Hjärtljud

Sunshine

Trådstartare
Jag var nyss till vet för den årliga vaccinationen av mina Norska Skogkatter. Den ena var kärnfrisk, den andra fick diagnosen Heart Murmur (antar att det översätts till hjärtljud eller liknande?) och vet var ganska bekymrad. Kisse är strax över två år gammal och är frisk i övrigt, väger 6 kg, pigg och glad. Vi ska tillbaka om två månader på ytterligare en koll då han även skall röntgas, under tiden måste jag räkna hjärtslag varje dag och hålla koll att han inte tappar i vikt eller får svårt att andas.

Har någon erfarenhet av detta, vad det innebär och om det är vanligt i skogkatter?

Jag är orolig nu :cry:

Sv: Hjärtljud

Kan det inte vara blåsljud? Min syster har det pga ett litet hål i hjärtat, men har inga problem. Doktorn sade att hon kunde springa maraton om hon ville. Däremot hade man regelbundna kolle rnär hon var liten. Om det nu är samma.

Sv: Hjärtljud

Heart murmur är precis som miss Fideli skrev blåsljud. Ett blåsljud kan bero på olika saker, och för att utreda varför just er katt har blåsljud på hjärtat så har ni fått i uppgift att hålla koll på kattens puls, andning och hull, då hjärtsjukdom som ger såna symtom kan ligga bakom blåsljudet. För att få veta mer om orsaken röntgar man, man går ofta även vidare med ultraljudsundersökning och EKG.

Det är ett bra tecken att er katt verkar må bra i dagsläget, men sjukdomssymtom kan utvecklas och hur de kan se ut beror på vad som ligger bakom blåsljudet. Ta en dag i taget och låt vidare undersökningar visa vad som gäller just er katt.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 304
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir... 2
Svar
25
· Visningar
4 561
Senast: Mahonia
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 194
Senast: LenaH
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 047
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka