Hästen hade tidigare hjort hals. Använde inga inspänningstyglar eller något, gick hur bra som helst. Men det tar ett tag att träna bort hjorthalsen(även med inspänningstyglar), minst 2 mån skulle jag tro om inte längre, tog kankse 3-4 mån för mig att arbeta bort hästens hjorthals.
För att arbeta bort hjorthalsen måste hästen slappna av i "underhalsen" när man rider, vilket den gör om man rider rätt.
Vad jag vet så stör inte hjorthalsen hästen när den söker sig nedåt men det blir jobbigar för hästen att söka sig nedåt eftersom att den muskeln som den egentligen ska arbeta med ("överhalsen") inte är så stark, pga. hästen inte har jobbat med den så mkt tidigar.
Det jag tycker är det bästa för att arbeta bort underhalsen är med halvhalter, förhållningar och eftergift. Eftersom att om man utför en korrekt halvhalt eller förhållning så sätter hästen under sig mer med bakbenen och jobbar bakifrån och då går hästen automatiskt på tygeln/i form, för om man vill träna bort hjorthalsen så ska man rida hästen i form (som vanligt) så kommer underhalsen att försvinna av sig själv, eftersom att hästen inte jobbar med den muskeln utan kommer få en fin "överhals" muskel i stället och kommer säkert någon gång i frammtiden kunna bära sig själv.

Men som sagt det är vad jag tycker är det bästa för att arbeta bort hjorthalsen någon annan har säkert något annat förslag.