förekommer. Sett det.
Gick längs vägen här hemma. Kommer två bilar i extremt hög hastighet. Oskyltad 50 sträcka. Vet, vi är på att skyltar ska sättas upp. Strax efter kommer den ena bilen tillbaka. Den stannar, snorkig hand mot en när man frågar, vad de håller på med. Svarar inte utan kör iväg. Vanlig bil.

Var visst en stulen bil, några pistoler och två förövare. Den ena hade redan hoppat ur, innan våran väg.

Hur det slutar. Ja de får tag på bådda. Inte för att de jagade ner på våran väg. Utan för att vi upplyste dem om att, det var en återvänds gata. Eller två möjliga vägar därifrån. Vi hade uppsikt över bägge. Vilket nästa polis, i polisbil fick reda på.

Men att få tag på förövarna, var inte värt den extra tiden. Om några lantisar stryckt med. Det spelade nog ingen roll.

Så det är bättre att dessa personer har ihjäl dessa 20 skolbarn medan dom kör påverkade i sin oskattade och troligen trafikfarliga bil?

Fast just i denna situation som vi pratar om nu så hade förövarna mest sannolikt INTE kört så fort och vårdslöst om inte polisen varit efter dem.

Det är klart att det förekommer, men ska polisen följa regelverket så skulle det inte förekomma.

KL

Ni som tycker att rättegången är fel, ska inte polisen följa de lagar som finns? Fokusera på att ändra lagen istället om ni tycker att man ska ta alla till varje pris.

Självklart hade de inte på vägen att göra, det säger sig ju självt. Men ska ändra människor få sätta sina liv till för att man ska ta dem till varje pris? Jag tycker inte det. Framförallt inte på så lösryckta grunder.

Det är ju inte som att polisen visste att de hade amfetamin i blodet när de jagade dem.

Fast nu viste ju förövarna exakt vad de gjorde. Den ena ringde ju tom till sin flickvän för att säga adjö...... Då är man nog rätt medveten om att man kommer ta stora risker som kommer sluta illa.

Jag tycker det var helt fel av polisen. Det dessa killar gjorde är inte skäl nog att ta upp en biljakt, och sen fortsätta den när den spårar ur! Polisen hade reg. nr. och allt, dom hade kunnat lösa situationen på ett mycket säkrare sätt. Helt idiotiskt beteende av polisen, dom ska skydda oss, inte försöka vara något dom inte är. Deras agerande ledde till ännu mer fara för allmänheten. Jag försvarar inte killarna på något sätt vill jag bara poängtera.

Ur rättslig synpunkt har jag fattat det som att öppna en bro räknas som ett "fast" hinder, och då ska alltid blåljus användas, vilket inte gjorts.

Ur rättslig synpunkt har jag fattat det som att öppna en bro räknas som ett "fast" hinder, och då ska alltid blåljus användas, vilket inte gjorts.

Så har jag också förstått det. Och det måste varnas med skyltar en bit innan om jag inte minns fel.

Så har jag också förstått det. Och det måste varnas med skyltar en bit innan om jag inte minns fel.

Men nu finns det ju redan skyltar och ljus vid bron. Jag har inga problem med att förstå att det verkade väldigt lämpligt att öppna den, det hade ju lika gärna kunnat vara broöppning och det finns varningssignaler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka