hjulbent och sne i korset

hellboy

Trådstartare
ha en häst som är hjulbent på ena bakbenet och även sne i korset ..

vet inte mycket om detta , men vad ha en sådan häst för föresättningar att kuna bli en ridhäst `
eller här den utdömd ??

hon visa inget i volten eller när hon rör sig ..

är det någon som vet eller ha en häst med samma ?

tacksam för hjälp..

Sv: hjulbent och sne i korset

Det bästa är att du ber någon som kan en del om benställning och rörelsemekanik att titta på just din häst. Det kan t ex vara en veterinär, hovslagaren eller en tränare.

Utdömd blir hästen om den blir såpass svårt sjuk skadad att den inte kan arbeta mer. Det är veterinär tillsammans med försäkringsbolaget som avgör det.

Även om hästen har dålig benställning kan den säkert fungera som ridhäst ändå. Du får helt enkelt sätta igång den och vara extra uppmärksam på hur den mår och hur den musklar sig. Det är också extra viktigt att en sådan häst skos av en duktig hovslagare. Det kan även vara bra att låta en hästmassör känna igenom muskulaturen så att den inte arbetar snett och blir stel.

oki.. va inne med henne i dag och vet tyckte att hon skulle dömas ut , eftersom det inte är säkert att hon håller som ridhäst..

hon ha varit skev i korset sen jag köpte henne , hade ut en kiropraktor som gick igenom henne och efter det så ha hon blivit bättre men är fortfarande skev , men är meningen att hon ska behandlas igen ..

så vet inte om hjulbenet hör ihop med korset , men enligt vet så gör det de ...

hon visa ju inga symtomer på att hon ha ont eller så, älskar att jobba och ha lagt på sig muskler men behöver så klart mera muskler än vad hon ha nu ...

är meningen att jag skulle sälja henne , men som det är nu kan jag ju inte sälja henne som ridhäst .. :(

ha sökt på google om hjulbent men hitta bara om när dom är det på bägge benen .. hon är ju bara på ena ..

Du menar att du ska sälja en häst som vet rekommenderade att dömma ut för 25.000?

Såg en annons idag som stämmer på denna häst
Är det bra avelsvärde så kanske hon kan funka inom avel. Vet doch inget om hjulbenthet om det är ärftligt

Jag har en ponny hemma, som bara för ett par månader sedan var extremt sned i korset efter en olycka i hagen som unghäst - exakt när det hände och vad som hänt är det ingen som vet. Ponnyn ifråga hamnade hos mig (genom en bytesaffär) sedan min alternativare undersökt den och behandlat den. Och jag kan väl säga att på 2 månader har det blivit en 75%-ig förbättring...
Min ponny rörde sig helt symmetriskt från höftled och nedåt men var alltså jättesned uppe på rumpan. Dock inte öm.

Det jag vill säga med detta är att du kanske ska låta en annan alternativbehandlare titta på den innan du ger den sista domen.

oki.. va inne med henne i dag och vet tyckte att hon skulle dömas ut , eftersom det inte är säkert att hon håller som ridhäst..

hon ha varit skev i korset sen jag köpte henne , hade ut en kiropraktor som gick igenom henne och efter det så ha hon blivit bättre men är fortfarande skev , men är meningen att hon ska behandlas igen ..

så vet inte om hjulbenet hör ihop med korset , men enligt vet så gör det de ...

hon visa ju inga symtomer på att hon ha ont eller så, älskar att jobba och ha lagt på sig muskler men behöver så klart mera muskler än vad hon ha nu ...

är meningen att jag skulle sälja henne , men som det är nu kan jag ju inte sälja henne som ridhäst .. :(

ha sökt på google om hjulbent men hitta bara om när dom är det på bägge benen .. hon är ju bara på ena ..

Om veterinären vill döma ut hästen så lär den ju ha problem av sin snedhet och inkorrekta benställning? Vad var du in till veterinären med hästen pga?

Varför skulle du sälja en häst som är sne, fel benställning, rekommenderat utdömd, och prognos att ej hålla som ridhäst?

Ta bort din häst om den har problem som enligt veterinären ej kommer kunna åtgärdas (pga exteriör och att den kommer få ont av detta), eller ha kvar och ha som projekt att hålla den smärtfri och kanske hitta alternativa sätt att använda hästen som inte innefattar ridning om den inte kommer hålla för det. Behåll den som sällskapshäst eller ta bort. Inte sälja vidare en sån här häst :S

hon ha inte fått prognos att inte hålla som ridhäst men vet kunde värken säga att hon kommer eller inte göra det ...

ska se om jag kan ta en bild i morgon och lägga ut här ..

och hon ska inte säljas som ridhäst om hon ska säljas utan som avelsto, men eftersom vet verken kunde säga att hon håller eller inte , så finns ju chansen att hon håller med som ridhäst ...

men det jag undrade med tråden va ju hur allvarligt det är med en häst som är hjulbent på ett ben ??
ha aldrig varit med om de och hitta inget på google om det heller ...

så är det någon som vet eller ha en häst som är det?

har hon bra stam? Om den inte är outstanding bra så skulle inte jag vilja chansa med att avla och lägga ut alla de pengar det innebär på en häst med inkorrekt och dålig benställning...

Gissningsvis så är det så ovanligt att det inte går att visa på några samband men borde ju kunna ge snedbelastning.

enligt vet så är det inte ärfligt , det ha med att man inte ha fixat benen när dom är föl ..

är det någon som vet hur det funka med försäkringen ?

ha funderat lite på livförsäkringen , få man ut den när det är ett medfött fel?

är det någon som vet hur det funka med försäkringen ?

ha funderat lite på livförsäkringen , få man ut den när det är ett medfött fel?

Bara om stoet hade försäkring som täcker för fölet också men då måste man nog ta bort fölet genast. En försäkring täcker ju aldrig något som har uppkommit innan försäkringen tecknades.

häst som sliter hoven fel..

i en annan tråd som jag startade här skrev jag om att min häst är hjulbent enligt vet och sne i korset .

nu när jag va ute och rökte så gå min hjärna för fullt :)

om en häst är hjulbent , då dras ju hoven och benet inåt , under hästen när den går väl? ha jag fel?

och då borde ju insidan av hoven slitas mera än utsidan väl?

kan man då se på hoven om den är sliten fel om man lägger typ en linjal på undersidan av hoven ?

då borde det ju bli ett glapp på insidan väl...

eller ha jag helt fel .. :)

någon som förstår vad jag menar ..

Veterinären anses att hästen ska dömas ut, åkommorna hästen är behäftad med kan diskuteras vara ärftliga.

Varför ens fundera på avel eller ridhäst? Vem skulle vilja ha detta djur? Hur ser marknaden egentligen ut för så defekta individer? Är det någon otroligt åtråvärd stam? (som motiverar en så vansklig chanstagning inom avel) Några utmärkta egenskaper som ridhäst?

Vad är det för ras?

enligt vet så är det inte ärfligt , det ha med att man inte ha fixat benen när dom är föl ..

Om hästen inte fått sin beställning genom en olycka eller sjukdom så är den ärftlig, då exteriör är i högsta grad ärftligt. Man ska inte behöva fixa beställningen på föl även om det går i viss mån, så är det inget önskvärt.

Om hästen inte fått sin beställning genom en olycka eller sjukdom så är den ärftlig, då exteriör är i högsta grad ärftligt. Man ska inte behöva fixa beställningen på föl även om det går i viss mån, så är det inget önskvärt.

Vindsvept är oftast att de legat trångt och har inget med arvbarhet att göra, för det är väl det som denna hästen troligen haft som föl

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 722
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna