Hjärtinfarkt?

tott

Trådstartare
Har en kompis som var på vanlig rutinmässig hälsoundersökning idag. Det visade sig att han hade väldigt lågt blodtryck (aldrig haft tidigare) och skickades på ekg. Läkaren som kollade på ekg:t tyckte sig se nåt som tyder på hjärtinfarkt och rådde min kompis att besöka akuten. Vännen hade inte tid med det då (korkat, jag vet) och det slutade med att han fick gå hem med blodförtunnande mediciner och nåt akut-spray ifall han får bröstsmärtor. Imorgon blir det sjukan.
Han har inte känt nåt annat än kanske just det typiska då man har lågt blodtryck dvs lite yrselkänningar då man stiger upp och så har han varit lite håglös den senaste tiden (typiskt för årstiden också).

Vad säger ni som har erfarenhet av hjärtinfarkt? Berätta era erfarenheter. Han mår bra, och imorgon får jag veta mera, men visst är jag orolig.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Om en doktor pratar i termer som 'infarkt' och 'åk till akuten' så är man bra korkad om man inte gör det.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Misstänkt hjärtinfark är inget man leker med!!
Låter väldigt oansvarigt att åka hem med en sådan misstanke. Hur tänkte han??



Vet ju vilket pådrag det blev när jag var lite yr och hade ont i bröstet i somras. Det blev - vare sig jag ville eller inte - ambulansfärd till akuten och inläggning en hel dag innan de släppte ut mig. Plus uppföljning i flera omgångar.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Instämmer.
Hur tänker man då?
Det vanligaste borde väl vara rädsla för risken att få veta att man är svårt sjuk?
Jag tycker det är en läskig inställning :crazy:

Jag kom till en "hyrläkare" på vc för ett antal år sedan, han lyssnade på hjärtat (med välkänt hjärtfel) och sedan kontaktade han mina föräldrar, skickade mig till akuten - såg till att en remiss till GUCH-mottagningen i Göteborg gick iväg - och inte långt senare blev jag kallad dit för ballongsprängning och 6 år senare pratades det fortfarande om eventuellt ny sprängning - eller klaffbyte.
Nu har jag inte hört något på ett tag, det senaste jag hörde var att allting var under kontroll och ingen operation är aktuell i nuläget - SKÖNT.
Skönt också att denna läkare tog det på så pass stort allvar, många hade nog avfärdat det och hänvisat till det befintliga problemet.
PCI:n gjordes mest i förebyggande syfte - tack och lov.

Men jag har övertalat folk med bröstsmärtor att pallra sig till akuten å det snaraste, även om det senare visat sig vara ångest - man chansar helt enkelt inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärtinfarkt?

Nej det förstår jag att du inte kan göra något åt, men du frågade och jag svarade. :)

Jag antar att han fått nitro eller grytrin som man tar vid kärlkramp, har han fått blodförtunnande(?) efter blott ett EKG så skulle jag nog vilja påstå att EKG-resultatet var risigt. Och krisigt.

Edit; min erfarenheter av hjärtinfark är inte egna, utan av patienters. Det går fort, det gör ont, jävligt ont och i värsta fall så är det väldigt väldigt kritiskt så att man faktiskt kan stendö på väldigt kort tid.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Nej det förstår jag att du inte kan göra något åt, men du frågade och jag svarade. :)

Jag antar att han fått nitro eller grytrin som man tar vid kärlkramp, har han fått blodförtunnande(?) efter blott ett EKG så skulle jag nog vilja påstå att EKG-resultatet var risigt. Och krisigt.

Edit; min erfarenheter av hjärtinfark är inte egna, utan av patienters. Det går fort, det gör ont, jävligt ont och i värsta fall så är det väldigt väldigt kritiskt så att man faktiskt kan stendö på väldigt kort tid.

Han fick blodförtunnande och nitro med sig (om det är det man kan spruta under tungan nuförtiden). Blodförtunnande äter han och sprayen används om det behövs

Han varken har eller har haft ont, men ekg visade nåt som eventuellt kanske kunde tyda på hjärtinfarkt.

Är det vanligt att ekg visar fel?
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Är det vanligt att ekg visar fel?

Tja. Det beror alldeles på utrustning, omständigheter och vem som utför det. Ja, ekg kan visa fel. Man brukar om man ser tveksamheter mäta igen och kvarstår tveksamheten så remitteras det i regel vidare för undersökning.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Jag undrar om han verkligen tolkade det läkaren sa om infarkt rätt. Det låter inte rimligt att läkaren ska ha skickat med honom blodförtunnande och spray ifall hen verkligen misstänkte infarkt. Det är ju inget man själv medicinerar mot hemma:confused:

Min pappa har haft två hjärtinfarkter. I båda fallen har man upptäckt svårtolkade förändringar på EKG och hållit honom kvar över natten för observation - och i båda fallen kom infarkterna sedan under natten.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Tja. Det beror alldeles på utrustning, omständigheter och vem som utför det. Ja, ekg kan visa fel. Man brukar om man ser tveksamheter mäta igen och kvarstår tveksamheten så remitteras det i regel vidare för undersökning.

Vårdcentralen var han på. Först mättes blodtrycket, sen ekg och sen trycket igen. Ekg bara en gång.

Nu då du skriver sådär så har jag själv varit med om tveksamt ekg. Hade högt blodtryck och tog ekg på vårdcentralen. Läkaren tyckte det kunde vara nåt som tydde på nåt fel, så jag remitterades bums till en expert som kollade med ultraljud och allt möjligt, men allt var ok. Äter dock blodtrycksmedicin sedan den dagen.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Min pappa har haft två hjärtinfarkter. I båda fallen har man upptäckt svårtolkade förändringar på EKG och hållit honom kvar över natten för observation - och i båda fallen kom infarkterna sedan under natten.

Usch vad du skräms!
Hade din pappa symptom på nåt? Min kompis var ju bara på en vanlig rutinhälsokontroll - frisk då han gick dit.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Ja, åtminstone den ena gången hade han väldigt ont i nacken. Det har han iofs alltid, av förslitningar, men den här gången var det så illa att han sökte akut. Och då visade det sig vara hjärtat som spökade. Andra gången tror jag att det upptäcktes vid arbets-ekg, alltså på motionscykel, vid en rutinkontroll efter första infarkten.

Men jag menade egentligen inte att skrämmas, mer att visa att vården tar infarktsymtom på allvar och släpper inte iväg någon vid misstanke om infarkt. Det är därför jag menar att den där läkaren bör ha förklarat allvaret så att din kompis tog sig tid, om det verkligen fanns en misstanke.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Läkaren hade erbjudit sig att fixa skjuts till akuten t.o.m men min kompis avstyrde detta (tyvärr!!). Efter det fick han medicinerna i näven och fick åka hem. Han mådde ju bra.
 
Sv: Hjärtinfarkt?

Läkaren hade erbjudit sig att fixa skjuts till akuten t.o.m men min kompis avstyrde detta (tyvärr!!). Efter det fick han medicinerna i näven och fick åka hem. Han mådde ju bra.

Man kan ju inte tvinga någon att uppsöka vård, som dessutom klart och tydligt avböjer. Det är var och ens frihet att dö närsomhelst. :crazy:
 
Sv: Hjärtinfarkt?

om han lever imorgon då....

---

min mamma fick hjärtinfarkt 2009 (om jag inte minns helt fel)
hon kände av det när vi var i stallet (nått kändes fel) men vi åkte hem och hon tog blodtrycket och det var ok men gick till en vän som är ambulansförare och hon tog trycket och det var ok men så tog dom igen när mamma sa att nu känns det konstigt och då var det inte alls bra.
Så hon fick åka in med ambulans och eftersom det gick upp o ner i hur det kändes så körde dom till det "lilla" sjukhuset som tillhör kommunen.
Dom sa till henne där att säga ifrån så fort det kändes konstigt igen men mamma är dum och hon va trött så hon struntade i det tills det blev för ont och sa till och då blev det ilfart till stora sjukhuset och direkt in på operation (ballongsprängning)

så det kan vara okej till att bli jävligt bråttom...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp