Hjul till guldhamster!

HannaAberg

Trådstartare
Jag har länge varit på jakt efter ett vettigt hamsterhjul till min guldhamster som inte är för litet. Nästan alla hjul som säljs i butik som ''hamsterhjul'' är ca 15 cm fast en guldhamster måste ha minst 18-20 cm i diameter för att undvika ryggproblem. Jag köpte nyligen ett hjul(Rolly) som var 18 cm. Min hamster älskade det hjulet och det var väldigt bra förutom att det lät lite men det får man väll leva med. Men så gick fästet sönder och snart sliter jag loss mitt hår över detta med hamsterhjul!
Nu undrar jag om någon där ute har något tips på bra hjul till guldhamster? Vore toppen med lite tips och råd. :) (Jag vill inte ha gallerhjul)

Sv: Hjul till guldhamster!

Måste du ha hjul alls då? Gömmer man mat i buren får hamstern massa skoj både psykiskt och fysiskt av att försöka hitta maten. Skaffa lekhage eller hamstersäkra något ställe där du bor och fixa en lekplats där hamstern kan röja runt några timmar per dag. Ett stort sandbad att rejsa runt i är poppis också. Om du ändå ska ha hjul så finns det nog större hjul att köpa via internet djuraffärer, problemet med många plasthjul är att de är tröga men man kanske kan fila till så de faktiskt går att snurra på relativt problemfritt. Många med gallerhjul klär in hjulet med tyg så att djuret inte kan fastna med fötterna.

Jo jag ville gjärna ha ett hjul då min hamster älskar att springa i hjul men det känns som om jag provat allt!
Mat brukar jag gömma i buren och det här med hamsterhage har jag också klurat på. Brukar nämligen ha min hamster springande i badrummet nån stund då och då. Där inne är det hamstersäkert. Men det är ju inte så kul alla gånger att sitta där och vänta medan hamstern leker så en hage skulle nog vara mer praktiskt. Något tips på en billig hage?
Tack för tipsen! :)

Googla efter djuraffärer på nätet, så kan du beställa ett större hjul. Så har jag gjort. Sen det där med att släppa lös hamstern. Låt den vara själv i badrummet ett par timmar, om det är hamstersäkert. Det brukar jag göra, du behöver inte sitta där och vakta.

Jo, nog har jag googlat alltid ;) Jag beställde ett stort hjul från Grand Prix som inte verkade vara speciellt bra kvalitet. Hjulet studsar och far när hamstern springer så det låter jättemycket!
Kan jag lämna hamstern ensam i badrummet? Det har jag inte tänkt på.. Får väll prova det då, det är ju hamstersäkert när inne.
Tack!

Om du har badkar är det kanske inte att rekommendera dock. Och se till att det inte finns några öppna brunnar därinne.

Och just det där "älskar att springa i hjul" är ju lite av grejen med att man inte ska ha hjul, de kan bli besatta av att springa i det. Typ hjulmissbrukare.

Jag har inte badkar där inne eller några brunnar, det är helt hamstersäkert.
Jo jag har hört att de kan bli så besatta av hjulet att dem glömmer allt annat och bara springer. Men så är det inte med min hamster, hon älskar att springa ett tag sen går hon därifrån och gör något annat en stund.
Men nu har jag beställt en hamster- hage och en slags klätterställning där hon kan leka. Då kan jag ju ha hjulet från Grand Prix som jag skrev om tidigare, i hagen. :)

Bästa aktiveringen för en hamster är enligt mig att 1. skippa matskålen, och istället låta den gå runt och hamstra mat. 2. låta den bädda genom att slänga in lite toapapper nånstans i buren så att den själv får dra det till rätt plats och bädda.
Dessutom brukar de uppskatta sandbad som de kan gräva och leva rövare i :)

Ett annat tips är att ha REJÄLT med strö i buren, vill minnas från några studier att över 40cm djupt är att föredra. Kräver ju dock sin bur! :)

12649_189020116314_585566314_3415832_5888881_n.jpg

185854_10150094022071315_585566314_6719390_2236487_n.jpg

detta hjul finns i flera storlekar (denna modellen heter marsvinshjul..)
kan kolla upp märket om det är något du gillar

Det där röda hjulet med tyg köpte jag till min hamster, faktiskt det enda som inte gnisslat! MEN hamstern fick lite tråkigt på natten och på morgonen var HELA hjulet söndergnaget och han hade bäddat med dom röda "trådarna" som blivit hahaha..:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka