Hjortfluga????

Lycanthrope

Trådstartare
Eeewww!
Var ute och borstade hästen, kom in och satte mig, kliar på halsen.
Ner faller en grotesk brun insekt.

Likadan som kröp på mig för 1-2 veckor sedan.

Den såg lite märklig ut, 6 ben, inga vingar.
Googlade lite och jodå, ser ut som en hjortfluga.
De ska ju tydligen tappa vingarna när de hittat en värd, min häst då? :eek:

Såhär såg den ut så det bör ju stämma.
http://ngn.nu/Bilder3/080830_DSC02294_Fagelfluga_Kompr97_w800.JPG

Ska inte de hålla sig till hjortdjur?
Hur får jag bort dem??

:cry: Får mardrömmar om att de ska krypa på mig.

Sv: Hjortfluga????

inte för att skrämmas, men jag har kvar märket efter jag blev biten av en sån för ca 2 år sen.
men för mig var det bara att plocka bort dem, de satt sig rätt hårt dock.
nu har jag ju en mestadels vit häst så man ser ju rätt bra om det är nått dyl på honom, så efter att vi ridit in i en gren där saker kan ramla ner så kollar jag och borstar av allt jag hittar.

de är vansinnigt äckliga!! vi kallar dom älgloppor eller råddjursloppor.
brukar komma nu på hösten.. När man rider ut kan man se när de landar på hästarna.
Det är bra att få bort dom innan de börjar bita för hästarna kan bli helt vansinniga när de försöker få bort dom. Min förra häst tex började vifta på svansen väldigt mycket när jag borstade henne en gång, och man såg att hon var irriterad men höll sig i skinnet. När vi kom utanför stalldörren exploderade hon totalt och bara sparkade och slog omkring sig. Till slut fick jag ta in henne i boxen för att ha en chans att komma i närheten.
Efter många varv vilt sparkande med mig som borstade mothårs för att se hittade jag en sån jävel i pälsen bak på korset på henne.
Sen när den var borta var hon helt lugn.

De älskar hästar så tyvärr får man stå ut med dem under höstmånaderna, de försvinner när det blir kallt.

Du får nalla utav pållens flugspray vet jag! :idea:

Nu har jag tack och lov sluppigt såna äckelflugor men har faktiskt sprayat mig själv med Ultra Shield i sommar vid uteritter för att slippa myggen och bromsen! Och det funkade!

Såå jävla äckliga! Här kallar vi dem älgflugor, men den du hade på bilden hade inte vingar va?
Hmm... Ser dem rätt bra på fjorden jag rider så det går oftast att plocka bort dem med en gång de sätter sig.
Usch!

Det går typ inte att undvika dem tyvärr. Insektsmedel biter inte det minsta på dem.

Har aldrig blivit biten av någon, och då fått en väldig massa på både mig och hästen. Farliga är de inte i alla fall :p

Broms är värre då.

de är vansinnigt äckliga!! vi kallar dom älgloppor eller råddjursloppor.
brukar komma nu på hösten.. När man rider ut kan man se när de landar på hästarna.
Det är bra att få bort dom innan de börjar bita för hästarna kan bli helt vansinniga när de försöker få bort dom. Min förra häst tex började vifta på svansen väldigt mycket när jag borstade henne en gång, och man såg att hon var irriterad men höll sig i skinnet. När vi kom utanför stalldörren exploderade hon totalt och bara sparkade och slog omkring sig. Till slut fick jag ta in henne i boxen för att ha en chans att komma i närheten.
Efter många varv vilt sparkande med mig som borstade mothårs för att se hittade jag en sån jävel i pälsen bak på korset på henne.
Sen när den var borta var hon helt lugn.

Exakt det där hände mig idag!
Stackars hästen blev helt förbytt innan jag lyckats klia mig fram till var insekten var och gjort slut på allas vårt lidande:grin:

Här kallar vi dem älgflugor, de sägs komma från ryssland och under hösten frågar man sig var i ekosystemet de kan höra hemma. Ett allmänt skämt är att de är ett ekologiskt vapen som rymt från något ryskt laboratorium :D
Förr fanns de endast på älgar men nu på senare tid har de börjat dyka upp på hjortar, rådjur, rävar och renar, jag har ännu inte mött på någon på katterna, men det återstår att se. En älg kan ha över 17 000 sådana där kräk över hela kroppen (inte undra på att de springer under bilarna ibland) Jag brukar själv plocka ett x antal från ponnyn (och mitt hår) efter en skogstur och undviker tätväxta platser, följande dag kryper de fortfarande omkring i stallskläderna :devil: De försvinner nog så småningom, man får bara lära sig att leva med dem, tyvärr..

Ja, och de tappar som sagt vingarna efter att ha hittat en passlig "värd", oberoende om det är en häst eller ditt hår.

obs, undvik ljusa kläder, eller starka färjer på kläderna. de gillar det...

älgloppa! dom är superäckliga, hästarna fick massa på sig när vi var i skogen i dag. det hjälper btw inte ett jäkla dugg vilken färg man har på kläderna, dom dras till utandningsluften och värmen från djur. dvs ju större djur ju flera kommer det! således får min stoora fux många många fler än min vita ponny. viktigt att ha koll och döda dom direkt dom landar på hästarna annars kan dom bli helt galna.

dom ramlar av älgen där den går verkar det som, för det är på älgställen som dom finns. dom brukar dö när frosten kommer som tur är. jag säger bara akta håret, att rida med utsläppt hår på denna årstiden är galenskap! jag har fått dom i håret och det är fan det hemskaste jag upplevt, fyyyy! :eek:

enda sätt att undvika dom är att hålla sig på ridbanan/öppna vägar under hösten.

Får sådana älgalus när jag kör/tränar mina travare, :eek:. De e i trakter där älgarna e. Vi brukar säga att får vi sådana på oss så är det älgar i näheten, och det brukar stämma. Positivt när man jagar, men de är så j*******kla äckliga. Som några snablans utomjordingar. Urk!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka