hjärtscanning?

Mammadutt

Trådstartare
Hur går det till då man vill kolla hjärtat på sin hund? Vad kostar det ungefär?

Jag v0ill kolla min vavvas hjärta innan han då ev. blir kastrat till hösten, vill ogärna söva honom om han inte är helt frisk men samtidigt har han ju ena kulan i buken, och det är ju en risk i sig :cry:

vet kollar med vanligt stetoskop och hör då om det är "fel" i hjärtrytmen / susningar. Hos hund är det fullt normalt med respiratorisk sinusarytmi, dvs hjärtfrekvensen förändras med andningsfrekvensen. Blåsljud, vilka känns igen som "susningar" mellan hjärtslagen, kan vara av två typer - systolisk el. diastoliskt. Beroende på typ kan det tyda på hjärtförstoring, läckande klaffar osv. Exakt vad som är felet till blåsljudet kan man dock inte utröna utan att genomföra ett EKG, men detta är väldigt mycket overkill bara för en sövning, utan det gör man när man har ett konstaterat hjärtfel och ska undersöka det vidare. Dvs, inför sövning räcker det med stetoskopundersökning, vilket jag gissar är praxis inför varje djur som ska sövas.

ahhhh okej, haha hade ju kunnat fråga dej på icq, visst är jag smart..... glömde bort att du kan ju allt sånt :p :D

har ingen aning om vad det kostar, men de EKG vi har gjort är iaf inte speciellt avancerade. Det svåra är att kunna avläsa och tolka EKG:et och det kan inte vilken vet som helst göra. Ser dock ingen mening med att ta EKG om hunden inte har bekymmer, dvs svårt att orka med att arbeta osv. Kostnaden är antagligen beroende på hur "svår" utredningen är för den aktuella hunden, men skulle kunna gissa på runt 2000 kanske?!

Visst kan hjärtfel växa bort - precis som på människor. Detta är oftast hjärtfel som kvarstår från fosterstadiet då det är helt naturligt att ha läckage mellan hö o vä förmak (för att det redan syrerika blodet från umbilikalvenen inte behöver gå genom lungkretsloppet utan går ist in i hö förmak via foramen ovale till vä förmak, vä kammare och ut gnm aorta. Lite blod kommer dock passera ut i hö kammare och gnm lungartären, här finns dock en liten genväg (som jag inte kommer ihåg vad den heter) där blodet kan gå från lungartären och ut till aorta (pga stort motstånd i lungan).

Efter födelse tillbakabildas denna "genväg" mellan lungartären och aorta, och bildar ett ligament. SKulle denna tillbakabildning vara ofullständig kommer det finnas läckage - blåsljud.

Sedan kan det finnas otillräcklig tillväxt i väggen mellan kammrarna, otäta klaffar och hos äldre djur kan klaffarna bli slitna och därför kan det uppstå läckage.

Djur äldre än 1,5 år med blåsljud kommer antagligen inte växa bort eftersom djuret då är i princip fullvuxet, men man ska komma ihåg att blåsljud även kan uppstå i samband med överansträngning el. pga gifter som djuret ätit i sig... Även om valpen är bes. ua på hjärta enl auskultation sså kan det finnas blåsljud - det är bara väldigt svårt att lyssna av det och oftast växer det bort. Hade själv en hund som var bes ua som valp, men som visade blåsljud vid 9 mån. Hos häst är det tex väldigt vanligt m blåsljud - man räknar med att en av fyra hästar har det! Det är dock inget som de lider av och läckaget beror tills tor del av att de har ett väldigt stort hjärta - det är svårt att få utvecklingen perfekt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka